Kiedy zmienić opony na zimowe?
Nie ma w naszym prawie żadnego zapisu ani o tym że powinniśmy korzystać z opon zimowych, ani że musimy to robić, ani też że w określonych warunkach atmosferycznych może stanowić to podstawę, np. do wypłaty odszkodowania. Generalnie w polskim prawie pojęcie opon zimowych nie istnieje.
Przeczytaj więcej o oponach wielosezonowych. Co wybrać: opony zimowe czy wielosezonowe?
Sprawdź opony zimowe na sezon 2019/2020
Na szczęście kierowcy mają w głowach więcej oleju niż ustawodawcy, dlatego opony zimowe cieszą się coraz większą popularnością, podobnie jak opony wielosezonowe. I chociaż tym drugim daleko do opon zimowych, to mogą w wielu przypadkach okazać się i tak lepszym wyborem niż opony letnie.
Odpowiadając na pytanie: kiedy zmienić opony na zimowe? Opony zmieniamy mniej więcej w czasie, kiedy na termometrach w godzinach porannych widzimy wskazania poniżej 5-10 stopni Celsjusza. Średnio taki stan temperatur wypada na przełomie października i listopada, przy czym w październiku zwykle wymianę opon załatwimy bez kolejek, a listopad jest w zasadzie już ostatecznym terminem ich wymiany, jeśli chcemy uniknąć niespodzianek.
Dlaczego 5-10 stopni Celsjusza i dlaczego rano?
To proste. Podstawowa różnica pomiędzy oponą letnią i zimową to mieszanka gumy z jakiej opona została wykonana.
Opona letnia jest wykonana z gumy odpornej na działanie w wysokich temperaturach, a więc docelowo musi być ona dosyć twarda, aby wraz ze wzrostem temperatury zbyt mocno nie zmięknąć, a przynajmniej nie na tyle aby się rozpaść. Analogicznie im robi się chłodniej, opona twardnieje, traci właściwości jezdne, trakcję (poślizg), jest podatna na uszkodzenia, ale też wydłuża drogę hamowania.
Opona zimowa z kolei jest wykonana z miększej (chociaż nadal twardej) gumy, która zapewnia bardzo dobre warunki jezdne i zachowuje wszystkie właściwości opony letniej, ale w warunkach obniżonej temperatury, w tym co najważniejsze, w temperaturach ujemnych.
M.in. z tego powodu opony letnie zimą są narażone na uszkodzenia i pęknięcia, a opony zimowe używane latem, na bardzo szybkie ścieranie i co za tym idzie duże opory toczenia.
Wymiana opon przy takich temperaturach, jest więc podyktowana właśnie różnicą w zachowaniu mieszanki gumy z której wykonane są opony. Opony zimowe używane w temperaturach do 10 stopni, utrzymują wszystkie właściwości jezdne oraz poziom zużycia analogiczny do pracy opon letnich we właściwym dla nich czasie użytkowania. Skoro więc spadek temperatury zaburza działanie opon letnich, a aktywuje prawidłowe zachowanie opon zimowych, to 5-10 stopni wydaje się idealną granicą.
A dlaczego mierzymy temperatury rano? Dlatego, że opona zimowa pracująca w wyższej temperaturze, nadal będzie skuteczna, ale opona letnia o poranku przy 5 stopniach, może być po prostu kiepskim pomysłem. Do tego od listopada praktycznie temperatury nie przekraczają już 10 stopni także w dzień.
Czy warto zmienić opony na zimowe? Dlaczego?
Opona zimowa, nawet taka ze średniej półki, w większości przypadków wypada o wiele lepiej na śniegu, lodzie czy przy niskich temperaturach niż opona letnia. Sporo mówi się o tym, że opony zimowe kiepsko wypadają w deszczu, ale ustalmy jedno – od listopada do marca, deszcze są raczej okazjonalne, analogicznie jak temperatury powyżej 15 stopni.
To że nie ma śniegu i lodu, nie jest argumentem aby opon nie zmienić, bo… patrz wyżej: temperatura i tak spada, a wraz z nią maleją właściwości opony letniej.
Brak śniegu, często dodatnie temperatury sprawiają, że wiele osób zamiast na opony zimowe, decyduje się na opony wielosezonowe. Czy jest to jednak rozwiązanie dla każdego? Sprawdź w tym wpisie.
Dlaczego warto zmienić opony na zimowe? Patrz treść artykułu od początku: nie ma żadnego sensownego uzasadnienia, dlaczego opona letnia miała by być dobrym wyborem na zimę. A i oszczędność jest pozorna.
Opony a prędkość jazdy
Bardzo ważna sprawa: prędkość. Kupując opony na lato lub zimę pamiętaliście aby sprawdzić ten parametr? To sprawdźcie. I pamiętajcie: letnia opona dostosowana jest do pracy z wysokimi temperaturami, zimowa opona z niskimi. Letnia opona w niskiej temperaturze twardnieje i jest podatna na uszkodzenia, tak samo jak zimowa mięknie w dodatniej temperaturze i tym samym też jest podatna na uszkodzenia. Jeśli więc wybierzemy się na autostradowe wojaże, może okazać się, że letnia opona zimową porą przy 140 to pędząca śmierć.
Podsumowanie
- Głównym powodem dla którego warto zmienić opony na zimowe, to temperatura pracy opon (nie sam śnieg czy lód bo z tym bywa kiepsko w ostatnim czasie),
- Decydując się na zakup opon zimowych, nie kierujemy się tylko ceną, ale także jej przeznaczeniem oraz naszymi pomysłami na urlop: miasto, autostrady, ośnieżone drogi, a może lodowe pustynie,
- Jeśli spędzamy zimę w mieście i nie planujemy brać udziału w wyścigach po rondzie, warto rozważyć zakup opon wielosezonowych. Ale trzeba pamiętać o ich wadach jak i zaletach, nie tylko względem opon zimowych, co i letnich,
- Śnieg i lód to tylko jeden z powodów dla których warto zmienić opony (zwłaszcza na południu i innych częściach kraju),
- Odpowiednie opony to właściwe dla danej temperatury powietrza warunki trakcyjne,
- Nie dajcie się oszukać, jako by opony zimowe nie działały!