Większość wycieków oleju z osi jest spowodowana suchymi lub uszkodzonymi uszczelkami osi, luźnymi złączami lub śrubami oraz uszkodzonymi osiami. Nierzadko zdarza się, że przeciążona oś faktycznie tworzy niewielki rowek w miejscu, w którym warga uszczelki styka się z osią. Zwykle prowadzi to do wycieku oleju, tworząc ścieżkę dla oleju między osią a uszczelką. Inną przyczyną wycieku oleju z osi jest zużyte łożysko zębnika, które powoduje chybotanie się zębnika i niszczenie uszczelnienia olejowego. Czasami wycieki mogą być spowodowane przepełnieniem podczas dolewania oleju do środkowej części osi.
Typowa obudowa osi jest wypełniona olejem osi tuż pod dolną krawędzią rury osi. Ta głębokość pozwala na smarowanie olejem wieńca zębatego i zębników osi, a także łożysk kół. Olej dostaje się do łożysk kół w wyniku wrzucania do rurek osi przez wirujące osie i koła zębate, a także pod wpływem siły odśrodkowej podczas pokonywania zakrętów lub zakrętów pojazdu podczas jazdy. Luźne korki wlewu oleju i korki otworów rewizyjnych mostu pędnego są również częstymi przyczynami wycieku oleju. Nałożenie taśmy lub pasty uszczelniającej gwinty na gwinty wtyczek i śrub może często naprawić nieszczelny stan.
Niezależnie od typu i marki tylnej osi, do uszczelnienia części środkowej służy uszczelka. Uszczelnienie to może być umieszczone między zdejmowanym mechanizmem różnicowym a obudową osi lub między pokrywą obudowy osi, która uszczelnia dostęp do przekładni i obudowy. Ta uszczelka – lub w wielu przypadkach kulka silikonowego uszczelniacza – może stać się krucha i umożliwić wyciek oleju z uszczelnienia. Jedynym prawdziwym sposobem naprawienia tego typu nieszczelności jest zdjęcie części środkowej lub pokrywy i zainstalowanie nowej uszczelki.
W większości przypadków najczęstszą przyczyną wycieku oleju z osi jest wadliwa uszczelka rury osi. Uszczelnienie to znajduje się na końcu rury osi między elementami hamulca a łożyskami kół. Uszczelka nie tylko jest nagrzewana z obu stron, ale w rzeczywistości dotyka obracającego się wału osi i sama wytwarza ciepło tarcia.
Częściowo ze względu na trudności w demontażu koła, elementów hamulcowych, a także samej osi w celu wymiany uszczelki, większość mechaników zaleca wymianę hamulców jednocześnie z naprawą nieszczelnej uszczelki. Innym powodem jest to, że wyciekający olej osiowy wsiąka w inne elementy. Może zniszczyć klocki i szczęki hamulcowe przed naprawieniem wycieku.