zawartość
- Co to jest zimny start w samochodzie?
- Co się dzieje podczas zimnego startu?
- Jak mogę uniknąć zimnego startu?
- Jak naprawdę rozgrzać samochód?
- Jak wysoko można pozwolić na obroty samochodu, gdy jest zimno?
- Wniosek
Co to jest zimny start w samochodzie?
Zimny rozruch to pierwszy rozruch po okresie postoju, w którym cały silnik był w stanie schłodzić się do temperatury otoczenia. Dlatego o zimnym starcie mówi się nie tylko zimą , ale i latem. W zależności od konstrukcji i zastosowania, temperatura robocza silnika wynosi około 90 stopni temperatury wody chłodzącej i 80 do 120 stopni temperatury oleju silnikowego. Ściśle mówiąc, nawet w regionach tropikalnych, w których temperatura powietrza przekracza 30 stopni i więcej, technik wciąż mówi o zimnym starcie. Jeśli silnik zostanie wyłączony po osiągnięciu temperatury roboczej, a następnie ponownie uruchomiony przed całkowitym ostygnięciem, w żargonie technicznym określa się to jako „ciepły start”.
Co się dzieje podczas zimnego startu?
Wiele rzeczy łączy się podczas zimnego startu. Wiele ruchomych części silnika spalinowego jest wykonanych z różnych materiałów . Wszystkie rozwijają się w różnym tempie. Dlatego muszą być zaprojektowane przez ich programistów w taki sposób, aby idealnie do siebie pasowały. Nie zawsze tak jest w niskich temperaturach. Komponenty mają więc stosunkowo duży luz podczas zimnego startu – tzn. jeszcze nie pasują do siebie idealnie. Prowadzi to do zwiększonego tarcia . Ponadto olej silnikowy jest bardziej lepki w niskich temperaturach. Więc nie tylko nie rozmazuje się, ale też nie rozprzestrzenia się tak szybko. Problem z tarciem się więc pogłębia, silnik kręci się niechętniei działa bardziej szorstko. Tutaj do gry wchodzi akumulator rozruchowy. Nie może również funkcjonować optymalnie w niskich temperaturach, ponieważ jego elektrony niechętnie przepływają. Dochodzimy więc do trzeciego problemu: niechętny silnik o słabym smarowaniu, który trudno przekonać do rozruchu oraz akumulator, który może zapewnić rozrusznikowi znacznie mniejszą moc.
Każdy, kto musi długo się męczyć przy rozruchu zimą, bo silnik niechętnie odpala, powinien sprawdzić akumulator. Ponieważ źródło zasilania 12V jest nadal najczęstszą przyczyną awarii.
Jak mogę uniknąć zimnego startu?
Jest tylko jeden sposób na uniknięcie zimnego rozruchu, a to nie jest możliwe dla większości kierowców: podgrzewanie . Można to zrobić za pomocą zintegrowanego ogrzewania postojowego lub zewnętrznego, zwykle zasilanego elektrycznie ogrzewania.
Ogrzewanie postojowe czerpie energię ze zbiornika, niezależnie od tego, czy jest to silnik wysokoprężny, czy benzynowy. Paliwo jest transportowane do nagrzewnicy, gdzie jest spalane, a uzyskane ciepło przekazywane jest do wody chłodzącej silnik za pośrednictwem wymiennika ciepła. W wielu przypadkach instalowana jest również dodatkowa pompa wody, która umożliwia cyrkulację podgrzanej wody przez blok silnika i tym samym dobre podgrzewanie wszystkich elementów. Przyjemny efekt uboczny: podgrzewana jest również woda grzewcza do ogrzewania wnętrza . Dzięki ogrzewaniu postojowemu nie tylko silnik jest chroniony przed zimnym rozruchem, ale także pasażerowie. Bo nagrzewnica może już po kilku metrach oddawać do wnętrza ciepłe powietrze.
Nie wszystkie nowoczesne nagrzewnice postojowe podgrzewają silnik. Wiele dzisiejszych systemów to grzejniki czysto komfortowe, które tylko wstępnie podgrzewają obieg grzewczy ogrzewania wnętrza. Obwód silnika pozostaje zimny. W takim przypadku nie da się uniknąć zimnego startu.
Dodatkowa grzałka elektryczna jest często spotykana w zimnych krajach, takich jak Skandynawia. W obiegu oleju stosuje się zmodernizowane elementy grzejne na bloku silnika lub urządzenia podobne do grzałki zanurzeniowej, które mogą z łatwością wstępnie podgrzać silnik za pomocą ogrzewania elektrycznego. Chociaż systemy te nie zbliżają się do komfortu i temperatury prawdziwego ogrzewania postojowego, są znacznie łatwiejsze i tańsze w montażu i modernizacji.
Jeśli nie masz żadnej z tych dwóch opcji, nie da się uniknąć zimnego startu. Jednak jako kierowca możesz maksymalnie zminimalizować konsekwencje zimnego startu . Obejmuje to przede wszystkim odpowiednią rozgrzewkę.
Jak naprawdę rozgrzać samochód?
Magiczne słowo prowadzi. Bo rozgrzewanie się na postoju jest nie tylko zabronione , ale i trucizna dla silnika . W fazie rozruchu jednostka sterująca wtryskuje szczególnie dużą ilość paliwa, aby zapewnić bezpieczny rozruch. Może to prowadzić do różnych problemów, jeśli silnik nie zostanie od razu obciążony: na przykład kondensacja paliwa na zimnej ściance cylindra, spłukiwanie filmu olejowego na ściance cylindra lub „zalanie” cylindra z powodu zamoczenia świeca zapłonowa. Aby uniknąć tych problemów, należy jak najszybciej rozpocząć jazdę po przekręceniu kluczyka .
Ale nawet podczas jazdy z zimnym silnikiem należy przestrzegać kilku zasad . Materiały nadal nie są idealnie rozgrzane i nadal może wystąpić zwiększone tarcie. Dlatego należy zachować ostrożność i nie jeździć na pełnym gazie ani nadmiernie przyspieszać. Wysokie prędkości również są tematem tabu.
Po zimnym starcie najlepiej jak najszybciej rozpocząć jazdę, ponieważ w ten sposób olej i paliwo najlepiej rozprowadzą się w silniku.
Jak wysoko można pozwolić na obroty samochodu, gdy jest zimno?
Nie ma dokładnej wartości , powinieneś rozumieć ograniczenie prędkości bardziej jako przeczucie . Jeśli nie przekraczasz połowy możliwej prędkości, i tak robisz coś dobrego dla swojego silnika. W nowoczesnych silnikach turbodoładowanych zwykle wystarczają nawet niższe prędkości. Każdy, kto porusza się w zakresie od 2000 do 2500 obrotów, może nie tylko dobrze pływać w ruchu ulicznym, ale także sprzyja delikatnemu rozgrzewaniu silnika. stosunkowo niewiele ciepła odpadowego. Chociaż wielu producentów pracuje z wyrafinowanymi systemami chłodzenia, z których niektóre najpierw umożliwiają rozgrzanie głowicy cylindra, a następnie przejście na duży obwód chłodzenia, nieśmiałe użytkowanie pomaga w każdym przypadku.
Temperatura to nie tylko temperatura. W prawie wszystkich silnikach olej silnikowy i woda chłodząca zapewniają odprowadzanie ciepła wytworzonego podczas spalania. Podczas gdy większość samochodów ma wskaźnik płynu chłodzącego, wyjątkiem jest termometr oleju. Właściwie tylko temperatura środka smarnego wskazuje na rzeczywistą temperaturę silnika, a tym samym również na jego sprężystość. Należy więc pamiętać, że silnik nie jest jeszcze w pełni sprężysty, nawet jeśli temperatura wody jest już w optymalnym zakresie. Z reguły olej silnikowy potrzebuje około 10-15 kilometrów, aby osiągnąć temperaturę roboczą.
Wniosek
Jeśli chcesz zrobić coś dobrego dla swojego silnika, powinieneś unikać zimnego rozruchu – przynajmniej tak mówi się powszechnie. Jednak nie można ich całkowicie uniknąć, ponieważ prawie każdy rozruch silnika jest zwykle zimnym startem . Sztuka polega na tym, aby zawsze optymalnie rozgrzewać silnik po zimnym starcie . W każdym razie należy powstrzymać się od puszczania go na postoju, tylko lekko dociążyć go, nie rozpędzać się zbytnio i nie obracać zbyt wysoko. Niemniej jednak obowiązuje zasada: dopiero po przejechaniu co najmniej 10 kilometrów jest we właściwym oknie temperaturowym. Wszystkie krótsze trasy są odpowiednio krótkimi trasami i należy ich unikać .