Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego złożyła propozycję zmian przepisów dotyczących karania kierowców, którzy nie zachowują bezpiecznej odległości między pojazdami. W początkowej fazie analizowana będzie sytuacja na drogach europejskich oraz regulacje prawne z krajów członkowskich. Następnie zostanie opracowany finalny projekt ustawy i zmian w przepisach ruchu drogowego.
Czy to pewne?
O zmianę przepisów ubiegają się sami kierowcy, którzy mają dosyć innych kierowców, którzy za nic mają bezpieczeństwo. A warto dodać, że zachowanie odpowiedniej odległości między pojazdami nie tylko zmniejsza ryzyko wypadków, ale także poprawia płynność jazdy. Jest źle. Skoro nie rozumem, to siłą!
Wniosek złożony, czekamy na zmiany!
Wnioski złożone przez Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego to wskazówki, które mają posłużyć wprowadzeniu zmian, uregulowań prawnych. O jakich odległościach rozmawiamy? Nie wiadomo. Warto jednak odnieść się do krajów takich jak Francja czy Niemcy, gdzie jazda z niezachowaniem należytej odległości jest karana. Minimalna wartość to połowa prędkości przeliczona na metry, np. przy 100 km/h minimalny dystans to 50 metrów. Praktyka pokazuje, że przyjęte wartości to minimum a dobrze by było gdyby wynik był powiększony o co najmniej 20%.
Na dzień dzisiejszy przepisy ruchu drogowego nie są zbyt precyzyjne. Ale nie o precyzję chodzi co rozwagę i logikę. Kierowcy za nic mają bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu. Jeśli więc zdrowy rozsądek to za mało, czas na poważne kary.
W poniższym artykule znajdziesz informacje dot. aktualnych przepisów w tym zakresie. Zwróć uwagę, że nieprecyzyjne określenie odległości jest znakomicie opisane wieloma czynnikami. Możemy więc przyjąć, że to niewiedza lub celowe działanie kierowców powoduje, że wartości te są mocno zaniżane. Czy kierowcy zachowują bezpieczną odległość między pojazdami?
https://badanie-techniczne.pl/2018/12/ile-wynosi-bezpieczny-odstep-miedzy-pojazdami/
Jazda na suwak z podstawą prawną!
Warto wspomnieć, że wraz z propozycją zmian dot. regulacji prawnych w zakresie zachowania bezpiecznej odległości między pojazdami, oczekiwane zmiany obejmą także jazdę na suwak. Jazda na suwak stanowi tak naprawdę analogiczną sytuację jak ustępowanie pierwszeństwa kierowcom jadącym z podporządkowanej. W teorii jedno są ponad drugimi, w praktyce, wszyscy jadą w tym samym kierunku.
Zmiany w przepisach, poza tym że uregulują kwestie obowiązkowego stosowania zamka, przede wszystkim będą stanowiły podstawę prawną do karania szeryfów. Kierowców, którzy blokują pas ruchu jadąc równolegle z innymi, pomimo, że mają miejsce na to aby dojechać do zwężenia.
https://badanie-techniczne.pl/2018/05/jazda-na-suwak-jazda-na-zamek-blyskawiczny-krok-po-kroku/
Zwężenia dróg nie są niczym nadzwyczajnym, a stanowią nieodłączny element ruchu drogowego. Zakończenie jednego pasa, ustawione oznakowanie, to informacja dla wszystkich kierowców. Tak samo jak dla wszystkich kierowców przygotowana jest droga wielopasmowa. Dlaczego więc niektórzy kierowcy próbują sami regulować ruch? Czy jazda na suwak jest utrudnieniem?
https://badanie-techniczne.pl/2018/05/szeryf-drogowy-to-zmora-kierowcow-dlaczego-nie-lubimy-szeryfow/
Apteczki obowiązkowe
Apteczka stanowi pewien fenomen wyposażenia w samochodzie. Nie jest obowiązkowa, ale statystycznie prawie każdy kierowca ją posiada. Wielu producentów wręcz używa jej jako argumentu przy sprzedaży pojazdu. Ale tylko nieliczne z nich nadają się do czegoś więcej jak naklejenie plasterka czy pożyczenie nożyczek. 20 lat temu już stawiano pytanie, po co komu apteczka w samochodzie.
A dziś? Nikt o to nie pyta, ale każdy apteczkę kupuje. Chociaż ani nie mamy obowiązku jej posiadać, ani też używać. Grunt, abyśmy znali numer 112 i wiedzieli co powiedzieć.
Ministerstwo infrastruktury już w lipcu 2018 wysnuło propozycję aby apteczka stała się obowiązkowym wyposażeniem pojazdu. Do dziś przeprowadzono wiele akcji w których takowe apteczki rozdawano kierowcom. Zastanawiające jest tylko to, że żadna z nich nie szła w parze z kursem, który naprawdę przekazałby wiedzę z zakresu pierwszej pomocy. A przede wszystkim, aby którakolwiek z apteczek była wyposażona w coś, poza standard.
Czy apteczki będą obowiązkowe? Zdecydowanie 2019 rok przyniesie nam na pewno wiele zmian, ale na szczegóły musimy jeszcze poczekać.
https://badanie-techniczne.pl/2017/11/obowiazkowe-wyposazenie-samochodu-co-musimy-wozic/