Maksymalna prędkość z jaką można jechać używając zapasowego koła dojazdowego to od 60 do 80 km/h. Prędkość Twojego koła dojazdowego sprawdzisz bezpośrednio na kole, szukając właściwego oznaczenia, np. w białym kółku. Można spotkać dojazdówki, które są w stanie pracować nawet przy prędkości 120 km/h. Niezależnie od tego, zaleca się, aby poruszanie się na dojazdowym kole zapasowym odbywało się przy niskich prędkościach i z zachowaniem szczególnej ostrożności. Największym zagrożeniem jakie może nas spotkać podczas używania takiego koła, jest utrata przyczepności wynikająca z nierównomiernego rozkładu siły hamowania oraz napędu. Zaleca się zakładanie koła dojazdowego na przednią oś.
- Jazda na kole dojazdowym nie jest bezpieczna, nawet jeśli jedziemy wolnej a producent koła dojazdowego pozwala na szybką jazdę.
Koło dojazdowe inaczej zwane dojazdowym kołem zapasowym to rozwiązanie, które stało się odpowiedzią na potrzeby użytkowników coraz większych samochodów. Wpływ miał też fakt, że coraz popularniejszym dodatkiem do pakietów ubezpieczenia jest assistance (oferujący darmową lawetę lub wymianę a nawet naprawę uszkodzonej opony w czasie jazdy). Koło dojazdowe jest stosunkowo niewielkie, małe i cienkie, które umożliwia kontynuowanie jazdy po uszkodzeniu właściwej opony czy koła.
https://badanie-techniczne.pl/2018/03/opony-bieznikowane-co-to-jest-i-czy-warto-kupowac/
O ile włożenie do bagażnika niewielkiego koła zapasowego 15-16 calowego nie stanowi problemu, to jednak nie jest to już standardem. Szerokie opony, duże i ciężkie felgi powodują, że nie tylko musielibyśmy wozić ze sobą sporo zbędnych kilogramów, ale też nie zawsze udało by nam się wygospodarować na to miejsce.
Koło dojazdowe przede wszystkim zajmuje mało miejsca, jest lżejsze i pozwala szybko dojechać do najbliższego zakładu wulkanizacji. A tych dziś nie brakuje na trasie, dlatego nie ma potrzeby wożenia pełnowymiarowego koła zapasowego, chyba, że lubicie podróżować tam, gdzie wszystko może się wydarzyć i wszystko trzeba naprawić na miejscu samemu.
Jeśli nie masz silnej potrzeby montowania koła dojazdowego, czasami lepiej jest skorzystać z assistance i od razu naprawić właściwe koło i jechać dalej.
Ograniczenie prędkości i ryzyko utraty przyczepności
Jedyną zauważalną i odczuwalną wadą dojazdowego koła zapasowego jest ograniczenie prędkości, pogorszenie przyczepności samochodu i opcjonalnie pojawienie się kilku kontrolek, np. ciśnienia w oponach, informujących o problemie.
Producenci dopuszczają krótkotrwałą jazdę na kole dojazdowym co jest podyktowane względami bezpieczeństwa. Ani koło zapasowe dojazdowe nie jest przystosowane do dużych prędkości, ani tym bardziej do jazdy po zróżnicowanym i trudnym terenie. Prędkość maksymalna, z jaką można się poruszać, to 50 – 80 km/h. Wszystkie informacje są podane na samy kole awaryjnym i to jest wyznacznikiem dalszych ograniczeń i warunków korzystania z koła zapasowego dojazdowego.
https://badanie-techniczne.pl/2019/10/czy-trzeba-zmieniac-opony-na-zimowe/
Nie tylko jedziesz wolniej
Ograniczenie prędkości wskazane na kole zapasowym dojazdowym wskazuje prędkości graniczne. Nie należy ich przekraczać, ale trzeba także czasami zwolnić. Przede wszystkim koło dojazdowe ma na celu umożliwić nam dojazd do wulkanizatora. Prostą i krótką drogą. Koło dojazdowego, co wynika z jego budowy i uniwersalności nie jest przygotowane na długotrwałe obciążenie ani trudne warunki, dlatego poza nieprzekraczaniem granicznych prędkości maksymalnych, należy także:
- zwolnić przed zakrętami, nie wykonywać agresywnych manewrów skrętu kołami,
- w trudnych lub ograniczonych warunkach, zmniejszyć prędkość i być gotowym na nieoczekiwane zachowanie pojazdu, np. podczas nagłego hamowania,
- nie należy używać koła dojazdowego na co dzień. Opona wykonana jest z uniwersalnej, często bardzo miękkiej mieszanki, która może szybko ulec uszkodzeniu,
- koło dojazdowe nie będzie tak stabilne na zakrętach, pojazd będzie gorzej hamować i przyśpieszać. Mogą włączyć się kontrolki ESP i ABS czy systemu TPMS (czujniki ciśnienia w oponach).
O ile koło zapasowe montujemy w zamian właściwego koła, które uległo uszkodzeniu, to wg. testów producentów opon i organizacji konsumenckich, okazuje się, że używanie koła dojazdowego jest najbardziej niebezpieczne, kiedy stosujemy je z tyłu pojazdu. To właśnie tył pojazdu najszybciej może utracić przyczepność, dlatego w zależności od rodzaju pojazdu i drogi jaka czeka nas do wulkanizatora, warto pomyśleć o dodatkowym przełożeniu sprawnej opony na tył pojazdu a koła dojazdowego na przód.
Jakie ciśnienie w kole dojazdowym?
Ciśnienie w kole dojazdowym powinno być znacznie wyższe niż w tradycyjnym kole. Zalecane minimum to 4,2 bara, a górna granica to 4,5 bara.
https://badanie-techniczne.pl/2018/11/jakie-jest-prawidlowe-cisnienie-w-oponach/