Trójkąt ostrzegawczy jest jednym z kilku elementów podstawowego wyposażenia pojazdu. Każdy pojazd powinien być wyposażony w taki trójkąt i chociaż w terenie zabudowanym nie ma konieczności (w większości przypadków) rozstawiania trójkąta, to jednak należy go mieć, gdyż nie tylko możemy zostać ukarani za brak wyposażenia, ale również i jego nie użycie.
https://badanie-techniczne.pl/2017/11/obowiazkowe-wyposazenie-samochodu-co-musimy-wozic/
Brak trójkąta ostrzegawczego jest jednoznaczny z mandatem w wysokości od 20 do 500 zł. Niewystawienie go w przypadku awarii jest zagrożone karą 150 zł.
Zgodnie z art 50. ustawy Prawo o ruchu drogowym, kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku:
- na autostradzie lub drodze ekspresowej – w każdym przypadku;
- na pozostałych drogach twardych;
- poza obszarem zabudowanym – jeśli postój samochodu odbywa się na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości
- na obszarze zabudowanym – jeśli pojazd znajduje się w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.
Postój pojazdu należy sygnalizować w sposób następujący:
- na autostradzie lub drodze ekspresowej – przez:
- włączenie świateł awaryjnych pojazdu, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne,
- umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojazdem; trójkąt ten umieszcza się na jezdni lub poboczu, odpowiednio do miejsca unieruchomienia pojazdu;
- na pozostałych drogach:
- poza obszarem zabudowanym – przez umieszczenie w odległości 30-50 m za pojazdem ostrzegawczego trójkąta odblaskowego i włączenie świateł awaryjnych; w razie gdy pojazd nie jest wyposażony w światła awaryjne, należy włączyć światła pozycyjne,
- na obszarze zabudowanym – przez włączenie świateł awaryjnych, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne i umieścić ostrzegawczy trójkąt odblaskowy za pojazdem lub na nim, na wysokości nie większej niż 1 m.
Sygnalizowanie postoju musi trwać przez cały jego czas.
Należy przy tym pamiętać także, że trójkąt sam w sobie nie rozwiązuje wielu kwestii, np. związanych z blokowaniem przejazdu, a więc jego umiejscowienie, zwłaszcza w terenie zabudowanym, chociaż nie zawsze jest konieczne jego użycie, powinno być logicznie uzasadnione lokalizacją zdarzenia drogowego. Nie zapominajmy, że także w terenie zabudowanym zdarzają się drogi o podwyższonej prędkości maksymalnej, łuki dróg, itp.. które mogą zaważyć na bezpieczeństwie pojazdów i osób, znajdujących się w stanie unieruchomienia.
https://badanie-techniczne.pl/2018/05/jak-spisac-oswiadczenie-sprawcy-kolizji/
Pamiętaj także, że Niedopełnienie obowiązków przez uczestników wypadku poprzez nieusunięcie pojazdu z miejsca wypadku, w którym nie było zabitego lub rannego skutkuje otrzymaniem mandatu w kwocie 150 zł. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, artykuł 44, kierujący jest obowiązany:
- niezwłocznie usunąć pojazd z miejsca wypadku, aby nie powodował zagrożenia lub tamowania ruchu, jeżeli nie ma zabitego lub rannego;
W osobnym artykule pisałem, że w tej sytuacji należy wcześniej przygotować, np. dokumentację fotograficzną, która będzie wystarczającym dowodem w sprawie, np. dla Policji lub ubezpieczyciela, a w razie wątpliwości, sprawa zostanie przekazana do analizy biegłego.
https://badanie-techniczne.pl/2018/05/kiedy-wzywac-policje-do-miejsca-wypadku/