Stosowanie azotu w oponach ma kilka zalet. W przeciwieństwie do konwencjonalnego sprężonego powietrza, azot nie zawiera wody. Woda może powodować powstawanie rdzy na kołach pojazdu, co może powodować wyciek powietrza wokół zgrubienia koła. Inną zaletą stosowania azotu w oponach jest to, że skład cząsteczkowy azotu jest wyższy niż powietrza, co spowalnia tempo wycieku gazu przez gumę. Zmniejszona waga, brak zagrożenia pożarowego i mniejsze wahania ciśnienia w oponach spowodowane zmianami temperatury to zalety stosowania azotu w oponach.
Komercyjne linie lotnicze, a także amerykański program promów kosmicznych, używają azotu w oponach, aby zapobiec pożarom i wyciekom powietrza spowodowanym przegrzaniem opon podczas lądowania. Kiedy samolot ląduje, opony są poddawane działaniu dużej ilości ciepła, podczas gdy hamulce próbują zatrzymać ciężki samolot. Opony wypełnione sprężonym powietrzem mogą się przegrzać i spowodować pęknięcie opony. Wstrzyknięcie azotu do opon zapobiega temu. Zastosowanie azotu w oponach chroni również przed przebitymi oponami przed zmianami zimna i ciepła, gdy samolot przechodzi z pasa startowego na wysokość przelotową iz powrotem.
Konkurencyjne zespoły wyścigowe używają azotu w oponach z wielu powodów. Zmniejszenie masy opony wypełnionej azotem jest minimalne w porównaniu z oponą napełnioną powietrzem. Często podczas zawodów niewielka utrata wagi może spowodować lub przerwać wyścig. Zespoły wtłaczają również azot do opon, aby zapobiec wzrostowi ciśnienia w oponie, gdy opona osiąga temperaturę wyścigu. Opona wypełniona sprężonym powietrzem może się znacznie wahać od początkowego ciśnienia powietrza do ciśnienia powietrza, gdy opona się nagrzewa, powodując trudności w prowadzeniu samochodu wyścigowego ze względu na słabe właściwości jezdne.
W przypadku pojazdu drogowego zaletą jazdy z oponami wypełnionymi azotem jest oszczędność paliwa. Azot pozwala oponom utrzymać optymalne ciśnienie w oponach przez dłuższy czas. Faktem jest, że utrzymywanie ciśnienia w oponach zwiększa zużycie paliwa; Jednak wiele osób nie monitoruje stale ciśnienia w oponach. Biorąc pod uwagę, że sprężone powietrze może zawierać do 5 procent wody, utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w oponach można łatwo osiągnąć poprzez napompowanie opon azotem zamiast sprężonym powietrzem.