W samochodzie jest zintegrowanych wiele różnych, a przede wszystkim pomocnych systemów, które zapewniają bezpieczeństwo kierowcy w krytycznych i potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. Systemy te to z jednej strony ABS , ESP i ASR . Te trzy skróty są oznaczeniami jednego z tych systemów. To, co dokładnie kryje się za każdym z trzech skrótów i co mogą być rozumiane przez systemy i co robią, zostało szczegółowo wyjaśnione i wyjaśnione tutaj.
ABS = system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania
ABS to skrót oznaczający tak zwany system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania zintegrowany w samochodzie . W skrócie, system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania zapewnia, że w przypadku nagłego zatrzymania awaryjnego, opony nie są blokowane , lecz hamowane równomiernie.
Działa to, ponieważ koła w ramie są monitorowane przez system zapobiegający blokowaniu kół za pomocą specjalnych czujników. Jeśli jeden z czujników wykryje, że koło jest mocno obciążone i ma tendencję do blokowania, siła hamowania na tym kole zostaje natychmiast i automatycznie zmniejszona.
Co wnosi ABS?
W ten sposób możesz ominąć przeszkodę nawet przy ostrym hamowaniu.
O tym, że układ przeciwblokujący jest obecnie używany i zaczyna działać, świadczy fakt szarpnięcia pedałem hamulca podczas gwałtownego hamowania. Bez ABS samochód mógłby się ślizgać i stać się niekontrolowany. Dzięki ABS możesz nadal kontrolować samochód nawet podczas hamowania awaryjnego i np. omijać inne pojazdy.
ESP = elektroniczny program stabilności
Podobnie jak w przypadku ABS, zobacz ESP dla terminu w skrócie ESP. Za terminem kryje się elektroniczny program stabilności . W skrócie i wyjaśniony, ten program, który jest zintegrowany z samochodem, odpowiada za celowe hamowanie poszczególnych kół pojazdu. Dzieje się tak, gdy pojazd jest nadsterowny.
To ukierunkowane i automatyczne hamowanie niektórych kół zapewnia w ten sposób pewną i niezbędną, bezpieczną stabilność podczas pokonywania zakrętów .
Jest to konieczne przede wszystkim, gdy jeździsz pojazdem po łukach i pojazd grozi w takim przypadku wybiciem.
Co wnosi ESP?
W takim przypadku elektroniczny program stabilizacji zapewnia, że obroty silnika spowalniają poszczególne koła i samochód nie wpada w poślizg. Oczywiście warunkiem jest to, aby kierowca pojazdu nie przesadzał z prędkością. Ponieważ jeśli prędkość jest zbyt duża, nawet najlepszy elektroniczny program stabilizacji nie może zapobiec poślizgowi pojazdu.
ASR = system kontroli trakcji
Wreszcie, w pojeździe znajduje się ASR. Znowu ten termin jest skrótem. To oznacza system kontroli trakcji w pojeździe. Ten system kontroli trakcji jest odpowiedzialny za zapobieganie obracaniu się opon , gdy pojazd rusza . Istnieje ryzyko, że opony będą się obracać np. w przypadku uruchomienia pojazdu na śliskiej nawierzchni.
Co wnosi ASR?
Może się zdarzyć, że koło jest na lodzie i kręci się, tzn. nie może się przyczepić, a zatem nie może utrzymać się na ziemi. Aby jednak oddalić się od miejsca i móc poruszać się z pojazdem, system kontroli trakcji zapewnia hamowanie kręcącego się koła, aby ponownie chwyciło podłoże i można było oddalić się z pojazdem.