Hamulce w pojeździe mogą działać prawidłowo tylko wtedy, gdy w układzie hamulcowym nie ma pęcherzyków powietrza. Jednak w miarę przepływu płynu hamulcowego wilgoć w przewodach stale się nagrzewa, co może powodować tworzenie się pęcherzyków pary. Te bąbelki, utworzone przez gorący płyn hamulcowy, stanowią zagrożenie, dlatego należy regularnie odpowietrzać przewody hamulcowe. W tym celu dostępne są odpowiednie odpowietrzniki hamulców. Podczas korzystania z tych urządzeń, a także podczas używania płynu hamulcowego, ważne jest dokładne przestrzeganie instrukcji ekspertów, aby uniknąć błędów.
Kiedy należy przeprowadzić wentylację i czego do tego potrzebujesz?
Zasadniczo płyn hamulcowy należy wymieniać najpóźniej po dwóch latach i jednocześnie odpowietrzać. Dotyczy to również samochodów rzadko jeżdżących. Każdy, kto zna się na technologii hamowania, wie, że płyn hamulcowy nieustannie odprowadza wilgoć z powietrza. Dzieje się to przez uszczelkę zbiornika lub przewody hamulcowe, niezależnie od tego, czy samochód jest prowadzony, czy nie.
Do odpowietrzenia układu hamulcowego wymagane jest odpowiednie urządzenie do odpowietrzania hamulców. To profesjonalne urządzenie z funkcją zasysania i wentylacji, które znajdziesz w każdym warsztacie samochodowym. Odpowietrznik hamulców może się również przydać we własnym garażu, jeśli chcesz sam zająć się konserwacją pojazdu. Jeśli jesteś w klubie samochodowym, możesz mieć w ten sposób dostęp do urządzenia do odpowietrzania hamulców. W zależności od sposobu działania urządzenia może być konieczna sprężarka powietrza.
Przydatność odpowietrzników hamulców i akcesoriów
Kupując urządzenie do odpowietrzania hamulców, należy upewnić się, że elementy do siebie pasują lub w razie potrzeby użyć odpowiedniego adaptera. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że powietrze zostanie zassane i w wyniku tego utworzą się pęcherzyki powietrza. Dodatkowa nakrętka, która jest umieszczana na zbiorniku płynu hamulcowego i posiada złączkę do węża, może być pomocna. W ten sposób wąż ssący można podłączyć bezpośrednio.
Co należy wiedzieć o wymianie płynu hamulcowego
Aby sprawdzić, czy płyn hamulcowy wymaga wymiany, możesz użyć specjalnego miernika. Wskazuje to temperaturę wrzenia cieczy. W zależności od rodzaju płynu hamulcowego (DOT 3, DOT 4 lub DOT 5) temperatura nie może być niższa niż 145 do 180 stopni. Jeśli te wartości nie zostaną osiągnięte, płyn hamulcowy należy pilnie wymienić.
Spojrzenie na wartość DOT pomaga wybrać odpowiedni płyn hamulcowy. Skrót ten oznacza „Wydział Transportu” i wskazuje na jakość płynu. Daje to więcej informacji o temperaturze wrzenia i lepkości. Wartość pH, przydatność do uszczelnień gumowych, zachowanie korozyjne, zachowanie temperaturowe i inne właściwości są również określane przez wartość DOT. Jeśli płyn hamulcowy jest zgodny z normą DOT 3, nie wolno używać DOT 4, w przeciwnym razie uszczelki gumowe mogą ulec uszkodzeniu, powodując wyciek płynu. DOT 5.1 jest uważany za bezpieczny wybór dla prawie wszystkich samochodów. Z DOT 5.0 SB, który jest wykonany na bazie silikonu, musisz uważać, aby nie dodać innych płynów.
Typowe problemy z układem hamulcowym
Gdy układ hamulcowy jest poddawany dużym obciążeniom, nagrzewa się, co może mieć miejsce np. w ruchu ulicznym typu „stop-and-go” lub podczas jazdy pod górę. Ciepło, czasami przekraczające 800 stopni, jest przekazywane przez klocki hamulcowe do tłoków hamulcowych i dalej do płynu. Zawartość wody zaczyna się gotować, dzięki czemu mogą tworzyć się bąbelki pary. W rezultacie skok pedału wydłuża się, ponieważ zmniejsza się efekt hamowania. Dzieje się tak, ponieważ zawartość wody w cieczy jest skompresowana wewnątrz przewodów. Dla kierowcy znajduje to odzwierciedlenie w gąbczastym pedale hamulca, który w najgorszym przypadku można całkowicie wcisnąć bez hamowania samochodu.
Jednak sam płyn hamulcowy pozostaje chłodny w stosunku do wody. Nadal przenosi nacisk na pedał, nawet gdy temperatura wzrasta do 250 stopni i więcej. Właśnie dlatego tak ważny jest dobór odpowiedniego płynu hamulcowego, aby uniknąć wypadków zagrażających życiu.
Na co zwrócić uwagę podczas odpowietrzania i wymiany płynu hamulcowego
Podczas wykonywania tych prac konserwacyjnych należy zachować ostrożność i ostrożnie wykonać wszystkie czynności. Odpowietrzanie odbywa się indywidualnie na każdym kole i wymaga kunsztu. Należy zachować ostrożność przy zaworach odpowietrzających, aby uniknąć uszkodzenia tych elementów. Naciśnięcie pedału wymaga również bezpiecznej procedury, tak aby pierścienie uszczelniające pozostały nienaruszone i aby działanie głównego cylindra hamulcowego nie zostało naruszone.
W razie wątpliwości na specjalistycznych forach w Internecie można znaleźć wiele informacji na temat niezbędnych prac, od odpowietrzania hamulców po wymianę płynu hamulcowego. Lub zwracasz się do zaufanego mechanika samochodowego, aby rozwiązać problem.