Każdy prawdopodobnie słyszał kiedyś o sprzęgle. W samochodzie sprzęgło jest uruchamiane pedałem sprzęgła. Ale to nie wszystko, ponieważ jest on również uruchamiany przez tak zwany system zwalniający. Ponadto sprzęgło stanowi rozłączne połączenie między silnikiem a skrzynią biegów.Ten artykuł ma na celu pokazać, jakie typy sprzęgieł są faktycznie dostępne, a także dostarczyć ważnych informacji na temat sprzęgła. Po przeczytaniu tego posta na pewno będziesz ekspertem w temacie i będziesz mógł oświecić na ten temat innych.
Funkcja sprzęgła
Jak już wspomniano, sprzęgło stanowi rozłączne połączenie między skrzynią biegów a silnikiem w zakresie przenoszenia mocy. Dzięki temu można wrzucić inny bieg i bardzo łatwo uruchomić samochód. System zwalniający i pedał sprzęgła zapewniają, że sprzęgło może być w ogóle obsługiwane. Jeśli występuje stan, w którym sprzęgło nie jest obsługiwane, tarcza sprzęgła jest dociskana do koła zamachowego.
Dzieje się to za pomocą sprężyny talerzowej, która znajduje się w automatycznym sprzęgle, za pośrednictwem tarczy dociskowej. Ta procedura umożliwia połączenie bez siły, a moment obrotowy silnika jest łatwo przenoszony na skrzynię biegów. Gdy kierowca aktywuje system zwalniania, dociskacz unosi się z tarczy sprzęgła. Odbywa się to za pomocą siły sprężyny. W rezultacie połączenie zaporowe zostaje przerwane, a moment obrotowy silnika nie jest przenoszony na skrzynię biegów.
Jak zbudowane jest sprzęgło?
Sprzęgło składa się z następujących elementów:
- Wał wejściowy skrzyni biegów
- dzwonek zębaty
- Hydrauliczny centralny siłownik pomocniczy
- Sprzęgło samonastawne
- Wytłumiona tarcza sprzęgła
- dwumasowe koło zamachowe
- ogon wału korbowego
Jakie są rodzaje sprzężenia?
Zużycie tarczy sprzęgła może zwiększyć siłę nacisku na pedał wymaganą do uruchomienia sprzęgła. Z tego powodu w nowoczesnych samochodach osobowych wbudowane jest tak zwane sprzęgło SAC. To jest samoregulacja. To sprzęgło SAC umożliwia związaną z tym automatyczną regulację zużycia, która występuje w tarczy dociskowej sprzęgła. Dzięki temu siła nacisku na pedał pozostaje taka sama przez cały okres eksploatacji samochodu osobowego.
Innym rodzajem sprzęgła jest sprzęgło podwójne, w którym mieszczą się dwa suche sprzęgła sprężynowe membranowe lub dwa sprzęgła wielopłytkowe pracujące w oleju. Całość zamontowana w dwusprzęgłowych skrzyniach biegów. Do nieparzystych biegów używane jest sprzęgło. Drugie sprzęgło służy do biegów parzystych. Dzięki tej instalacji można zagwarantować szybszą zmianę biegów bez przerwy w trakcji.
Jak bezpieczne jest sprzęgło?
W związku z rosnącym natężeniem ruchu, sprzęg musi spełniać coraz większe wymagania. Powinien być bezpieczny i wygodny w każdych warunkach pogodowych i o każdej porze roku. Podczas jazdy pod górę, na światłach, podczas parkowania i ruchu stop-and-go wymagany jest łatwy w obsłudze i bezpieczny system sprzęgła. Jest to tak ważne, ponieważ jest to jedyny sposób na przerwanie przepływu energii i prawidłowe jej dozowanie.
Jeśli jest to dwusprzęgłowa skrzynia biegów lub inna automatyczna skrzynia biegów, nie jest konieczna ręczna zmiana biegów. Dzieje się tak, ponieważ automatyczne zmiany biegów następują w razie potrzeby i w idealnym momencie. Dzięki temu kierowca może jeździć znacznie wygodniej, gdyż może lepiej skoncentrować się na ruchu ulicznym.
A co z utrzymaniem wartości sprzęgła?
Istnieją dwa główne aspekty, które negatywnie wpływają na żywotność sprzęgła. Są to z jednej strony ruszanie ze ślizgającym się sprzęgłem, a z drugiej szybkie ruszanie z piskiem lub kręceniem się opon. Ponadto, aby przedłużyć żywotność sprzęgła, należy zdjąć nogę z pedału sprzęgła, jeśli podczas jazdy w korku trzeba stać nieruchomo przez dłuższy czas. Jest to tak ważne, ponieważ system zwalniający nie jest niepotrzebnie obciążony.
Zautomatyzowane skrzynie biegów i skrzynie z podwójnym sprzęgłem zapewniają uniknięcie niepotrzebnego zużycia i zniekształceń kierowcy. Aby zapewnić długą żywotność układu sprzęgła, płyn hydrauliczny z układu zwalniania należy sprawdzać w określonych odstępach czasu iw razie potrzeby wymieniać. Przedziały określa producent.
Ochrona środowiska w związku ze sprzęgłem
Stosowane obecnie okładziny sprzęgła wykonane są z materiałów bezazbestowych i przyjaznych dla środowiska. Reszta systemu to głównie metal. Po użyciu części metalowe są ponownie przetwarzane, a następnie ponownie wykorzystywane w cyklu materiałowym. Takie podejście z jednej strony chroni środowisko, az drugiej oszczędza zasoby. Dla wszystkich powinno być jasne, że płyn hydrauliczny wytworzony podczas prac konserwacyjnych można poddać recyklingowi. Oznacza to, że po przetworzeniu jest ponownie używany.