Prawidłowe ciśnienie w oponach to ciśnienie, które zaleca producent samochodu dla:
- danego typu, marki, modelu pojazdu,
- ilości pasażerów i bagażu
- rozmiaru opony
Zaskoczeni? Odszukajcie w swoich samochodach tabliczkę znamionową, na której znajduje się informacja o zalecanym ciśnieniu. Może ona być umieszczona przy kole zapasowym w bagażniku. W okolicach wlewu paliwa, na słupku przy drzwiach kierowcy lub w schowku. Z tabliczki znamionowej odczytamy na pewno wartość ciśnienia, zalecaną, ogólną. Jeśli dla naszego samochodu, producent dopuszcza montaż różnych rozmiarów opon i felg. Powinna się tu znaleźć informacja o ciśnieniu dla danego wymiaru. Analogicznie możliwe że odszukamy też informację, o ciśnieniu zależnym chociażby od ilości pasażerów czy bagażu.
https://badanie-techniczne.pl/2018/09/kiedy-zmienic-opony-na-zimowe/
Temperatura też jest ważna – dbaj o ciśnienie!
Temperatura panująca na zewnątrz nie jest wyznacznikiem do tego aby wprowadzać mniejsze lub większe ciśnienie. Generalnie o ciśnienie powinniśmy dbać przez cały czas, utrzymując je na stałym poziomie zalecanym przez producenta. Należy jednak pamiętać, że ciśnienie powietrza w oponie jest zmienne w zależności, np. od temperatury panującej na zewnątrz. Nie bez powodu modne ale i korzystne staje się wypełnianie opon specjalnymi mieszankami gazów, które zapewniają utrzymanie stałego ciśnienia, przy zmiennej temperaturze (np. osobno zimą i osobno latem).
Jeśli jednak nie wiemy jakie ciśnienie powinniśmy mieć, bezpiecznie będzie przyjąć wartość 2,2 bara jako zalecaną. Czy jednak będzie odpowiednia? To pytanie powinieneś zadać producentowi samochodu, a najszybciej uzyskasz taką informację w ASO.
https://badanie-techniczne.pl/2019/10/kolo-dojazdowe-predkosc/
Zbyt małe ciśnienie i zbyt duże ciśnienie
Zbyt małe ciśnienie w kole może doprowadzić do zwiększenia oporów toczenia, a co za tym idzie zużycia paliwa, opony oraz niepożądanych efektów przy pokonywaniu zakrętów. Małe ciśnienie zwiększa komfort jazdy na nierównej powierzchni.
Zbyt wysokie ciśnienie w kole nie ma większego uzasadnienia, poza porą zimową i zmienną temperaturą. Dlatego zimą zaleca się wbicie 1-2 dziesiątych bara więcej. Wyższe ciśnienie powoduje że zmniejsza się powierzchnia styku opony z drogą, a co za tym idzie mamy mniejsze tarcie, ale i gorszą przyczepność, ale możemy odczuć mniejsze spalanie paliwa.
Pamiętaj, że wybierając się, np. na stację celem pomiaru ciśnienia, powinieneś wykonać je na ostudzonym kole, a więc po odczekaniu około 20-30 minut od zakończenia jazdy. Oczywiście w zależności od tego jaką drogę pokonałeś, aby na tej stacji się znaleźć. Nie zapominaj także, że im niższa temperatura na zewnątrz, tym spada także ciśnienie w kołach. Dlatego przed większymi przymrozkami, warto zadbać o odpowiednio wyższe ciśnienie.