Dwie główne kategorie szyb samochodowych to te, które obracają się swobodnie lub zasilają akcesoria lub inne urządzenia. Każdy samochód ma również koło pasowe korbowe, które zwykle jest jedynym napędzanym bezpośrednio przez obrót silnika. Dodatkowe koła pasowe znajdujące się na elementach, takich jak alternatory, sprężarki klimatyzacji (AC) i pompy wspomagania układu kierowniczego, są napędzane przez pasy kół pasowych korbowych. Rolki luźne i napinacze obracają się swobodnie, ponieważ służą do prawidłowego prowadzenia pasów lub utrzymywania ich naprężenia. Niektóre koła pasowe samochodów, takie jak te znajdujące się w sprężarkach prądu przemiennego, mają mechanizmy sprzęgła, które pozwalają im swobodnie się obracać lub sprzęgać i aktywować urządzenia.
Większość kół pasowych samochodów jest napędzana przez koło pasowe korbowe, które jest zwykle przykręcane lub dociskane do wału korbowego. Gdy silnik pracuje, wał korbowy obraca się, powodując obrót koła pasowego wału korbowego. Ruch ten jest następnie przenoszony na wszystkie inne szyby samochodu za pomocą pasów klinowych lub wielorowkowych. W niektórych przypadkach wałek rozrządu ma również przystawkę odbioru mocy. Wałki rozrządu są zwykle połączone z wałami korbowymi za pomocą łańcuchów lub pasów napędzanych kołem zębatym, więc akcesoria napędzane przez koło pasowe są również pośrednio napędzane przez wał korbowy.
Do napędu akcesoriów stosuje się najczęściej używane koła pasowe w motoryzacji. Gdy pomocnicze koło pasowe jest obracane przez ruch paska napędowego, urządzenie jest aktywowane. Koło pasowe na pompie wspomagania kierownicy powoduje, że płyn jest pod ciśnieniem i krąży w układzie, a koło pasowe na alternatorze powoduje powstawanie pola magnetycznego, które można przekształcić w użyteczną energię elektryczną. Większość z tych kół pasowych aktywuje odpowiednie akcesorium podczas pracy silnika, ale są pewne wyjątki. Sprężarki prądu przemiennego mają zwykle wbudowane mechanizmy sprzęgła, które umożliwiają swobodne obracanie się koła pasowego, gdy klimatyzacja nie jest włączona.
Okna samochodowe, które nie dostarczają zasilania ani nie obsługują akcesoriów, są zwykle nazywane napinaczami i rolkami napinającymi. Rolka napinająca może zastąpić brakujące akcesoria, takie jak sprężarka prądu przemiennego, chociaż często są one uwzględniane w konstrukcji systemów pasów serpentynowych, aby stworzyć złożoną ścieżkę pasa. Składające się z prostego łożyska i cylindrycznego mechanizmu koła pasowego, koła te obracają się swobodnie podczas obracania. Napinacze działają w ten sam sposób, ale mają dodatkową funkcję utrzymywania napięcia pasków. Luźny pasek nie może prawidłowo obracać kół pasowych akcesoriów, więc napinacze wykorzystują mechanizmy śrubowe i ramiona sprężynowe, aby wywierać nacisk na system.