Najważniejsze informacje:
- technika uruchamiania samochodu na pych nie jest zalecana dla żadnego samochodu (chyba że mamy Fiata 126p lub stare Uno),
- mniejsze ryzyko uszkodzenia silnika, występuje w samochodach z łańcuchem rozrządu zamiast paska,
- w ten sposób nie uruchomimy samochodów z automatyczną skrzynią biegów,
- aby technika była skuteczna, konieczne jest zebrać minimum 3 osoby (1 za kierownicą, 2 konkretne do pchania),
- kluczyk w stacyjce jest przekręcony.
Technika odpalania samochodu na popych oparta jest na rozpędzeniu samochodu, a więc nadaniu mu prędkości i wrzuceniu biegu, co ma spowodować start silnika. Wyróżniamy dwie techniki, a więc kiedy kierowca pozostaje na swoim miejscu oraz kiedy wskakuje do auta. Różnica wynika jedynie z tego jak będzie operował pedałem sprzęgła.
https://badanie-techniczne.pl/2017/11/pozyczanie-pradu-jak-naladowac-akumulator-od-innego-akumulatora/
Krok po kroku:
- Kierowca zajmuje miejsce, przekręca kluczyk w stacyjce, wciska i trzyma wciśnięte sprzęgło,
- kierowca wrzuca bieg, np. 2-4 i trzyma wciśnięte sprzęgło,
- rozpoczynamy pchanie samochodu, kiedy pojazd rozpędzi się minimum do 5km/h…
- … kierowca wolno ale zdecydowanie puszcza sprzęgło,
- silnik powinien zaskoczyć,
- następnie albo dodajemy gazu i jedziemy dalej, albo zbijamy bieg na luz i stajemy.
Jeśli jest nas mało i kierowca jednocześnie pcha pojazd, to pamiętajmy:
- Przekręcamy kluczyk w stacyjce, wrzucamy luz,
- Lewą ręką pchamy w słupek, prawa ręka na kierownicy,
- nabieramy prędkości,
- wskakujemy do samochodu wciskając sprzęgło, następnie 2-4 bieg,
- … kierowca wolno ale zdecydowanie puszcza sprzęgło,
- silnik powinien zaskoczyć,
- następnie albo dodajemy gazu i jedziemy dalej, albo zbijamy bieg na luz i stajemy.
Należy pamiętać, że w nowszych samochodach, czy to z katalizatorem, czy z automatycznym rozrusznikiem, uruchamianie samochodu na pych nie jest zalecane. Informuje o tym także sam producent. Istnieje duże ryzyko uszkodzenia przy tym także paska rozrządu, napinaczy. O ile nie jesteśmy w podróży i nie mamy możliwości szybko skorzystać z pomocy Assistance, zalecane jest aby jednak nie uruchamiać w ten sposób pojazdu.
Warto także wcześniej upewnić się jaka jest przyczyna braku możliwości uruchomienia samochodu. Rozładowany całkowicie akumulator nie da nam iskry potrzebnej do odpalenia silnika.
Wybór pomiędzy 2, 3 lub 4 biegiem zależy jest od wielu czynników. Na 2 biegu mamy wysoką wartość przełożenia biegu, dlatego istnieje ryzyko szarpnięca samochodem a nawet przeskoczenia paska rozrządu (lub jego uszkodzenia). Im wyższy bieg, tym przełożenie jest mniejsze, rozruch jest łatwiejszy, występuje mniejsze ryzyko uszkodzenia paska, natomiast problemem dla niewprawionego kierowcy może być utrzymanie obrotów czy niedopuszczenie do ponownego wyłączenia silnika. Dlatego im wyższy bieg, tym wymagana jest większa szybkość w wykonywaniu kolejnych działań – uruchomienie silnika i zrzucenie biegu na luz, przy jednoczesnym wciskaniu pedału gazu celem utrzymania obrotów.