Zwłaszcza w samochodach klimatyzatory kuszą, by jeździć na pełnych obrotach i dać przyjemny, chłodny wiatr w twoją spoconą twarz, zwłaszcza gdy na zewnątrz jest naprawdę gorąco: ponieważ wtedy wnętrze pojazdu jest zwykle bardzo gorące. Jednak zdecydowanie powinieneś tego unikać! Chociaż klimatyzator na pełnym gazie często obiecuje mile widziane odświeżenie, ryzyko przeziębienia jest duże. Częsta zmiana między ciepłem a zimnem również ogólnie osłabia układ odpornościowy.
W ten sposób optymalnie ustawiasz system klimatyzacji, gdy jest bardzo gorąco.
Zasadniczo:
- Temperatura zadana powinna tylko nieznacznie różnić się od temperatury zewnętrznej
, jak wspomniano powyżej, nadmierne wahania temperatury są bardzo niezdrowe. Przy temperaturze zewnętrznej wynoszącej 32 stopnie w zupełności wystarczy więc ustawić w pojeździe około 24 stopnie.
- Nigdy nie schodź poniżej 21 stopni
- Dysze powietrza, nawet jeśli są bardzo przyjemne, nigdy nie powinny być skierowane na twarz, a najlepiej nie na ciało
.O wiele lepiej jest skierować powietrze na przednią szybę lub na nogi. Tam chłodzi pośrednio i równie dobrze. Zimna klimatyzacja na głowie lub ciele powoduje dobrze znany „sztywny kark”. W przypadku klimatyzacji automatycznej, jak pokazano na powyższym obrazku, system automatyczny zwykle dba o optymalną dystrybucję powietrza. - Optymalna regulacja nawiewów na desce rozdzielczej: nie wyłączaj żadnych nawiewów! Skieruj najbardziej zewnętrzne dysze po lewej i prawej stronie odpowiednich okien bocznych. Skieruj środkowe otwory wentylacyjne w podsufitkę pojazdu, w razie potrzeby lekko cofając.
- Sprawdź poniżej wskazówki dotyczące ręcznych (prostych) klimatyzatorów!
Do klimatyzatorów ręcznych (prostych)
Niestety, w pełni automatyczne systemy klimatyzacji, które wystarczy ustawić na stałą temperaturę, są dalekie od standardowego wyposażenia większości pojazdów. Dlatego wiele (starszych i prostszych) modeli nadal polega na kierowcy, który musi ręcznie „mieszać” powietrze: nawet w prostych systemach klimatyzacji, które pozornie można tylko włączać i wyłączać, można zmieniać temperaturę! Odbywa się to poprzez proste zmieszanie zimnego powietrza z ciepłym powietrzem.
- pod żadnym pozorem nie włączaj klimatyzacji na stałe podczas dłuższej jazdy i ustaw regulator powietrza na „zimny”!
W pojazdach bez klimatyzacji automatycznej klimatyzacja pracuje wtedy stale na maksymalnym poziomie. W ten sposób w pojeździe szybko osiąga się 16 stopni lub mniej! Użyj regulatora temperatury (czerwony/niebieski) do mieszania w ciepłym powietrzu. Nie wymaga też więcej paliwa .
- Gdy klimatyzacja jest włączona, optymalna temperatura jest w przybliżeniu, gdy pokrętło regulacji powietrza jest ustawione na „środek”
- Ustaw wentylację nieco wyżej przez pierwsze kilka kilometrów, a następnie na stałe maksymalnie na „2”!