Naprawy samochodów są zazwyczaj wykonywane przez mechaników samochodowych, którzy mają doświadczenie w diagnostyce samochodowej. Rozpoznawanie problemów wadliwego samochodu to umiejętność, która rozwija się przez wiele lat. Obecnie istnieją różne rodzaje procedur diagnostycznych. Zazwyczaj obejmuje to testy komputerowe, testy drogowe, wywiady z klientami i podstawowe techniki rozwiązywania problemów.
Defekty samochodowe zazwyczaj dzielą się na trzy główne kategorie. Są to silnik, układ napędowy i ogólna elektronika. Automatyczna diagnostyka wymaga zrozumienia każdej kategorii. Mechanik stosuje różne techniki diagnostyczne w zależności od kategorii wady.
Diagnostyka komputerowa jest zwykle wymagana w większości nowoczesnych samochodów. Te urządzenia komputerowe są podłączone do samochodu za pomocą specjalnego oprogramowania, które odczytuje system diagnostyki pokładowej. To automatyczne narzędzie diagnostyczne interpretuje błędy systemowe i zgłasza problemy mechaniczne z samochodem.
Większość mechaników jest przeszkolona w zakresie korzystania z pokładowego oprogramowania diagnostycznego. To oprogramowanie jest zwykle uruchamiane na komputerze przenośnym. Dostarcza szczegółowych informacji na temat wszystkich aspektów pojazdu. Diagnostyka komputerowa umożliwia mechanikom zmianę osiągów samochodu za pomocą oprogramowania diagnostycznego.
Niestety diagnostyka komputerowa nie jest niezawodna. Czasami komputer nie interpretuje prawdziwego problemu mechanicznego w samochodzie. W takim przypadku mechanik musi wykorzystać swoje szkolenie w rozwiązywaniu problemów, aby ustalić przyczynę problemu.
Test drogowy to wygodna forma diagnozy samochodu. Zwykle dzieje się tak, gdy klient skarży się na dziwne dźwięki podczas normalnej jazdy jego pojazdem. Test drogowy może ujawnić problemy z oponami, układem wydechowym i hamulcami samochodu.
Testy jazdy przeprowadzane są również po naprawie samochodu. Jest to proces walidacji zwykle wykonywany przez mechanika. W przypadku samochodów zawsze ważne jest, aby naprawa przebiegła zgodnie z oczekiwaniami.
Starsze samochody nie mają oprogramowania komputerowego ani automatycznych systemów diagnostycznych. Te samochody wymagają mechanicznego zrozumienia wszystkich aspektów konserwacji pojazdu. Prawdziwi mechanicy samochodowi mogą zarządzać zarówno pojazdami, które mają komputerowe narzędzia diagnostyczne, jak i tymi, które ich nie mają.
Mechanicy samochodowi muszą zrozumieć ogólne objawy awarii pojazdów. Szkolenie to odbywa się poprzez praktyczne doświadczenie. Ustalenie wady poprzez ręczną autodiagnostykę to sztuka. Wymaga to bardziej instynktownego podejścia do rozwiązywania problemów niż dzisiejsze zautomatyzowane podejście komputerowe.
Awaria elektryczna jest jednym z najtrudniejszych do rozwiązania problemów związanych z autodiagnostyką. Proces ten rozpoczyna się od śledzenia prądu elektrycznego ze źródła akumulatora w całym pojeździe. Naprawienie problemu elektrycznego może zająć wiele godzin i zwykle jest to kosztowna usterka.