W poprzednim wpisie wyjaśnialiśmy, kiedy zmienić opony na zimowe, czym różnią się opony zimowe od letnich i całorocznych oraz czy warto interesować się oponami bieżnikowanymi. Wymiana opon zimowych na letnie jest tak naprawdę odwrotnością ich zmiany na zimowe, co wiąże się oczywiście ze wzrostem temperatury, a co za tym idzie zmianą warunków pogodowych.
Warto jednak zwrócić uwagę na kilka drobiazgów, które sprawiają, że wymiana opon z zimowych na letnie może jeszcze chwilę poczekać.
To co wyróżnia i odróżnia oponę letnią od zimowej, można opisać krótko:
- Opona letnia jest przystosowana do pracy w wysokich i bardzo wysokich temperaturach. Wykorzystywana mieszanka gumy jest wystarczająco twarda aby być odporną na uszkodzenia i tarcie, ale zarazem wystarczająca miękka, aby zachować odpowiednie właściwości trakcyjne. Na pewno mieszanka letnia jest dużo twardsza od zimowej co podyktowane jest temperaturą jej pracy a więc i stopniowym rozmiękczaniem wraz ze wzrostem temperatury. Opona letnia twardnieje zimą i traci elastyczność, traci też swoje właściwości jezdne, dlatego jest podatna na uszkodzenia ale także nie spełnia swojej funkcji w ujemnych temperaturach. Z pewnością jazda na oponach letnich zimą jest o wiele bardziej ryzykowna niż na zimowych latem,
- Opona zimowa jest przystosowana do pracy w niskich temperaturach, a więc jest miększa, gdyż stopniowo twardnieje, osiągając najlepsze właściwości jezdne z temperaturach ujemnych. Najlepsze to znaczy pożądane przez kierowców, którzy w takich temperaturach poruszają się pojazdami. Możemy więc śmiało powiedzieć, że opona zimowa jest odpowiednikiem opony letniej dla niższych temperatur, zapewniając odpowiedni komfort jazdy, właściwości trakcyjne, odporność na uszkodzenia.
Warto pamiętać:
- Opona zimowa w warunkach wiosennych i letnich zachowa dobre właściwości jezdne i przyczepność, ale będzie generowała wysokie opory toczenia i będzie wystawiona na szybsze zużycie,
- Opona zimowa jest miększa, a więc poza tym, że będzie się szybciej zużywała, może być też podatniejsza na uszkodzenia wiosną i latem,
- Opona zimowa zużywa się zwykle połowę wolniej niż opona letnia (zakładając że korzystamy naprzemiennie z 2 kompletów opon),
- Zwykle (co nie musi być prawdą) kierowcy utrzymują opony zimowe na felgach (a zarazem są to felgi mniejsze niż zestaw na lato, np. 15 zimowe, 17 letnie) co powoduje, że opony zachowują o wiele lepszy komfort jazdy oraz… odporność na uszkodzenia wynikające z powstałych w asfalcie dziur.
Kiedy zmienić opony zimowe na letnie?
Opony zimowe najlepiej sprawują się w temperaturach do 10 stopni, tym samym możemy przyjąć, że opony letnie zachowują swoją użyteczność do 10 stopni. Poniżej tej temperatury powinna nastąpić zmiana, a więc analogicznie, jeśli temperatura rano zaczyna przekraczać 10 stopni, wymieniamy opony z zimowych na letnie.
Dlaczego mierzymy temperaturę rano? Opona zimowa używana w wyższej temperaturze na pewno nie zaszkodzi nam, 2-3 tygodnie nie przyniosą różnicy w jej użytkowaniu czy też zwiększonym zużyciu, a my cierpliwie poczekamy, aż temperatury nie będą spadały poniżej 10 stopni, pozwalając oponie letniej pracować od rana do nocy w optymalnych warunkach. Zmiana opon kiedy rano temperatura sięga 2-3 stopni (a my jedziemy do pracy) a popołudniu 10-15 (kiedy wracamy) mija się celem, gdyż i tak wystawiamy oponę letnią na działanie niskiej temperatury, która może z pozoru o wiele bardziej jej zaszkodzić, niż wystawianie opony zimowej na pracę w 10-15 stopniach.
Oczywiście jest to temperatura umowna, podyktowana w dużej części specyfikacją opon deklarowaną przez producenta. Bazując jednak na tej informacji, wydaje się uzasadnionym, że opona nie powinna być wymieniana szybciej jak w miesiącu kwietniu, w miesiącu, który z powodzeniem możemy uznać za miesiąc wiosenny. Ryzyko wystąpienia znaczących spadków temperatury, czy przejściowych opadów śniegu, jest minimalne, co nie oznacza, że niemożliwe.
Kolejnym argumentem z pewnością jest sam długi weekend majowy, który w naszym kraju wiąże się z wyjazdami na łono natury, często daleko za miasto. Od wielu lat majówka to czas, kiedy temperatura nie spada poniżej 10 stopni w dzień, a zwykle utrzymuje się na poziomie 15-18 stopni. To z pewnością dobry moment, aby już mieć założone opony letnie, przygotowane do pracy w wysokiej temperaturze, przy dużej prędkości, na rozgrzanym asfalcie.
Dlaczego warto poczekać ze zmianą opon?
Pisząc o kwietniu, mam na myśli cały miesiąc na zmianę opon. I wcale niespecjalnie się śpieszę z tym, aby opony wymieniać od razu gdy zaświeci słońce. W nawiązaniu do punktu dot. używania mniejszych felg na zimę i większych na lato, chętnie opóźniam wymianę opon, aby zakładając 17 calowe felgi z oponami, wyjechać na drogę, którą już drogowcy się zajęli i stopniowo usuwają lub skończyli usuwać dziury. Zapewne łatwo jest zauważyć, że te po zimie potrafią być wyjątkowo bolesne dla naszego zawieszenia i felg. Prawdą jest, że uszkodzenie opony zimowej jest realne, ale tak samo może przytrafić się to z oponą letnią. Koszty naprawy alufelgi będą jednak mniej dotkliwe, jeśli po prostu będziemy mogli ich uniknąć, niewielkim kosztem/stratą dla opon zimowych.
Pamiętajmy także, że o stanie opon (np. zimowych) nie świadczy tylko ilość bieżnika ale i wiek. Może to mieć ogromne znaczenie, np. podczas jazdy autostradami lub w niesprzyjających warunkach.
Oczywiście nie trzeba tłumaczyć, że zbyt wczesna wymiana opon na letnie być może nikomu nie zaszkodzi, jednak w przypadku gdyby okazało się, że utrzyma się gołoledź, mróz lub spadnie na kilka dni śnieg, łatwo unieruchomić samochód lub narazić się na zbędne zagrożenie na drodze.
Opony a prędkość jazdy
Wymieniając opony na zimowe lub letnie, warto zadbać o taki parametr jak nośność opony oraz prędkość dla jakiej została przystosowana. Opona letnia pracuje z wysokimi temperaturami, które rosną w miarę nabierania prędkości. Analogicznie opona zimowa powinna pracować w niskich temperaturach, gdyż stopniowo rozgrzewając się będzie nabierała odpowiednich właściwości. Jeśli więc zastosowaliście się do w/w porad dot. zachowania opon zimowych jeszcze przez kilka tygodni, pamiętajcie, że przekroczenie granicy, a więc jazda z wysokimi prędkościami na oponach zimowych w bardzo ciepłym klimacie, może okazać się bardzo dużym zagrożeniem.
Podsumowanie
- Głównym powodem dla którego warto zmienić opony na letnie, to temperatura pracy opon i warunki w jakich opona nabiera optymalnych właściwości jezdnych,
- Decydując się na zakup opon letnich, nie kierujemy się tylko ceną, ale także jej przeznaczeniem oraz naszymi pomysłami na urlop: miasto, autostrady, tropiki, itp..
- Jeśli spędzamy lato w mieście i nie planujemy brać udziału w wyścigach po rondzie, warto rozważyć zakup opon wielosezonowych. Ale trzeba pamiętać o ich wadach jak i zaletach, nie tylko względem opon zimowych, co i letnich,
- Odpowiednie opony to właściwe dla danej temperatury powietrza warunki trakcyjne.