Dobra wiadomość: silnik wysokoprężny jest już przystosowany do biodiesla, więc nie trzeba go całkowicie remontować, aby stał się „zielony”. Wynalazca silnika wysokoprężnego, Rudolf Diesel, początkowo przewidywał olej arachidowy jako źródło paliwa silnika, ale opłacalny olej odpadowy na bazie ropy naftowej stał się bardziej dostępny na rynku. Nowoczesne silniki wysokoprężne nadal są napędzane głównie olejem napędowym z ropy naftowej, ale wielu właścicieli przechodzi obecnie na paliwa alternatywne, takie jak zużyte oleje roślinne z restauracji i zakładów przetwórstwa spożywczego. Zestawy do konwersji biodiesla są dostępne dla właścicieli pojazdów z silnikiem Diesla, ale mogą być nieco drogie.
Kiedy większość ludzi myśli o zamianie swojego samochodu na biodiesel, tak naprawdę myśli o wykorzystaniu pokonsumpcyjnych olejów roślinnych jako paliwa. Sam czysty olej roślinny (SVO) nie jest biodieslem. Modyfikacje silnika muszą być wykonane, zanim samochód zaakceptuje SVO. Prawdziwy biodiesel jest przetwarzany zanim trafi do samochodu i jest wlewany do baku jak zwykłe paliwo.
Jednym z największych wyzwań podczas konwersji silnika wysokoprężnego na paliwo SVO jest sam rodzaj paliwa.Oleje roślinne klasy spożywczej mają tendencję do gęstnienia lub zestalenia się, gdy temperatura powietrza spada. Aby był użyteczny jako paliwo, olej roślinny musi być podgrzany. To ogrzewanie jest realizowane przez zainstalowanie drugiego zbiornika paliwa w bagażniku samochodu i prowadzenie przewodów z chłodnicy, aby zapewnić promieniowanie cieplne. Ropa naftowa lub mieszane paliwo naftowe/biodiesel są przechowywane w innym zbiorniku, ponieważ nie wymagają podgrzewania.
Zestaw do konwersji SVO zawiera również termostat i przełącznik zbiornika paliwa w pobliżu siedzenia kierowcy. Gdy olej roślinny osiągnie akceptowalną temperaturę, przełącznik jest aktywowany, a podgrzany olej jest wciągany do bloku silnika przez drugi przewód paliwowy. Obecnie samochód jest w całości zasilany biopaliwem. Standardowy przewód paliwowy jest odcięty do momentu przełączenia przełącznika.
Zużyty olej roślinny może zawierać różne cząstki żywności i inne zanieczyszczenia, dlatego zestaw do konwersji SVO zawiera również specjalny filtr zamontowany w pobliżu bloku silnika. Ten proces filtrowania zapewnia, że do silnika dociera tylko podgrzany olej roślinny, co zmniejsza ryzyko zatkania przewodów paliwowych i zanieczyszczenia bloku silnika. Mieszanki biodiesla, które zawierają zarówno ropę, jak i materię organiczną, zostały już przefiltrowane, więc paliwo nie przechodzi przez filtr. Mieszanki biodiesla wykorzystują również oleje, które zostały przetworzone tak, aby pozostawały w stanie ciekłym niezależnie od temperatury powietrza.
Dostępne są również zestawy, które przekształcają zużyty olej roślinny w biodiesel. Są to zazwyczaj systemy wolnostojące, które można umieścić w garażu lub innym budynku gospodarczym. Proces przekształcania olejów roślinnych w biodiesel wymaga wielu etapów i może być niebezpieczny, jeśli nie będą przestrzegane odpowiednie środki ostrożności. Paliwo wykonane z takich zestawów może być używane przez pojazd z silnikiem Diesla w taki sam sposób, jak zwykły olej napędowy.
Przekształcenie standardowego silnika wysokoprężnego w SVO polega głównie na zapewnieniu drugiego zbiornika paliwa i przewodu paliwowego do kierowania paliwa organicznego do silnika. Jeśli uda się opracować stabilną formę oleju roślinnego o niższej temperaturze zamarzania, w przyszłości można wyeliminować potrzebę ogrzewania zbiornika. Ważne jest, aby zrozumieć, że SVO i biodiesel działają w silnikach wysokoprężnych, a nie w napędzanych gazem silnikach spalinowych stosowanych w wielu samochodach.