Różne kombinacje kół i opon są już dostępne w fabryce dla wielu samochodów. Ale który z nich oferuje kierowcom najwięcej korzyści? Porównaliśmy popularne rozmiary 16, 17 i 18 cali w Audi A3 i Mercedesie Klasy C – z zaskakującymi wynikami.
Szerokie opony lepiej hamują, a wąskie zdobywają punkty pod względem komfortu i aquaplaningu – przynajmniej w teorii. Jednak wyniki pomiarów wielu testów opon mówią innym językiem. Duże szerokie opony często osiągają niesamowite rezultaty w zakresie aquaplaningu. Tak jak podstawowe opony ze zrównoważonym prowadzeniem mogą spalić zadziwiająco szybkie czasy okrążeń na asfalcie. Ale jak duże są naprawdę różnice? Pomaga tu tylko bezpośrednie porównanie: Audi A3 Sportback jest przedstawicielem koncepcji napędu na przednią oś. Jak wiele modeli w swojej klasie, standardowo wyposażony jest w opony 205/55 R 16 na stalowych felgach 6,5 J x 16 cali. Sportowe warianty A3 zakładają 225/45 R 17 na aluminiowe felgi 7,5 Jx 17, a 7,5 Jx 18-calowe felgi aluminiowe z oponami 225/40 R 18 są dostępne jako opcja.
Podstawowa wersja Mercedesa Klasy C z napędem na tylne koła ma również 16-calowe stalowe felgi. Następnie montuje się opony w rozmiarze 205/60 R 16. Eleganckie felgi ze stopów lekkich są już dostępne fabrycznie w wyposażeniu Avantgarde. Obręcze z podwójnymi szprychami o wymiarach 7,5 J x 17 cali mają opony 225/50 R 17. Jeśli chcesz jeszcze bardziej sportowe opony do Klasy C, możesz również kupić fabryczne opony 18 lub 19 cali. Następnie sportowy C toczy się z oponami mieszanymi, na przykład z 225/45 R 18 z przodu i szerszym 245/40 R 18 z tyłu.
Te same warunki w teście
Dobre wyniki testów początkowo wymagają tego samego projektu obręczy w trzech rozmiarach kół od 16 do 18 cali, które są jak najbardziej zbliżone do serii. W naszym teście dodatkowe felgi aluminiowe „Cliff” firmy AEZ spełniły to wymaganie w przypadku Audi A3, a felgi Zenit firmy Autec w przypadku Mercedesa Klasy C. Jeśli chodzi o opony, wszystkie kombinacje 17- i 18-calowe są wyposażone w Conti Sport Contact 5, podczas gdy wersje 16-calowe, podobnie jak wiele modeli produkcyjnych, są wyposażone w bardziej zorientowane na komfort i niskie opory toczenia Conti Premium Kontakt 5.
Na tor testowy: Program odpowiada ustandaryzowanemu testowi opon samochodowych i sportowych , ale w celu wyjaśnienia różnic zastosowano znacznie bardziej rygorystyczną normę. Najpierw testy na mokrej nawierzchni. Jeśli chodzi o hamowanie i pokonywanie zakrętów, liczy się przede wszystkim jedno: powierzchnia styku z asfaltem. Tutaj 205 z rzeczywistą szerokością bieżnika wynoszącą tylko około 168 mm jest wyraźnie na minusie: w porównaniu z 17-calowymi wymiarami droga hamowania zarówno Klasy A3, jak i Klasy C jest o około trzy metry dłuższa przy 42 i 43 metrach. od 80 km/h. Również boczne wsparcie 205 w krzywych nie osiąga poziomu szerokości. W zamian zakres graniczny jest wyrozumiały i szeroki. Klasa C wydaje się powolna w prowadzeniu, ale podobnie jak bardziej zwinny A3, jest bardzo łatwa w prowadzeniu.
Większa przyczepność, większa precyzja kierowania, większe bezpieczeństwo – i to bez poważnych niedociągnięć w zakresie aquaplaningu. Na mokrej nawierzchni 17-calowy wyraźnie prowadzi w A3. Z drugiej strony, 18-calowa wersja Klasy C zaskakuje najlepszymi parametrami hamowania i prowadzenia, ale szeroka tylna oś 245 sprawia, że obszar graniczny jest znacznie ostrzejszy. Ponadto w obu dyscyplinach aquaplaningu istnieje zwiększone ryzyko poślizgnięcia się na wysokości 18 cali. Podczas ulewy 16-calowe koła Klasy C nie mogą być zwieńczone, zdecydowanie najbezpieczniej przedzierają się przez wodę.
Szerokie opony z przodu są suche
Każdy, kto preferuje aktywny styl jazdy na suchych drogach, z trudem założy Mercedesa z podstawowymi 16-calowymi oponami. Nie powinien, bo dynamika pokonywania zakrętów nie jest jedną z ich mocnych stron. Słaba jest też skuteczność hamowania – droga hamowania na 205-ach wynosi 2,5 metra, czyli prawie o połowę dłużej niż w wariantach 17 i 18-calowych. Ponadto powolne, gąbczaste zachowanie kierownicy i znaczna podsterowność to cena za możliwie najlepszy komfort jazdy. Z drugiej strony 16 cali na suchym torze może już wystarczyć dla A3. Przy dobrym komforcie jazdy można przezwyciężyć drobne niedociągnięcia w hamowaniu i prowadzeniu, a pod względem płynnej jazdy nie da się pokonać tych wąskich.
Bardzo zrównoważone w obu koncepcjach pojazdu: w 17-calowych rozmiarach. Bezpośrednie i precyzyjne kierowanie, a także neutralne, a zatem niezaskakujące w prowadzeniu, zajmują tutaj pierwsze miejsce. Szybsze czasy okrążeń z 18 calami? Znaczących ulepszeń nie można tutaj osiągnąć ani za pomocą Mercedesa, ani Audi. Chociaż wkręcanie jest zauważalnie bardziej precyzyjne, obszar graniczny jest węższy. 18-calowe Audi ślizga się nawet przy hamowaniu na suchej nawierzchni na niskim poziomie 16-calowego wariantu. Ceną za większą zwinność są też zauważalne, choć niezbyt poważne, straty w komforcie jazdy i znacznie zwiększone opory toczenia.
Najlepsza ogólna wydajność
Najlepszą ogólną wydajność zapewniają modele 17-calowe, nawet jeśli tylko z niewielkim marginesem w Klasie C. Świecą zarówno na Audi, jak i na Mercedesa, ponieważ są dobrze wyważone, a zatem szczególnie godne polecenia uniwersalne opony.
Ostatecznie jednak koncepcja pojazdu i wymagania kierowcy są decydujące. Każdy, kto przywiązuje szczególną wagę do aspektów konsumpcji i ochrony środowiska, może przekonać również 16-calową wersję A3. Z drugiej strony, pomimo niewątpliwego komfortu oferowanego przez oszczędne 205-tki, Klasa C wydaje się być niedomęczona. Pomimo niewielkich słabości w zakresie oporów toczenia i komfortu, niewiele jest zastrzeżeń do atrakcyjnych wizualnie 18-calowych rozmiarów. Chociaż 18-calowe nie mogą wykorzystać swojego potencjału w Audi A3, robią to w Klasie C. Tam rekompensują one wady zwiększonego ryzyka aquaplaningu absolutnie najlepszymi wartościami hamowania na mokrej nawierzchni, pokonywania zakrętów i prowadzenia na mokrej nawierzchni, a tym samym tylko omijają najwyższą pozycję.
Tak testowaliśmy auto-motor-und-sport.de
Aby stworzyć porównywalną podstawę między różnymi kombinacjami kół i opon, felgi tego samego typu zostały zamontowane zarówno w Audi A3 Sportback, jak i Mercedesie Klasy C. Audi używa felgi aluminiowej AEZ Cliff, która jest dostępna w tym samym designie w 16, 17 i 18 cali, a Mercedes C-Class używa felgi Zenit firmy Autec. Jeśli chodzi o wybór opon, kombinacje 17- i 18-calowe zostały wyposażone w Conti Sport Contact 5, a 16-calowe warianty zostały wyposażone w Conti Premium Contact 5.
Podobnie jak w dobrze znanym teście opon samochodowych i sportowych , kombinacje kół i opon są oceniane zgodnie z wcześniej zdefiniowanym wzorem, maksymalna możliwa liczba punktów w każdym teście wynosi 10 punktów. Aby zapewnić, że wyniki, które są bardzo zbliżone do siebie, mogą być również oceniane z wystarczającą precyzją, rozpiętość schematu oceny została nieznacznie zwiększona w porównaniu ze standardowymi testami opon z produktami różnych producentów. Schemat ten dotyczy w równym stopniu subiektywnej oceny doświadczonych kierowców testowych. Ma to znaczenie na przykład przy ocenie komfortu i obsługi.
Hamowanie na mokrej nawierzchni i aquaplaning wzdłużny przeprowadzono specjalnymi pojazdami szynowymi. Opór toczenia opon mierzono na hamowni rolkowej w oparciu o przepisy UE, co odpowiada współczynnikowi oporu toczenia CR przy prędkości 80 km/h.
Werdykt – 17-calowe przed nami
W testach opon samochodowych i sportowych najważniejszymi kryteriami są bezpieczne hamowanie i kierowanie oraz zaskakujące prowadzenie na mokrych i suchych torach. Dlatego 17-calowe są tutaj przed nami. A co z innymi kombinacjami kół i opon? Z kilkoma ograniczeniami, 18-calowe są faworytami kierowców sportowych. Wersja 16-calowa imponuje maksymalnym komfortem i jednocześnie najniższymi oporami toczenia – a to oszczędza paliwo.