Większość kierowców hamuje przed wykonaniem określonego manewru (skręcanie, zatrzymanie itp.) lub w określonej sytuacji drogowej (światła, korek, piesi, nierówna droga itp.)
W pierwszym przypadku wszystko jest proste – przed wykonaniem manewru pokazujemy zakręt i zaczynamy hamować. Niejednoznaczna sytuacja podczas czytania sytuacji ulicznych. Choć nowoczesne samochody są wyposażone w skracanie czasu pracy układu hamulcowego, wiele zależy od szybkości reakcji kierowcy. Częstą przyczyną trudnych sytuacji drogowych i wypadków są długie medytacje kierowców, którzy hamują podczas hamowania lub nie są gotowi do ich wykonania.
Teraz dowiemy się, jak prawidłowo zahamować samochód. Najważniejszą rzeczą, którą musisz przyswoić początkującemu, jest konieczność wciśnięcia pedału hamulca bez. Pedał sprzęgła należy wciskać tylko przy niskich prędkościach. Ta technika ma następujące zalety:
- Gdy silnik jest włączony, efekt hamowania jest zwiększony.
- Zmniejsza obciążenie układu hamulcowego (klocki, koła, opony).
- Układ hamulcowy przegrzewa się.
- Wyłączona blokada kół, zmniejsza ryzyko poślizgu samochodów.
A hamowanie latem i zimą następuje jednakowo. Należy rozumieć, że hamowanie bez zwolnienia sprzęgła jest bezpieczniejsze o każdej porze roku iw każdych warunkach. Zwłaszcza jeśli opanujesz gwałtowne hamowanie i stale go używasz. Istnieją następujące warianty tej metody:
- Przerywane hamowanie impulsowe – kilka różnych czasów trwania, siły i ilości naciśnięć na pedale hamulca.
- Hamowanie impulsowe ze zwiększonym wysiłkiem – pierwszy uścisk jest krótki i słaby, kolejny uścisk dłuższy i mocniejszy. Ta technika jest stosowana w przypadku słabej przyczepności na drodze.
- Stopniowe hamowanie impulsowe z redukcją siły – pierwsza prasa jest jak najdłuższa i najmocniejsza, kolejna prasa jest krótsza i słabsza w celu wyhamowania. Ta technika służy do zapewnienia silnej przyczepności na drodze.
Przed hamowaniem zawsze oceniaj sytuację od tyłu. W gęstym strumieniu warto najpierw kilkakrotnie dotknąć pedału hamulca, aby wyświetlić sygnały stopu. Jeśli pojazd nie jest wyposażony w ABS, staraj się nie blokować kół, aby zmniejszyć nacisk na pedał hamulca. W przypadku hamowania awaryjnego samochód może zmienić kierunek. Musisz więc być gotowy do regulacji kierownicy.
Jeśli chcesz hamować na złej nawierzchni, najpierw pokonuj nierówności i wciśnij pedał na płaskiej nawierzchni, aby nie uszkodzić zawieszenia. Nie zapomnij osuszyć hamulców po przejściu przez głębokie kałuże. Wystarczy kilka razy nacisnąć pedał hamulca.
Co to jest hamowanie awaryjne?
Dzień poświęcony blacharzowi 🙂
Późną jesienią, kiedy słupek termometru galopował do plusa po południu i do minusa w nocy, Masza wróciła z pracy późno w nocy. Kilkaset metrów do jej domu znajdował się kawałek drogi…
Zimowe niespodzianki, czyli jak nadchodzi dzień hydraulika? (Prawdziwa historia)
Późną jesienią, kiedy słupek termometru galopował do plusa po południu i do minusa w nocy, Masza wróciła z pracy późno w nocy. Kilkaset metrów od jej domu znajdował się odcinek drogi o niewielkim nachyleniu, po którym następował zakręt o 90 stopni.
Zgodnie z prawem podłości tego wieczoru w tym miejscu jezdnia nie była pokryta odczynnikiem, a lśniący mokry asfalt pod kołami okazał się zamarznięty. Dodatkowo lodową powierzchnię stoku przed zakrętem szlifowały przejeżdżające samochody, z których jeszcze bardziej się ślizgała.
Ale Masza dowiedziała się o tym później, gdy z przyzwyczajenia na tym wzgórzu zaczęła delikatnie zmniejszać prędkość, naciskając hamulec. Samochód nieco zwolnił, ale mimo kłującej gumy nie zatrzymałem się. Masza jeszcze mocniej nacisnęła środkowy pedał. Nie pomaga. A potem, jako zło, jest zwrot. A jakie szaleństwo! Auto jechało zdradziecko prosto, chociaż kierownica była przekręcona na bok…
Była to pierwsza maszyna w ekstremalnej sytuacji na lodzie, tk. nie podróżowała jeszcze zimą.
Przed moim domem mój przyjaciel był jeszcze tego wieczoru, ale już z oderwanym przednim zderzakiem, złamanym skrzydłem i zepsutym reflektorem. Samotny postument na końcu kolumny mola został niedbale zaznaczony srebrnym przetarciem.
„Wiedziałem, jak prawidłowo hamować!” – powtarzała raz za razem…
Ukryć …
Jak zwolnić w krytycznej sytuacji?
Czasami sytuacja na drodze zmienia się tak gwałtownie, że kierowca nie ma innego wyjścia, jak „wcisnąć hamulec”. W takim przypadku zdarza się, że samochód nadal uderza w przeszkodę z powodu nieprawidłowego działania pedału hamulca. I wszyscy słyszą „BA-A-AMC”:(
Hamowanie awaryjne, jak zapewne się domyślasz, to nic innego jak nagłe hamowanie awaryjne zastosowane do maksymalnego hamowania pojazdu.
Informacja
Po naciśnięciu pedału hamulca hamowane są zarówno przednie, jak i tylne koła pojazdu. Jeśli w tym samym czasie co najmniej jedno koło jest zablokowane, wydłużenie drogi hamowania i poślizg samochodu są prawie nieuniknione. Przy zablokowanych przednich kołach wszystko inne zatrzymuje samochód (nie reaguje na kierowanie).
Hamowanie na granicy zablokowania kół daje maksymalną skuteczność hamowania, minimalną drogę hamowania i pozwala uniknąć wszystkich powyższych wad, czyli jest hamowaniem idealnym.
Abs (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) to złożony układ elektroniczno-mechaniczny, który zapobiega blokowaniu się kół pojazdu (yuz) podczas hamowania. Jeśli na tablicy rozdzielczej samochodu, po przekręceniu kluczyka zapłonu, zapali się żółty symbol ze znakiem ABS, oznacza to, że ten system jest zainstalowany. Jeśli działa prawidłowo, ikona ta zniknie po kilku sekundach. Obecność ABS można również wykryć za pomocą bardzo lekkiego i czułego pedału hamulca.
Często w samochodzie bez AB S. Ku przerażającym konsekwencjom, pierwotny odruch każdej nieprzygotowanej osoby w krytycznej sytuacji prowadzi do wciśnięcia moczu na pedał hamulca.
Z tego wrodzonego odruchu kierowcy, który pochłonął wiele istnień, zapoznamy się z podstawowymi zasadami ucieczki.
Więc proszę, potraktuj ten artykuł poważnie. A jeśli to konieczne (i najprawdopodobniej potrzebne), sprawdź, czy masz odpowiednie umiejętności do pracy z pedałem hamulca. ich rozwój wymieniono na końcu artykułu.
Zasady działania pedału hamulca podczas hamowania awaryjnego są bardzo różne, w zależności od obecności lub nieobecności elektronicznego asystenta ABS w Twoim samochodzie. Nie możesz przesyłać niepotrzebnych informacji, a następnie czytać tylko te sekcje tego artykułu, które są dla Ciebie odpowiednie.
(podświetlone ciemnoniebieską czcionką).
Jak wyhamować samochód z ABS? Zalety ABS
Zdecydowana większość sprzedawanych samochodów zagranicznych jest wyposażona w ABS. A jeśli masz taki samochód, to masz szczęście 🙂
W samochodzie z ABS do hamowania awaryjnego (nagłego) obowiązuje zasada „złamać pedał”. Pedał hamulca oczywiście 🙂 Jeśli Twoje auto ma też pedał sprzęgła, to złamaj dwa jednocześnie* do granic możliwości (!).
Aby skrócić drogę hamowania, nacisk styku powinien być maksymalny od początku hamowania awaryjnego. ABS jest odbierany przez drganie pedału hamulca i syczenie raczej nieprzyjemnego dźwięku, jak chrupnięcie. Aby się przestraszyć, nie jest konieczne, aby normalna praca powyższego systemu trwała, mamy siły, aby wcisnąć pedał do całkowitego zatrzymania.
________
* – W celu prawidłowego działania układu ABS podczas hamowania awaryjnego zaleca się jednoczesne wciśnięcie dwóch wymienionych pedałów bez zatrzymywania silnika przed hamowaniem.
Jeśli musisz szybko się zatrzymać, to ta sama zasada obowiązuje nawet na oblodzonej powierzchni: wciskamy hamulec do oporu i nie (!) zwalniamy go do oporu. W takim przypadku elektronika samochodu obliczy i zastosuje zaprogramowany tryb hamowania dla kierowcy.
Od naturalnego odruchu wciśnięcia hamulca do zatrzymania „w ziemi” w aucie z ABS, nie ma co się go pozbywać!
Zalety ABS w hamowaniu awaryjnym:
- w większości przypadków zmniejsza się długość szlaku hamowania;
- samochód reaguje na ruchy kierownicy takimi hamulcami, zachowując przy tym sterowność;
- na zakręcie z takim hamowaniem auto nie wpada w drift* ani nie zderza się;
- kierowca nie wymaga posiadania specjalnych umiejętności wymykania się (w zdecydowanej większości przypadków).
_________
* – Jeśli blokada nie jest spowodowana hamowaniem, ABS nie ma zasilania. (Na przykład często przyczyną poślizgu na zakręcie jest niewłaściwa prędkość, a następnie nadmierny obrót kierownicy itp.). Skręcanie to bardzo nieodpowiednie miejsce do hamowania, niezależnie od wyposażenia Twojego samochodu.
Proszę o uwagę!
Dla wielu zawodowych kierowców odruch ciśnienia hamowania w sytuacji awaryjnej jest ważny, aby wydłużyć drogę hamowania samochodu z ABS!
Drugi ABS, który jest w stanie wykonać serię 12 impulsów hamowania, a nawet klasy wyścigowej nie więcej niż 8, jest zatem zwykle w linii prostej na płaskiej, równej powierzchni (asfalt, mokry asfalt, lód itp.) Hamulce udaremniające elektronikę w zatrzymywaniu się Droga nie jest realistyczna. Ale na mieszanych nawierzchniach, zwłaszcza pokrytych śniegiem, nie jest to takie proste.
Jak działa ABS? Podstawowa zasada pracy
Aby system AVS działał, wymagane są dwa warunki: wciśnięty jest pedał hamulca i co najmniej jedno koło jest chwilowo zatrzymane*.
Jeśli oba warunki są spełnione, elektronika natychmiast zakłóca hamowanie i, co dziwne, lekko dociska klocki hamulcowe do zablokowanego koła.
Zadaniem ABS jest zapewnienie hamowania na granicy blokady kół, a tym samym utrzymanie sterowności pojazdu.
_________
* – złożony algorytm elektronicznego układu przeciwblokującego zapewnia również pewne jego działanie i bez zatrzymywania koła, ale w wyniku jego pracy na suchej nawierzchni prawie zawsze można znaleźć krótkie przeciągnięcia Hughesa (zablokować) koła.
Wady (minusy) ABS
Posiadanie ABS na pokładzie jest świetne, ale na wszelki wypadek poznaj i zapamiętaj wady tego systemu, ponieważ niektóre z nich są znaczące.
1. Wydajność ABS zostanie zmniejszona na nierównej drodze (dziury, bruk, kamieniste powierzchnie). Prowadzi to do wydłużenia (!) drogi hamowania.
Wynika to z faktu, że na nierównych nawierzchniach „pęknięte” koło blokuje się znacznie wcześniej niż podczas hamowania na płaskiej drodze. W tym momencie, gdy koło zbliża się i ma małą przyczepność do drogi, ABS nakaże zdjęcie klocków hamulcowych. Ale kiedy koło ląduje, jego przyczepność do drogi wzrasta, a siła hamowania nie jest już optymalna – zmniejszona przez elektronikę.
Na wyboistych odcinkach dróg istnieje kilka sposobów na rozwiązanie tego problemu: zmniejszenie prędkości do podobnego miejsca lub – za (na płaskiej powierzchni). Bezpieczna odległość to rzecz oczywista.
Czy można zastosować hamowanie impulsowe w przypadku niezadowalającej pracy ABS?
I tutaj opinia ekspertów jest sprzeczna: niektórzy twierdzą, że przerywane naciskanie pedału hamulca w samochodzie jako wynik pozytywny nie wystarczy, inni są dozwolone, ale twierdzą, że stara generacja ABS pozwala tylko na pełne zwolnienie pedału hamulca reaguje. Wydłużenie drogi hamowania pozostaje w tym przypadku raczej wątpliwe. Jak sprawdzić Pewnie tylko na betonowym aucie. Jeszcze tego nie sprawdziłem 🙂 Więc pytanie pozostaje otwarte.
2. Powłoki mieszane o różnych właściwościach sprzęgła również prowadzą do obniżenia wydajności ABS. Czasem do znacznego (!) poziomu. Żywy przykład niejednorodnego pokrycia: asfalt – lód – asfalt – śnieg – kałuża.
Na śliskiej nawierzchni koła blokują się wcześniej, co prowadzi do nadmiernego luzowania się klocków hamulcowych i późniejszego odcinka. Innymi słowy, ABS w tym przypadku nie może szybko zareagować i dobrać optymalnej siły hamowania dla konkretnego, małego odcinka drogi. To niewątpliwie prowadzi do wydłużenia drogi hamowania.
Walka jest taka sama – zwiększony dystans i najlepiej spadek prędkości do podobnej strony.
3. Podczas hamowania na luźnych, luźnych klockach ABS zwykle znacznie utrudnia drogę hamowania!
Może to być droga z piaskiem lub żwirem, a nawet droga zamieciona przez śnieg (!).
W takich powłokach płozy hamulców przednich kół są ubijane przez „wałki”, na przykład z tego samego śniegu, który zatrzymuje koło, tzw. efekt pługa. Tj. Na luźnych nawierzchniach hamowanie YUZ jest bardziej efektywne.
4. ABS zatrzymuje się przed zatrzymaniem. Uwaga na śliskie zjazdy!
Czwartym minusem ABS jest to, że wyłącza się przy prędkościach niższych niż 5-7 km/h i w niektórych warunkach jazdy (na przykład podczas zjeżdżania ze śliskiego zbocza) należy ten fakt wziąć pod uwagę.
Oznacza to, że np. zimą na oblodzonym kongresie na parkingu podziemnym hamujesz „na ziemi”. Maszyna z pulsującym ABS powoli i pewnie zjeżdża ze wzgórza, nie chcąc zatrzymywać się do końca. Może się to zdarzyć na śliskich zboczach*.
jak być Ale tutaj nawet nie wiem, co myśleć o wyjściu. Uchwyt? Być może. Przerywane hamowanie? Może… W aucie z automatyczną skrzynią biegów w podobnych sytuacjach myślę, że lepiej hamować „Neutralnie” (tryb „N”). Dzięki Bogu takie warunki nie są powszechne.
5. Być może jedną z największych wad ABS jest to, że stwarza iluzję nieomylności działania tego systemu przez właścicieli samochodów. Cóż, oczywiście, zdałeś sobie sprawę, że to nie wszystko!
Zazwyczaj układy przeciwblokujące w drogich samochodach są „mądrzejsze”, będzie tam też więcej elektronicznych asystentów. W samochodzie budżetowym ich osiągi
w ostatnich latach, choć znacznie wzrosły, ale nadal na poszczególnych nawierzchniach, zwłaszcza zaśnieżonych, ich osiągi nie są idealne.
Główną zaletą ABS jest to, że awaryjne hamowanie samochodu reaguje na kierowanie i hamowanie „na ziemi” w większości przypadków nadal skraca drogę hamowania, a tym samym daje większą szansę na uniknięcie wypadku.
Zimowe niespodzianki, czyli jak nadchodzi dzień hydraulika? (Kontynuacja)
Wróćmy do opisanego na początku incydentu z Maszą. Pewnie zgadłeś, że samochód naszej bohaterki był bez ABS. A co najciekawsze, Masza teoretycznie doskonale wiedziała, jak hamować na śliskiej nawierzchni. Z łatwością przyjmowała mandaty próbne i wielokrotnie słyszała o przerywanym hamowaniu.
Ale latem podczas szkolenia kierowców nikt nie ćwiczył umiejętności jazdy na zimę i to nie tylko na zimę.
Co tu dużo mówić… Nawet kierowcy latem odzwyczajają się od zimowych nawyków i często tracą niezbędne umiejętności podczas hamowania na śliskiej nawierzchni!
Ukryć …
Jak hamować szybkie samochody bez ABS?
Jeśli Twój samochód nie ma ABS, to sam musisz być podobnym systemem i kontrolować moment blokowania kół podczas hamowania.
Jak skrócić drogę hamowania?
Każdy z nas słyszał pisk opon podczas hamowania samochodu. I oczywiście po takim postoju wszyscy zobaczyli czarne ślady na asfalcie.
Ten rodzaj hamowania z blokadą kół jest nieskuteczny, a często nawet niebezpieczny, zwłaszcza gdy jest używany na śliskich nawierzchniach lub przy dużych prędkościach.
Blokując zamek niebezpieczne jest, że:
- zwiększa drogę hamowania (czasami znacznie);
- prawie zawsze prowadzi do dryfu samochodu (jego rotacji);
- samochód z zablokowanymi przednimi kołami nie reaguje na ruchy kierownicą (nie jest kierowany);
- z kolei takie hamowanie prowadzi do rozbiórki auta (maszyna też nie jest jednocześnie sterowana).
Blokady kół mogą wystąpić nie tylko na śliskich nawierzchniach. Nawet na suchym asfalcie przy stosunkowo niskiej prędkości gwałtowne wciśnięcie hamulca prowadzi do hamowania z całym szeregiem wszystkich negatywnych konsekwencji.
Przy hamowaniu w ten sposób osłona koła po otarciu o nawierzchnię drogi nagrzewa się tak bardzo, że zaczyna się topić, a nawet palić. Oczywiście nie zobaczysz języka płomienia – nie prędkości – ale dym jest łatwy.
Oczywiste jest, że guma, która topi się jak ser w piekarniku, nie jest szczególnie skuteczna. Podczas hamowania użytkownika na lodzie lub zrolowanym śniegu w miejscu zetknięcia się z kołem nieuchronnie tworzy się warstwa wody, co prawie zawsze prowadzi do niekontrolowanego dryfu, wymagającego dłuższej drogi do zatrzymania niż przy hamowaniu… tuż przed blokada kół.
Hamowanie jest najskuteczniejsze, gdy koła są zablokowane!
Co Cię spowalnia?
Oznacza to, że naciskasz na hamulec z taką siłą, że nadal pozwala toczyć koła, ale na granicy ich zatrzymania, tj. jeśli wciśniesz pedał trochę mocniej, koła się zablokują (zatrzymają).
Podczas hamowania na granicy zablokowania powierzchnia opony w kontakcie z drogą przez cały czas jest inna, co zapobiega wzrostowi temperatury w miejscu styku do poziomu krytycznego.
W praktyce uchwycenie „obszaru blokady” hamowania hamulca przy pewnym stałym wysiłku jest nierealne. Czemu? Tak, ponieważ przy najmniejszym zmniejszeniu prędkości ta „linia” wiąże się z innym wysiłkiem. Dlatego doświadczeni kierowcy stosują nawet sam ABS
A żeby móc w ten sposób hamować, czyli skutecznie, trzeba nauczyć się wyczuwać moment blokowania kół, niezależnie od pokrycia drogi.
Oznaki blokowania kół podczas hamowania:
- wystąpiły wibracje kół lub pogorszenie stanu samochodu *;
- słychać było odgłos opon szorujących o nawierzchnię drogi lub ich skrzypienie;
- nastąpił poślizg samochodu, przestał reagować na obroty wiosła (skręcać);
__________
* – Zwykle na śliskiej nawierzchni w czasie blokowania, pogorszenie hamowania jest szczególnie zauważalne. Maszyna najpierw reaguje na hamowanie, a potem w pewnym momencie hamulce wydają się znikać – koła odpadają. To jest moment blokowania!
Jak zahamować samochód bez ABS?
Podstawowe metody hamowania w sytuacjach krytycznych
W zależności od warunków jazdy i konieczności, kierowcy będą stosować różne metody hamowania, ale zwykle sprowadza się to do różnych wariantów lub kombinacji trzech następujących głównych metod.
Ostre hamowanie (jest to również awaryjne)
Zwykle używany w sytuacjach awaryjnych, kiedy trzeba szybko zatrzymać samochód. Ten rodzaj hamowania jest odpowiedni na śliskie nawierzchnie o mniej lub bardziej dobrej przyczepności: asfalt, mokry asfalt itp.
- Mocno wciśnij hamulec. Im lepsza droga, tym później koła będą jeździć w yuz.
Skuteczne hamowanie przy takim hamowaniu następuje tylko do momentu zablokowania kół.
Uczucie blokowania kół (piszczenie opon, zmniejszenie pojawiania się wibracji lub gwałtownego hamowania) należy natychmiast zredukować pedał hamulca* i przejść do blokady impulsu – przerywanej wciśnięciem pedału.
W ten sposób unikniesz długiego poślizgu kół, a co za tym idzie wyeliminujesz jego negatywne skutki (dryf, niesterowność, wydłużenie drogi hamowania).
__________
* – W krytycznej sytuacji zwolnienie pedału hamulca nie jest tak łatwe, jak się wydaje, zwłaszcza gdy jest bardzo mało miejsc do zatrzymania. Nawet kierowcy z doświadczeniem, boją się, czasami naciskają hamulce, że jest mocz. Od takich niewłaściwych działań uchroni tylko praktyczne szkolenie i, jak mówią, zimne rachuby.
Hamowanie impulsowe realizowane jest na co najmniej dwa sposoby.
Stopniowe hamowanie
Bądź gotowy do nałożenia go na każdą powłokę w pierwszym momencie kół, a zwłaszcza na śliskich nawierzchniach: toczony śnieg, lód itp. Ta metoda hamowania jest bardzo skuteczna, ale wymaga umiejętności.
- Wciśnij stopę na pedale hamulca. Wciśnięcie pedału jest konieczne, zanim pojawi się yuz, a następnie należy go na chwilę odpuścić. Jak tylko poczujesz, że zamek znika – naciśnij ponownie.
Naciśnij… po prostu puść… naciśnij… po prostu puść…
- Kierownica, jeśli to konieczne, wyreguluj tor jazdy samochodu, starając się uniknąć koła w momencie blokowania kół.
Pierwsze naciśnięcie pedału powinno być jak najkrótsze, aby uniknąć długiego hałasu. Aby powiedzieć ci, że robisz „poszukiwanie okładki” i wystarczy ci wysiłku.
Okazuje się, że łapiemy „krawędź blokowania kół”, nie pozwalając na długi poślizg, przy ciągłym dociskaniu pedału siły hamowania.
Jednocześnie sam wybierasz dogodną częstotliwość i czas prasowania w zależności od warunków zewnętrznych, ale im bardziej śliska powłoka, tym częściej powinny pojawiać się uderzenia. (Gdy prędkość spada, jej częstotliwość może zostać zmniejszona, a czas trwania wydłużony).
Przerywane hamowanie
Stosuje się go na zerwanych lub nierównych nawierzchniach drogowych (wyboje itp.) oraz w miejscach, gdzie zmieniające się obszary powłok mają różny stopień gładkości. Na przykład: asfalt – lód – asfalt – toczony śnieg itp.
- Wciśnij pedał hamulca stopą, za każdym razem całkowicie go zwalniając. Jednocześnie pedał należy wcisnąć przed pojawieniem się koła.
Naciśnij…Zwolnij całkowicie… Naciśnij…Zwolnij całkowicie…
- W momencie wysprzęglenia kół, w razie potrzeby, kręcąc kierownicą, korygujemy trajektorię auta (regulujemy).
Różni się od poprzedniej metody tym, że tutaj każde naciśnięcie pedału kończy się całkowitym zatrzymaniem hamowania.
Wskazane jest precyzyjne zwalnianie pedału na wybojach (gdy przednie koła stykają się z przeszkodą) lub na śliskiej nawierzchni, gdzie hamowanie jest niepożądane.
Moment wciśnięcia pedału w tym przypadku tłumaczy się bardziej preferowanymi powierzchniami hamowania (płaskie odcinki drogi lub miejsca o lepszej przyczepności). Na nich, jeśli to konieczne, możesz złożyć wniosek i
Ta metoda spowolnienia jest mniej skuteczna niż poprzednia, ale łatwiejsza do wykonania. Dlatego zastosuj go w powyższych sekcjach lub na dowolnej osłonie, jeśli na odległość jest wystarczająca rezerwa.
Co zrobić, gdy samochód wjedzie?
Jeżeli podczas hamowania samochód wpada w poślizg, należy przerwać rozpoczęte hamowanie i natychmiast skręcić kierownicą, aby skorygować tor jazdy, skręcając koła w kierunku ugięcia. Idealnie, podczas poziomowania samochodu, lepiej w ogóle nie hamować. Tj. Coś jedno: albo kręcimy kierownicą, albo hamujemy.
Kiedy naciskasz pedał sprzęgła?
W samochodzie bez ABS do hamowania awaryjnego można zapomnieć o pedale sprzęgła! Tak, samochód zatrzymuje się na takim przystanku. Ale skuteczność zwalniania będzie większa, ponieważ oprócz hamowania, hamowanie silnikiem jest dodawane przez pedał. Najlepiej wcisnąć sprzęgło tuż przed zatrzymaniem i kiedy
Musisz umieć nie tylko wiedzieć! Wiedza w głowie i umiejętności w ciele
Nie myśl, że po zapoznaniu się z różnymi rodzajami hamowania automatycznie nauczyłeś się, jak prawidłowo hamować w prawdziwym samochodzie. Umiejętność (automatyzm) rozwija się dopiero w trakcie licznych treningów (powtórzenia tych samych czynności).
Aby więc naprawdę uzyskać pozytywne wyniki, musisz znaleźć czas, wybrać bezpieczne miejsce i rozwinąć odpowiednie umiejętności. I od czasu do czasu wypełnić je (zwłaszcza) przed sezonem zimowym. Obszar pokryty lodem byłby idealny do takich ćwiczeń; To bardzo dobrze, można wyczuć moment blokowania kół i rozwinąć odpowiednie umiejętności zatrzymania auta. Ale jeśli nie ma, odpowiedni jest również suchy asfalt.
Wszystkie powyższe ćwiczenia najlepiej wykonywać przy stosunkowo małej prędkości. Chodzi głównie o tzw. pamięć mięśniową.
Ćwiczenia na aucie z ABS
Przyspiesz i wciśnij hamulec, spróbuj wyczuć moment zadziałania ABS, wypracuj zasadę „łamania pedału”. Tj. Kliknij pedał hamulca, który wymusza działanie, aż do całkowitego zatrzymania.
Jeśli na początku nie miałeś zwyczaju okresowego wciskania pedału hamulca, nie możesz być gorliwy w treningu – w ekstremalnej sytuacji z przerażeniem w razie potrzeby zbierzesz hamulce.
Na przykład, jeśli z przerwami potrząsasz pedałem hamulca, na przykład z prostszego samochodu, musisz spróbować. Konieczne będzie odejście od początkowej umiejętności i nauczenie się ciągłego naciskania hamulców, bez puszczania pedałów.
Ćwiczenia na aucie bez ABS
Przyspieszanie i wciskanie hamulców, próba pozbycia się odruchów, wciskanie pedału to siła i przy pierwszych oznakach zablokowania kół ćwicz to przerywane wciskanie pedału. Wzmocnienie tej zdolności może być mniej lub bardziej mocne hamowanie nie jest nawet prawdziwą drogą.
Na stronie trenujesz również różne sposoby porównywania różnic w lagach przy użyciu różnych metod.
Jeśli pod kołami lodu, to przy małej prędkości spróbuj wypracować hamowanie z równoczesną kierownicą (aby ominąć przeszkodę). Porównaj różnicę w sterowności samochodu podczas hamowania.
W każdym razie, niezależnie od tego, czy Twój samochód jest wyposażony w elektroniczne asystenty, czy nie, nie należy zapominać, że długość drogi hamowania zależy przede wszystkim od prędkości i stanu nawierzchni. A mokra powłoka wydłuża drogę hamowania około 1,5 raza, toczony śnieg lub lód 3-5 razy (!).
W każdym razie przede wszystkim powinna być bezpieczna odległość, prędkość i terminowe przewidywanie niebezpieczeństwa!
Eksploracja poprzez walkę. Jeźdźcy doświadczyli kilku sztuczek.
Z reguły zimą zwykle trzeba zwracać uwagę na bieg, ile kół przykleja je do jezdni.
Najbardziej niezawodny i niezawodny sposób – podczas jazdy w linii prostej ze stosunkowo małą prędkością wciśnij pedał hamulca i poczuj początek blokady kół (ABS). Myślę, że nie trzeba przypominać, że trzeba spojrzeć w lusterko wsteczne i upewnić się, że hamowanie jest bezpieczne.
Zwykle jest to najszybszy sposób, aby stwierdzić, czy mokra droga zamieniła się w lód pod kołami lub cienką warstwę wody. A jest to możliwe nawet w temperaturze + 3ºС za burtą. Pierwsze zaczynają zamrażać mosty i wiadukty, są nad ziemią i lepiej wydmuchiwane, dzięki czemu szybciej się ochładzają.
Taki prosty trening (pożądane jest rozpoczęcie na miejscu) może wytworzyć poczucie przyczepności kół z różnymi powłokami i jednocześnie szkolić oko w określaniu niezbędnych odległości do zatrzymania się przy różnych prędkościach. Że tak powiem, żeby zdobyć doświadczenie. Ale nie zapomnij o środkach bezpieczeństwa.
Nie próbuj gwałtownie hamować na znakach drogowych, możesz się poślizgnąć i uważać na świeżo ułożony asfalt. Cienka warstwa bitumiczna na jej powierzchni „smaruje” każde hamowanie.
Nagle uruchomiony ABS lub co gorsza pisk kół podczas hamowania jest sygnałem błędu jaki popełniłeś przy ocenie przyczepności kół na drodze. Doświadczony kierowca nie ma takich niespodzianek, jak w innych sprawach i nagłego hamowania.
Życzę Ci mniej nieoczekiwanych sytuacji na drodze!
Droga obfituje w wiele nieprzewidzianych sytuacji, które mogą wymagać natychmiastowej reakcji kierowcy. A w większości, w przypadku pojawienia się przeszkody lub innego utrudnienia na drodze ruchu samochodu, konieczna będzie albo zmiana kierunku ruchu samochodu, albo szybkie hamowanie. Wielu uważa, że głównym czynnikiem, który pomaga uniknąć wypadków, jest reakcja kierowcy, mówi, że jeśli kierowca na czas naciśnie pedał hamulca, samochód zdąży się zatrzymać przed hałasem drogi. Jednak, jak pokazuje praktyka, nie wystarczy tylko nacisnąć pedał hamulca. Ważne jest, aby znać technikę hamowania, która będzie stosowana w zależności od odległości od przeszkody, nawierzchni drogi, pory roku.
Rozważane przez nas techniki są odpowiednie dla wszystkich typów samochodów, które, jeśli są wyposażone w elektroniczne systemy wspomagania hamowania, ich nie posiadają. Omówimy takie metody, jak intensywne hamowanie, hamowanie mieszane i hamowanie etapowe. Następnie porozmawiaj trochę o sobie.
Intensywne hamowanie
Ten rodzaj hamowania jest najbardziej odpowiedni, gdy pojazd porusza się z prędkością 100 km/h i większą. Oczywiście można go używać tylko na prostych odcinkach drogi o twardej nawierzchni. Chodzi o to, że mocno wciskasz pedał hamulca do maksimum i trzymasz go, aż samochód zacznie wpadać w poślizg, lub jak mówią kierowcy „jedź na południe”. Następnie zwolnij pedał hamulca, aby przywrócić sprzęgło kół z nawierzchnią drogi, a następnie ponownie gwałtownie zahamować. Oczywiście, aby skorzystać z tej metody hamowania, trzeba trochę wprawy. W tym celu na prostym odcinku drogi konieczne jest rozpędzanie samochodu do prędkości 60 km/h. Przytrzymaj wciśnięty pedał hamulca, aż samochód utrzyma się w linii prostej. Należy uchwycić moment, w którym samochód nie wpadł w poślizg, ale skutecznie zahamował. Po kilku próbach prawdopodobnie zrozumiesz, kiedy musisz zwolnić pedał hamulca, aby przywrócić stabilność samochodu, a następnie nacisnąć go ponownie, aby w końcu się zatrzymać. Pozwala to na jak najsprawniejsze i jak najszybsze zatrzymanie pojazdu, jeśli np. na trasie pojawiła się przeszkoda.
Połączone hamowanie
W rzeczywistości z nazwy tej metody wynika, że podczas hamowania bierze udział nie tylko układ hamulcowy samochodu, ale także silnik. Tak, silnik można również skutecznie hamować. Ta metoda hamowania jest jedną z najskuteczniejszych. Może być stosowany do pośrednich odcinków dróg, na każdą nawierzchnię drogi, w tym śnieg. Główną zaletą tej metody jest to, że koła samochodu nie wejdą w yuz, samochód nie będzie się ślizgał, dzięki czemu zachowa swoją stabilność.
W jaki sposób silnik wykonuje hamowanie lub hamowanie połączone? Załóżmy, że jedziesz samochodem z prędkością 80 km/h, jesteś na 4. biegu. W połowie drogi należy wcisnąć pedał hamulca, a następnie wrzucić trzeci bieg. Nie zwalniając hamulców, włącz drugi, pierwszy i kontynuuj hamowanie na pierwszym biegu, aż pojazd całkowicie się zatrzyma.
Dzięki kombinowanej metodzie hamowania możesz tymczasowo skrócić drogę hamowania pojazdu.
Stopniowa metoda hamowania
Ta metoda jest polecana dla początkujących. Pozwala poczuć możliwości układu hamulcowego samochodu. Dodatkowo instruktor zaleca ten rodzaj hamowania na śliskich drogach. Oznacza to wielokrotne naciskanie pedału hamulca, co oznacza inny wysiłek.
Tak więc przy stopniowym hamowaniu musisz wielokrotnie naciskać pedał hamulca w mniej więcej tym samym odstępie czasu. Pierwsze pchnięcie powinno być najsilniejsze, potem słabsze i słabsze. W rzeczywistości ten rodzaj hamowania pozwoli Ci zasymulować działanie układu ABS i przy odpowiednim etapie hamowania Twój samochód nie będzie się ślizgał. Ważne jest, aby obserwować płynność hamowania, aby samochód nie wgryzał się w drogę, ale poruszał się i hamował płynnie, bez ostrych szarpnięć i kołysania. To wtedy możesz stopniowo hamować, utrzymując płynny kurs. Wtedy możesz założyć, że całkowicie opanowałeś tę metodę.