Awaria obiegu wody chłodzącej może spowodować przegrzanie silnika . Towarzyszy temu zwykle zauważalny ubytek wody chłodzącej. Aby jednak uniknąć poważnych uszkodzeń silnika , w pierwszej kolejności silnik nie powinien się przegrzewać. A jeśli tak, co należy zrobić w tym przypadku? A co jeszcze należy wziąć pod uwagę, jeśli chodzi o wodę chłodzącą?
Utrata wody chłodzącej pomimo bezobsługowego układu chłodzenia – jaki jest powód?
Nowoczesne pojazdy są zazwyczaj wyposażone w bezobsługowy układ chłodzenia. Zasadniczo z korzyścią dla właściciela. Mimo to drobne przecieki mogą spowodować ucieczkę wody chłodzącej. Nie jest to również rzadkością w nowszych pojazdach. Wbudowane czujniki zwykle nie są w stanie wykryć ciągłej utraty. Możliwą przyczyną mogą być ugryzienia kuny na przewodach układu chłodzenia. Jeśli tak nie jest, może to być również pompa wody lub uszczelka głowicy . Ponadto wentylator mógł zostać uszkodzony przez nagromadzenie drobnych kamieni i tym podobnych.
Ważne: Jeśli zauważyłeś ubytek wody chłodzącej w pojeździe, działaj jak najszybciej i najlepiej udaj się do najbliższego warsztatu, aby uniknąć kosztownych uszkodzeń silnika.
To, czy powinieneś w ogóle kontynuować jazdę, jeśli stracisz wodę chłodzącą, zależy również od ilości strat. Jeśli chłodziwo można uzupełnić na miejscu, zwykle tak. Ważne jest również, aby kontynuować jazdę w zakresie niskich prędkości i aby wskaźnik temperatury silnika we wnętrzu nie znalazł się w czerwonym obszarze.
Te wskazówki ułatwiają sprawdzenie, czy pojazd traci płyn chłodzący
Oprócz lampek kontrolnych i ostrzegawczych w kokpicie zaleca się najpierw sprawdzić poziom cieczy w zbiorniku wyrównawczym układu chłodzenia w przypadku utraty wody chłodzącej. Jeśli poziom jest znacznie poniżej MAX, gdy silnik jest zimny lub poniżej MIN, gdy silnik jest ciepły, oznaczałoby to utratę wody chłodzącej. Należy również zwracać uwagę na kałuże pod autem , które powstają przy utracie wody chłodzącej. W przypadku utraty dużej ilości płynu chłodzącego w krótkim czasie, płyn chłodzący wydostaje się z większego wycieku, który należy jak najszybciej naprawić.
Co zrobić, jeśli zgubisz płyn chłodzący?
W przypadku poważnej usterki w obiegu wody chłodzącej należy zawsze skonsultować się z warsztatem. Jeśli bezwzględnie trzeba kontynuować jazdę i nie można odwiedzić warsztatu, należy przynajmniej uzupełnić płyn chłodzący.
Ważna uwaga: Dolewać płynu chłodzącego tylko wtedy, gdy silnik jest zimny . Nawet jeśli oznaczałoby to czekanie, aż silnik ostygnie z temperatury roboczej.
Jeśli silnik jest jeszcze ciepły, uzupełnianie płynu chłodzącego może stać się niebezpieczną materią, która może również prowadzić do obrażeń, takich jak oparzenia . Powodem tego jest wysokie ciśnienie i wysoka temperatura w zbiorniku chłodziwa. Pęknięcia mogą również tworzyć się w komorze silnika.
Uzupełnij poprawnie wodę chłodzącą – tak to działa
Podczas uzupełniania płynu chłodzącego należy zachować ostrożność, aby zapewnić odpowiednią mieszankę wody i płynu chłodzącego lub płynu niezamarzającego. Najlepszym sposobem na to jest zapoznanie się z instrukcją obsługi pojazdu. Właściwy stosunek mieszania wody i płynu niezamarzającego jest ważny dla obiegu wody chłodzącej w silniku. Niektóre dodatki zawarte w płynie chłodzącym zapobiegają również korozji elementów metalowych. Ze względu na wysokie temperatury panujące w układzie chłodzenia należy go szczególnie zabezpieczyć przed korozją. Który płyn chłodzący jest przeznaczony do danego pojazdu jest zatem określany przez producenta.
Płyn chłodzący i tak trzeba wymienić po pewnym czasie. Producent pojazdu również to określa. Jednak nie należy polegać tylko na konserwacji, w której zmiana jest przeznaczona. Dlatego nie zaszkodzi od czasu do czasu sprawdzić poziom płynu chłodzącego w pojeździe.