Wiele czynników może wpływać na częstotliwość wymiany płynu do automatycznej skrzyni biegów (ATF). Różne typy pojazdów mogą mieć różne okresy między przeglądami, a instrukcja obsługi może podawać prawidłowy przebieg samochodu. Wiele pojazdów wymaga wymiany płynu w automatycznej skrzyni biegów mniej więcej co 25 000 mil (40 000 km), chociaż niektóre określają dłuższy okres. Warunki jazdy mogą również wymagać częstszych zmian, a regularne kontrole płynu zwykle ujawniają, czy nastąpiła znaczna degradacja płynu. Ten rodzaj regularnej kontroli może również ujawnić, kiedy poziom płynu jest niski, co zwykle wskazuje na wyciek.
Samochodowy olej przekładniowy zwykle bardzo się nagrzewa podczas pracy, co może zaburzyć jego skład i pogorszyć jego smarność. Różne wewnętrzne elementy przekładni mogą się z czasem zużywać, uwalniając zanieczyszczenia do płynu. Zupełnie nowy płyn ATF ma zazwyczaj jaskrawo wiśniowy kolor, podczas gdy brudny płyn może wydawać się szary lub czarny i mieć zapach spalenizny. Wycieranie brudnego płynu czystą szmatką często ujawnia również cząsteczki metalu. Jeśli którakolwiek z tych cech pojawia się w płynie do automatycznej skrzyni biegów, być może nadszedł czas, aby ją wymienić niezależnie od przebiegu.
Ważną częścią płukania przekładni jest wymiana filtra, jeśli taki posiadasz. Niektóre pojazdy mają zewnętrzne jednostki spin-on podobne do wielu filtrów oleju, chociaż filtry skrzyni biegów są częściej umieszczane wewnątrz. W takim przypadku w celu wymiany filtra należy zdjąć miskę transmisyjną. Jeśli uszczelka miski zaczęła przeciekać, może być sensowna wymiana płynu i filtra jednocześnie z naprawą uszczelki.
Zwykle nie ma nic złego w wymianie płynu ATF częściej niż zalecany przebieg. Proces może być dość kosztowny, ale wymiana przed zanieczyszczeniem płynu może pomóc przedłużyć żywotność przekładni. Jeśli usługa płukania jest wykonywana częściej niż zalecany interwał, może nie być konieczna każdorazowa wymiana filtra.
Płyn do ręcznej skrzyni biegów jest zwykle nieco inny niż płyn do automatycznej skrzyni biegów. Niektóre manualne skrzynie biegów używają ATF, ale większość używa cięższego oleju silnikowego lub hipoidalnego oleju przekładniowego. Typowe manualne skrzynie biegów nie nagrzewają się tak, jak automatyczne skrzynie biegów, ale zanieczyszczenie przez zużywające się części może nadal stanowić problem. Wielu producentów zaleca interwał serwisowy 30 000 mil (48 000 km) w przypadku manualnych skrzyń biegów, chociaż niektóre intensywne użytkowanie może wymagać częstszych przeglądów.