Jaki jest cel oleju silnikowego?
Smarując i chłodząc części ruchome, olej chroni je przed korozją i zwiększa trwałość. Oprócz właściwości smarnych i chłodzących olej silnikowy pełni również funkcję czyszczącą . Ponieważ powoduje to, że z czasem wypełnia się popiołem, sadzą i ścieraniem, należy go regularnie wymieniać. Częsta jazda na krótkich dystansach może również rozrzedzić olej silnikowy, ponieważ niespalone paliwo miesza się z olejem, zmniejszając lepkość i wydajność. Dzieje się tak zarówno w przypadku silników spalinowych, jak i diesli.
Jakie są różnice w olejach silnikowych?
Oleje silnikowe należy różnicować ze względu na rodzaj produkcji i klasę lepkości.
Produkcja: W zakresie produkcji występują oleje mineralne , oleje syntetyczne oraz oleje półsyntetyczne . Olej silnikowy na bazie oleju mineralnego pozyskiwany jest z destylatu ropy naftowej, syntetyczne oleje silnikowe pozyskiwane są z olejów bazowych i wzbogacane dodatkami w procesach chemicznych. Oleje półsyntetyczne łączą w sobie właściwości olejów mineralnych i syntetycznych.
Lepkość: opisuje właściwości płynięcia oleju silnikowego . Oleje silnikowe o niskiej lepkości są rzadkie. Olej silnikowy nie powinien być zbyt rzadki, ponieważ nie ma już żadnych właściwości smarnych. Ale olej nie może być też zbyt lepki, ponieważ wtedy nie może wystarczająco szybko dostać się do silnika, aby wywołać swoje działanie. Lepkość określa się za pomocą tak zwanych klas lepkości SAE .
Przykład: W oznaczeniu oleju silnikowego SAE 10W-40 liczba 10 oznacza lepkość w niskich temperaturach, w tym przykładzie jest dość cienka. W oznacza zimę (przydatność), a liczba 40 oznacza lepkość, gdy jest ciepło. Im wyższa ta liczba, tym lepiej smaruje olej w czasie upałów. Możesz znaleźć SAE* dla swojego pojazdu w instrukcji obsługi. *SAE to skrót od Society of Automotive Engineers, wyznacza standardy
Oleje lekkobieżne i oleje o długiej żywotności: W specjalnej postaci są dostarczane ze specjalnymi dodatkami, które zwiększają lepkość, a jednocześnie zapewniają dobre właściwości smarne. Na przykład oleje o długiej żywotności stosuje się do pojazdów o długim okresie eksploatacji , czyli takich, które pozwalają na długie okresy między wymianami oleju. Z drugiej strony syntetyczne oleje o płynnej pracy mogą oszczędzać paliwo , ponieważ zmniejszają straty tarcia w silniku; jednak ta korzyść wiąże się z wyższymi kosztami.
Jaki olej silnikowy jest odpowiedni do mojego samochodu?
10W-40, ACEA C3, API SN – lista oznaczeń olejów silnikowych jest długa. Dzieje się tak, ponieważ są zaprojektowane i używane do różnych silników. Niemniej jednak istnieje kilka opcji i aprobat producenta . Najlepiej zajrzeć do książeczki serwisowej lub instrukcji obsługi Twojego pojazdu. Choćby ze względu na gwarancję, należy trzymać się podanych tam specyfikacji i powstrzymać się od eksperymentowania. Twój warsztat będzie również wiedział, który olej silnikowy jest najbardziej odpowiedni.
Czy rzeczywiście można mieszać olej silnikowy?
Nie należy mieszać olejów silnikowych do silników spalinowych lub Diesla. W zasadzie jest to jednak możliwe w przypadku tych samych silników. Należy jednak również tutaj przestrzegać wymagań producenta. Oleje o wyższej jakości można bez problemu stosować, ale oleje silnikowe o niższej jakości nie są zalecane.
Kiedy wymienić olej silnikowy?
Częstotliwość wymiany oleju silnikowego jest podana w instrukcji obsługi pojazdu. Ogólne zalecenie to co 30 000 kilometrów , ale w zależności od producenta określone są również odstępy czasowe , np . raz w roku . W większości pojazdów komputer pokładowy wskazuje również, że wskazana jest wymiana oleju. Jednak we własnym interesie nie należy czekać, aż lampka ostrzegawcza zacznie migać.
Głównie krótkie wycieczki?
Jeśli jeździsz głównie na krótkich dystansach lub podróżujesz po mieście, powinieneś częściej wymieniać olej silnikowy. Ponieważ silnik tak naprawdę nigdy się nie nagrzewa, olej szybciej traci pełną sprawność.
Uzupełnianie oleju silnikowego – na co uważać
Jedno z góry: należy zawsze mierzyć poziom oleju po rozgrzaniu silnika, w przeciwnym razie poziom może nie być prawidłowy. Jeśli po pomiarze okaże się, że trzeba uzupełnić olej silnikowy, należy to zrobić jak najszybciej, zwłaszcza jeśli film olejowy na drążku jest już bliski minimum.
- Otwór wlewowy znajduje się w górnej części silnika.
- Stopniowo dodawaj tylko trochę oleju i sprawdzaj jego poziom, aby nie wlewać za dużo.
- Odczekaj kilka minut, aż olej opadnie.
- Sprawdź poziom oleju za pomocą prętowego wskaźnika poziomu.
- Poziom jest optymalny, gdy film olejowy ma połowę lub trzy czwarte między min a max.
Za dużo oleju w silniku – co robić?
W przypadku przekroczenia wartości maksymalnej według miarki nadmiar oleju silnikowego należy spuścić w warsztacie . Powód: w przeciwnym razie olej silnikowy staje się pieniący i traci swoje właściwości smarne. Jeśli olej również dostanie się do przewodu dolotowego, może to doprowadzić do uszkodzenia silnika. Jeśli do silnika dostało się zbyt dużo oleju, lepiej wezwać pomoc drogową , ponieważ wyjazd do warsztatu nie jest już wskazany.