Specyficzne zużycie paliwa przy hamowaniu, w skrócie BSFC, znane również pod pojęciem Specyficzne zużycie paliwa lub po prostu Specyficzne zużycie paliwa, jest rodzajem stosunku porównawczego, który analizuje wydajność paliwową silnika pod względem ilości wytwarzanego przez samochód paliwa w stosunku do mocy używa. Wzór na obliczenie zużycia paliwa określonego hamulca to oszczędność paliwa podzielona przez moc, a często wyniki są wyrażane w kilowatach na godzinę. Obliczenia te są popularne, ponieważ mechanik może porównać dowolną liczbę silników, niezależnie od wielkości, aby określić, który jest najbardziej wydajny. Chociaż można go zastosować do dowolnego silnika wału, test ten jest zwykle stosowany do silników samochodowych,
Tak zwany dynamometr służy do uzyskania informacji niezbędnych do obliczenia jednostkowego zużycia paliwa. Dynamometr mierzy różne siły podczas pracy silnika. Mechanik następnie pobiera wyniki, wstawia je do wzoru, aby obliczyć BSFC i oblicza, jaki jest pomiar BSFC dla tego konkretnego silnika pracującego w tych określonych warunkach. Zmiana warunków zmieni wyniki testu BSFC.
Chociaż jest to przydatne narzędzie do porównywania wydajności dwóch lub więcej silników i monitorowania, jakie zmiany w paliwie i samym silniku zwiększają wydajność danego silnika, wzór na zużycie paliwa w odniesieniu do hamulca nie jest pozbawiony wad. Wyniki zależą od wagi pojazdu i prędkości, z jaką się porusza. Często jednostkowe zużycie paliwa przez hamulec jest przedstawiane na wykresie ze wszystkimi różnymi wartościami w miarę wzrostu mocy i zużycia paliwa.
Niższa liczba oznacza wyższą wydajność, ponieważ silnik wytwarza dużą moc przy niskim zużyciu paliwa. Na przykład silnik o mocy około 300 gramów na kilowatogodzinę osiąga sprawność tylko około 20%. Silniki Diesla są generalnie lepsze niż silniki benzynowe pod względem BSFC.
Dla tych, którzy testują BSFC, ważne jest również, aby zauważyć, że wyniki pokazują wydajność tylko między dwiema wartościami: zużyciem paliwa i mocą. Nie uwzględnia to innych czynników dotyczących silnika lub pojazdu i jest tylko jednym z wielu rodzajów porównań, które mechanik może przeprowadzić porównując pojazdy i ich silniki, aby określić, który jest najlepszy. Zbadanie wszystkich różnych, dających się kontrolować czynników w każdym pojeździe to najlepszy sposób na określenie, który samochód sprawdza się najlepiej w danych sytuacjach.