Kupując nowy komplet opon, musisz wcześniej wyjaśnić, w jakich warunkach pogodowych będziesz jeździć i co najbardziej cenisz. Jaki to powinien być typ opony? Potrzebujesz uniwersalnej opony, takiej jak opona całoroczna? A może wolisz opony sezonowe z odpowiednimi zaletami opon zimowych i letnich? Aby pomóc Ci odpowiedzieć na te pytania, zebraliśmy najważniejsze fakty dotyczące każdego typu opon, a także kluczowe różnice. Możesz więc podjąć świadomą decyzję.
Czym są opony całoroczne?
Opony całoroczne umożliwiają dokładnie to, co sugeruje ich nazwa: mogą być używane o każdej porze roku przez cały rok – z kilkoma wyjątkami. Poniżej wyjaśniamy, jakie są szczególne właściwości opon całorocznych i jakie mają zalety.
Charakterystyka opon całorocznych
Opona całoroczna posiada kilka stabilnych bloków bieżnika. Są klasycznie ułożone w jodełkę. Głębokość bieżnika nie jest tak płytka jak w oponach letnich i nie tak głęboka jak w oponach zimowych.
Mieszanka opon jest nieco twardsza, zwłaszcza porównując opony całoroczne i zimowe. Dlatego opony całoroczne nie zużywają się tak szybko – ze względu na twardszą mieszankę mają dłuższą żywotność. Jednak mieszanka w oponach całorocznych nie jest tak twarda jak w oponach letnich. W związku z tym ich żywotność jest krótsza niż opon letnich.
Opony całoroczne mogą mieć jedno lub dwa oznaczenia wskazujące na dobre osiągi zimowe: jednym z nich jest oznaczenie M+S (błoto + śnieg), wskazujące na dobre osiągi na obu nawierzchniach. Nie jest to jednak certyfikowane. Drugie oznaczenie jest inne, tak zwany symbol alpejski (3PMSF – „3 Peak Mountain Snow Flake”). Dlatego od października 2024 roku w miesiącach zimowych dopuszczone będą wyłącznie opony zimowe i całoroczne z oznaczeniem 3PMSF.
osiągi opon całorocznych
Porównanie opon całorocznych z oponami letnimi pokazuje jasno: opony całoroczne są mniej elastyczne i mają mniejszą przyczepność niż opony letnie. Ze względu na duże bloki bieżnika opona ma też mniej krawędzi przyczepności. Są one jednak ważne, aby zwiększyć przyczepność na lodzie i głębokim śniegu. Opony całoroczne nie są więc wyborem na niższe temperatury i tereny wiejskie lub górskie.W ekstremalnych warunkach zimowych opony zimowe są zawsze bardziej odpowiednie, ponieważ mają lepsze właściwości hamowania i pokonywania zakrętów. To samo dotyczy ekstremalnych upałów: na suchym i ciepłym podłożu opony letnie lepiej trzymają się i trzymają niż opony całoroczne.
Opony całoroczne łączą w sobie to, co najlepsze w oponach letnich i zimowych. Dobrze spisują się na lekkim śniegu i zapewniają dobrą przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni. Dlatego opony całoroczne są idealne do jazdy w umiarkowanym klimacie oraz kierowców jeżdżących głównie po terenach miejskich.
Ostatecznie przy zakupie kompletu opon całorocznych pojawiają się dwa ważne pytania:
- Czy Twoje warunki jazdy pozwalają na używanie opon całorocznych?
- Chcesz zaoszczędzić na kosztach wymiany i przechowywania opon?
Czym są opony zimowe?
Opony zimowe są specjalnie zaprojektowane do użytku w zimnym klimacie, zwłaszcza gdy jest dużo śniegu i lodu. Zapewniają niezbędne bezpieczeństwo w zimnych porach roku. W niektórych krajach jest regularnie tak zimno, że ustawodawcy ze względów bezpieczeństwa uchwalili przepisy dotyczące opon zimowych. Zanim zdecydujesz się na typ opony, koniecznie wyjaśnij, czy z prawnego punktu widzenia musisz jeździć na oponach zimowych.
Charakterystyka opon zimowych
W porównaniu z oponami całorocznymi opony zimowe mają znacznie głębszy profil opony. Powstałe krawędzie są również nazywane „krawędziami gryzącymi”. Ponadto opony zimowe mają powtarzalny wzór cienkich nacięć. Są to tak zwane lamele. Zatrzymują się w śniegu, gdy jeździsz.
Mieszanka gumowa opon zimowych jest bardzo elastyczna i najbardziej miękka ze wszystkich trzech typów opon. Ta elastyczność zapewnia oponom zimowym lepszą przyczepność i zapewnia niezbędne bezpieczeństwo nawet w chłodne dni.
Opony zimowe muszą zawierać identyfikatory opon, takie jak symbol alpejski i symbol M+S. Od października 2024 r. dozwolone będą tylko opony z symbolem alpejskim.
Osiągi opon zimowych
Jak więc działają opony zimowe? Dzięki miękkiemu składowi zapewniają doskonałą przyczepność w temperaturach poniżej 7°C. W przeciwieństwie do opon całorocznych lub letnich pozostają elastyczne nawet w tym zakresie temperatur. Z drugiej strony opony zimowe stają się jeszcze bardziej miękkie w temperaturach powyżej 7°C, więc szybciej się zużywają. Wielu kierowców, którzy używają opon zimowych w cieplejszych temperaturach, zgłasza również, że wrażenia z jazdy stają się bardziej miękkie.
Głęboki wzór bieżnika opon śniegowych pomaga wypłukać nadmiar błota. Dodatkowo przyczepność na śniegu zwiększa się dzięki tzw. krawędziom gryzienia. Kolejny czynnik zapewniający lepszą przyczepność na śniegu: listwy. Ponieważ zbiera się w nich śnieg – to daje im lepszą przyczepność. Ponieważ śnieg na śniegu zapewnia najlepszą przyczepność. Nawet na oblodzonych nawierzchniach lamele zapewniają lepszą przyczepność i prowadzenie. Tutaj też biegają ciszej.
Jakie są zalety opon zimowych? Opony zimowe są optymalne nie tylko na śniegu, ale także w chłodne dni. Czego zdecydowanie nie należy robić: Łączenie typów opon w jednym pojeździe (np. dwie opony całoroczne z dwoma oponami zimowymi), nawet jeśli warunki pogodowe są mieszane, na przykład jesienią. Wtedy przyczepność nie jest gwarantowana i pojazd może się poślizgnąć.
Czy latem można jeździć na oponach zimowych? Czy można jeździć na oponach zimowych przez cały rok?
Czym są opony letnie?
Jedno jest pewne: jeśli zdecydujesz się na zestaw sezonowy, warto zaopatrzyć się zarówno w opony zimowe, jak i letnie. Chyba że mieszkasz w miejscu, w którym jest stale ciepło lub stale zimno. W tym drugim przypadku opony zimowe mogą być używane przez cały rok. Lub w ciepłych temperaturach z oponami letnimi. Podobnie jak opona zimowa, opona letnia jest również zoptymalizowana pod kątem bardzo specyficznych warunków pogodowych, oferując jednocześnie maksymalny komfort i bezpieczeństwo.
Charakterystyka opon letnich
Opony letnie mają mniej rowków, duże, masywne żebra i płytką głębokość bieżnika. Dzięki temu opona jest bardziej stabilna i trwała, oszczędza paliwo i redukuje hałas toczenia. W rezultacie blok bieżnika jest również większy. Mieszanka gumowa jest elastyczna. To z kolei oznacza lepszą przyczepność, a także dobre zdolności pokonywania zakrętów i hamowania na suchej i mokrej nawierzchni.
osiągi opon letnich
Dzięki rowkom i żeberkom opony letnie mają doskonałą przyczepność, szczególnie na suchych i mokrych drogach. Są również popularne wśród kierowców sportowych ze względu na ich lepsze zdolności pokonywania zakrętów i hamowania. Dzięki lepszej skuteczności hamowania, prowadzeniu i przyczepności nadal uzyskujesz wysoki poziom komfortu. A jednocześnie z niskim hałasem toczenia. Mniejszy hałas toczenia często oznacza mniejsze zużycie paliwa, ponieważ występuje mniejszy opór.
Podsumowując, opony letnie dobrze sprawdzają się w temperaturach powyżej 7°C. Gdy tylko temperatura spadnie poniżej tej granicy, masa zaczyna twardnieć. Zmniejsza to przyczepność – w skrajnych przypadkach połączenie może się zerwać. To największa różnica między oponami letnimi i zimowymi. Stosowanie opon sezonowych jest zalecane w krajach o dużych różnicach temperatur między latem a zimą. Ogólnie rzecz biorąc, opony letnie to dobry wybór dla kierowców, którym zależy na lepszych osiągach i bezpieczeństwie w temperaturach powyżej 7°C na mokrej lub suchej nawierzchni.
Czy można jeździć na oponach letnich przez cały rok?
Jazda na oponach zimowych latem nie jest zalecana. Opony nie tylko zużywają się dużo szybciej, ale oferują też znacznie mniejsze bezpieczeństwo niż opony letnie. Dlatego nie należy jeździć na oponach zimowych latem ani używać ich przez cały rok, gdy temperatura wzrasta.
Czy można mieszać opony zimowe i letnie?
Zdecydowanie odradzamy montowanie dwóch różnych typów opon jednocześnie. Wynika to głównie z tego, że typy opon zachowują się inaczej. Jeśli połączysz opony zimowe, całoroczne lub letnie, Twój pojazd może wpaść w poślizg z przodu lub z tyłu, w zależności od nawierzchni, po której jedziesz i jakie opony są tam zamontowane.
To samo dotyczy pytania: czy można mieszać opony letnie i całoroczne?