Zawór recyrkulacji spalin (EGR) jest ważną częścią układu obiegu spalin pojazdu. Zawory EGR są stosowane w Stanach Zjednoczonych od lat 60. XX wieku, kiedy producenci samochodów szukali sposobów na zwiększenie wydajności pojazdów przy jednoczesnym zmniejszeniu zanieczyszczenia. Gdy zawór EGR jest zatkany lub działa nieprawidłowo, może to powodować nieprawidłowości w działaniu silnika, takie jak nierówna praca na biegu jałowym lub stukanie zaworu, co oznacza, że należy sprawdzić zawór EGR.
Zawór EGR działa kierując niewielką ilość spalin z powrotem do komory spalania. Jeśli temperatura w komorze spalania jest zbyt wysoka, powstają tlenki azotu, które łączą się z pierwiastkami w atmosferze tworząc smog. Poprzez wprowadzenie do układu niewielkiej ilości spalin obniża się temperatura w komorze spalania, co zmniejsza ilość wytwarzanych tlenków azotu.
Wiele zaworów EGR jest mechanicznych i ma po prostu mały zawór, który otwiera się, aby umożliwić spalinom przedostanie się do komory spalania i zamyka się, gdy nie jest to potrzebne, aby utrzymać optymalną mieszankę powietrza do spalania. Niektóre wersje mechaniczne nie otworzą się, dopóki nie wystąpi wystarczające ciśnienie wsteczne, co zapewnia, że zawór nie otworzy się na biegu jałowym lub podczas rozgrzewania się silnika, co wymaga wyższego stężenia tlenu do spalania. Dostępne są również elektroniczne zawory EGR, które wykorzystują elektronikę do regulacji zaworu.
Gdy zawór EGR jest zablokowany w pozycji otwartej, zasadniczo powoduje to wyciek podciśnienia, który prowadzi do nieefektywnego spalania, nierównej pracy na biegu jałowym, wahania, a czasami w skrajnych przypadkach do zgaśnięcia. A to dlatego, że auto nie pali się dwutlenkiem węgla z rury wydechowej – potrzebuje tlenu z powietrza. Jeśli komora spalania zostanie zalana spalinami z otwartego zaworu EGR, nie będzie działać prawidłowo. Aby sprawdzić, czy zawór EGR zablokował się w pozycji otwartej, zaparkuj pojazd na biegu jałowym z włączonymi hamulcami, jednocześnie sprawdzając tłoczysko, aby sprawdzić, czy nie utknął w pozycji otwartej.
Jeśli zawór EGR jest zablokowany, emisja tlenku azotu wzrasta i samochód może zacząć stukać. Zapłon stukany występuje, gdy mieszanka paliwowa w komorze spalania zapala się, zanim została dosięgnięta przez eksplozję w cylindrze, powodując awarię rozrządu silnika. W takim przypadku silnik należy rozgrzać i obrócić, aby sprawdzić, czy zawór EGR się porusza.
W obu przypadkach możliwe są proste naprawy. Zawór EGR może być zatkany i proste czyszczenie mechanicznego zaworu EGR może rozwiązać problem. Zawór EGR sterowany elektrycznie lub bardziej złożony problem mechaniczny może wymagać wymiany zaworu. Zawór EGR jest kosztowną częścią motoryzacyjną i należy uważać, aby wymagał wymiany, a nie naprawy. Renomowany mechanik powinien ci odpowiednio doradzić.
Brak naprawy lub wymiany zaworu EGR nie spowoduje stanu zagrożenia życia, ale skróci żywotność pojazdu i zwiększy potencjalną emisję. Zwłaszcza w obszarach, gdzie wymagane jest badanie smogu, samochód z uszkodzonym zaworem EGR może nie przejechać.