Czy wszystko jest robione po wymianie koła w warsztacie? W teoretycznym teście na prawo jazdy jedno z pytań, na które należy odpowiedzieć, brzmi: Jakie są konsekwencje, jeśli mocowania koła nie są dokręcone po wymianie koła? Na to pytanie odpowiemy w następnym poście.
Czy może się zdarzyć, że opona odczepi się od felgi?
Prawie każdy właściciel pojazdu zna notatkę z warsztatu na fakturze, że należy dokręcić nakrętki kół po przejechaniu określonej liczby kilometrów. W przypadku nieprzestrzegania tych instrukcji ze specjalistycznego warsztatu koło może się poluzować i odłączyć od pojazdu. Poluzowanie koła może również spowodować uszkodzenie, a w najgorszym przypadku wypadek.
Czy instrukcje warsztatu są wiążące dla właścicieli samochodów?
Jeżeli mocowania kół są nienaruszone, a śruby kół zostały dokręcone optymalnym momentem obrotowym, ze względów technicznych dokręcanie nakrętek nie jest konieczne. Koło musi pewnie trzymać się nawet bez dokręcania śrub koła.
Główną przyczyną odklejenia się koła jest wymiana koła, która nie została przeprowadzona profesjonalnie
Jeśli koło odczepi się od samochodu, przyczyną w większości przypadków jest to, że koło nie zostało prawidłowo wymienione w warsztacie. Notatka wydrukowana na fakturze nie zwalnia warsztatu z odpowiedzialności za błędy powstałe podczas montażu.
Jednak właściciel samochodu ponosi również odpowiedzialność , jeśli po wizycie w warsztacie zauważy zmiany w stylu jazdy. W takim przypadku właściciel pojazdu musi niezwłocznie naprawić usterkę.
Dlaczego należy dokręcać śruby kół?
Z następujących powodów zaleca się dokręcanie śrub kół po 50 km lub zlecanie ich dokręcenia w warsztacie:
- Dokręcanie śrub kół przyczynia się do utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
- Naprężenie kół podczas jazdy i gromadzenie się brudu między śrubami a felgą może spowodować poluzowanie się śrub kół. Stwarzana przez to swoboda może mieć drastyczne konsekwencje. W najgorszym przypadku koło odczepia się od pojazdu podczas jazdy. Można temu zapobiec, dokręcając śruby koła.
Koło nie spada nagle
Ważne jest, aby wiedzieć, że koło nigdy nie spada nagle z pojazdu bez ostrzeżenia. Oderwanie się koła obwieszczają nietypowe, wyraźnie słyszalne stukanie. Dlatego podczas jazdy należy zawsze zwracać uwagę na głośne dźwięki wydawane przez koła. Typowym objawem poluzowania się koła jest głośne stukanie. W takim przypadku musisz natychmiast zjechać na pobocze i zatrzymać się. Wszystkie koła muszą być następnie sprawdzone pod kątem dokręcenia. W żadnym wypadku nie powinno być kontynuowane. Jeśli nie jest możliwe dokręcenie śrub na miejscu, należy wezwać pomoc drogową.
Przy zmianie z felg aluminiowych na felgi stalowe należy również wymienić śruby w felgach
Podczas zmiany z felg aluminiowych na felgi stalowe lub odwrotnie, w większości przypadków konieczne jest użycie innych śrub do kół. To samo dotyczy zamków na obręcze, które mają zapobiegać kradzieży. Przed zamontowaniem nowych kół należy dokładnie sprawdzić zarówno głębokość bieżnika, jak i śruby kół. Wszystkie powierzchnie styku i gwinty muszą być wolne od rdzy. W razie potrzeby należy je wyczyścić szczotką drucianą. Gwintów nie wolno smarować. Używane opony należy sprawdzić przed montażem pod kątem uszkodzeń.
Dokręć śruby kół samodzielnie
Śruby kół można również dokręcać samodzielnie. Wymagane jest bezpieczne miejsce, w którym zestaw kół jest łatwo dostępny ze wszystkich stron. Przed dokręceniem śrub kół należy włączyć pierwszy bieg i zaciągnąć hamulec ręczny. Śruby kół z felg stalowych i aluminiowych należy dokręcać kluczem dynamometrycznym. Konieczne jest ustawienie przepisanej wartości na kluczu dynamometrycznym. Głośny dźwięk trzaskania potwierdza osiągnięcie prawidłowego momentu dokręcania.
Zwróć uwagę na prawidłową kolejność dokręcania
Nie ma znaczenia, w którym kole śruby są dokręcane jako pierwsze. Jednak konieczne jest upewnienie się, że dwie przeciwległe śruby koła są dokręcane jedna po drugiej. Ponowne dokręcanie odbywa się zazwyczaj w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Aby poluzować śruby koła, skręć w przeciwnym kierunku. W przypadku jakichkolwiek niejasności należy skonsultować się z fachowcem z warsztatu.