zawartość
- Każdy hałas ma przyczynę
- Piszczące hamulce nie są rzadkością – i rzadko stanowią problem
- Jeśli wszystko w silniku nie działa płynnie
- Grzechotanie, brzęczenie, brzęczenie – kiedy samochód staje się zespołem perkusyjnym
- Wniosek: co zrobić, jeśli samochód wydaje nieznany hałas?
Każdy hałas ma przyczynę
Samochód z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym emituje dużo hałasu, ale poza pracą silnika wiele niezgodnych dźwięków może dochodzić również z wnętrza, podwozia i hamulców. W tym miejscu kierowcy pojazdów elektrycznych i hybrydowych muszą uważnie słuchać. Bo każdy dźwięk ma swoją przyczynę, a niektóre niepokojące dźwięki są nie tylko irytujące, ale i niebezpieczne. Powinieneś zatem dotrzeć do sedna nieznanych dźwięków. Nasz przewodnik rzuca trochę światła na denerwujące piszczenie.
Piszczące hamulce nie są rzadkością – i rzadko stanowią problem
Piszczy, gdy dwa twarde przedmioty ocierają się o siebie. Dlatego często przyczyną tego irytującego hałasu jest układ hamulcowy . Bo tutaj rzeczy ocierają się o siebie, choćby z zasady. Tylko w ten sposób można zahamować samochód. Jeśli wyrafinowany system tarcz hamulcowych, okładzin i szczeliny powietrznej zostanie na przykład zakłócony przez rdze, może to spowodować problemy. Klocek hamulcowy, który nie pasuje idealnie do tarczy, może powodować delikatne piszczenie. Zwykle jednak po jednym lub dwóch odważnych manewrach hamowania ponownie ściera się rdza i układ hamulcowy działa bezgłośnie.
Sprawa jest trudniejsza dla kierowców samochodów elektrycznych . Ze względu na wysoką wydajność rekuperacji, tj. odzyskiwanie energii poprzez efekt hamowania silnika elektrycznego, normalny hamulec jest rzadko używany. Nalot rdzy szybko zamienia się w uporczywą rdzę, która osadza się głęboko w szybie i trudno ją zatrzymać. TÜV również zaskakująco często krytykuje słaby wzorzec styku tarcz hamulcowych w samochodach elektrycznych.
„ Podróż serwisowa hamulców ” na autostradzie często pomaga kierowcom samochodów elektrycznych. Przy normalnej prędkości podróżnej 130-140 km/h i małym natężeniu ruchu (szczególnie ważne jest zwrócenie uwagi na użytkowników drogi z tyłu!) należy hamować do 50-60 km/h przy stosunkowo mocnym ciśnieniu hamulca. To prawie pełne hamowanie jest obsługiwane przez normalny układ hamulcowy i zapewnia duży nacisk między klockami a tarczą z odpowiednim tarciem. Po kilku kilometrach chłodzenia proces można powtórzyć. Następnie hamulec powinien być ponownie w dużej mierze wolny od rdzy na powierzchni ciernej.
Hamulec ręczny również powoduje od czasu do czasu problemy. Jednak mniej przez skrzypienie, a więcej przez zgrzytanie . Zimą może to być spowodowane przymarznięciem szczęk hamulcowych do bębna, latem np. po deszczu i dużej wilgotności spowodowanej „zbrylaniem się” klocków. Jednak zwykle pomaga w tym kilkakrotne zwolnienie i ponowne zaciągnięcie hamulca ręcznego.
Jeśli wszystko w silniku nie działa płynnie
Poszczególne części silnika to zgrany i zgrany zespół. W zależności od konstrukcji i typu pojazdu silnik czasami wydaje mniej lub bardziej hałas – w oczach wielu kierowców dźwięk jest nawet muzyką dla ich uszu. Jeśli jednak na klawiaturze pojawią się nieznane nuty, należy zachować ostrożność .
Metaliczne kliknięcie podczas uruchamiania zimnego silnika, który po kilku chwilach całkowicie zniknął, oznacza, że popychacze hydrauliczne są puste. Jeśli pojawia się tylko po długim okresie stania, a także rzadko, nie jest to duży problem. Jeśli zdarza się to przy każdym uruchomieniu silnika, oznacza to zużycie popychaczy.
Nawiasem mówiąc, starsze pojazdy bez popychaczy hydraulicznych wydają podobny dźwięk: tutaj zawory tykają metalicznie w zależności od prędkości obrotowej silnika. Jeśli cykanie jest zbyt głośne, należy w warsztacie sprawdzić luz zaworowy i odpowiednio go wyregulować. Jednak metaliczne tykanie może wystąpić również w bardzo nowoczesnych silnikach z bezpośrednim wtryskiem. Zarówno w silnikach wysokoprężnych, jak i benzynowych zawory elektromagnetyczne wtrysku paliwa zapewniają rytmiczne tykanie podczas pracy silnika. Ale tak naprawdę powinno być słyszane tylko delikatnie, a przede wszystkim stale.
Metaliczne grzechotanie może pochodzić z napędu łańcucha rozrządu . Czasami to tylko bezsilny napinacz, często po prostu zużyte szyny ślizgowe. Jednak w wielu przypadkach łańcuch jest naciągnięty i dlatego zwisa, co może prowadzić do grzechotania. Problem jest niezwykle problematyczny, ponieważ uszkodzony napęd łańcuchowy może powodować przeskakiwanie łańcucha rozrządu, a nawet jego zerwanie. Uszkodzenie silnika jest nieuniknioną konsekwencją.
Metalową grzechotkę lub pukanie również należy traktować bardzo poważnie . W najlepszym przypadku zużyte są tylko łożyska silnika, a cały napęd może się zbytnio poruszyć podczas przyspieszania i uderzać w ograniczniki końcowe. Jednak uszkodzenie łożyska na korbowodzie lub wale korbowym może również powodować odgłosy grzechotania. Celem jest jak najszybsze wyłączenie silnika i naprawa uszkodzenia bez ponownego uruchamiania. To samo dotyczy końcówki tłoka, która jest wyczuwalna metalicznym pukaniem. Zwłaszcza w przypadku nowoczesnych zmniejszonych silników z lekkimi blokami silnika, ten prawie zapomniany wzorzec uszkodzeń pojawia się ponownie częściej.
Nagłe piski lub piski po uruchomieniu silnika, po włączeniu klimatyzacji lub podczas ciężkich manewrów kierowania na postoju są zwykle spowodowane zsuwającym się paskiem klinowym. Naprężenie wstępne nie wystarcza do wytworzenia mocy potrzebnej do napędzania jednostek pomocniczych, a gumowy pasek ślizga się z hałasem po metalowych rolkach serwomechanizmu itp. Prosta ponowna regulacja często zapewnia spokój i jest szybko wykonywana.
Grzechotanie, brzęczenie, brzęczenie – kiedy samochód staje się zespołem perkusyjnym
Podczas gdy hałas silnika i hamulców jest w większości ciągły podczas jazdy, istnieje również wiele denerwujących dźwięków, które pojawiają się tylko od czasu do czasu. Na przykład podczas pokonywania zakrętów lub na wybojach na drodze. W ten sposób możesz zdemaskować głównych winowajców:
Buczenie i buczenie pod autem najczęściej pochodzi od zużytych łożysk kół. Jest to szczególnie widoczne na zakrętach, ponieważ wtedy łożyska są szczególnie obciążone. Przy okazji: jeśli brzęczy podczas pokonywania zakrętów w prawo, to lewe łożysko jest wadliwe, a jeśli brzęczy podczas zakrętów w lewo, to prawe łożysko jest uszkodzone. Łożyska wału kardana mogą również emitować brzęczący dźwięk, gdy są zużyte, które następnie przeradzają się w głośny ryk.
Grzechotanie i stukanie , które słychać również przy bardzo niskich obrotach i przy skręconym kierownicy, np. podczas manewrowania, zwykle świadczy o wadliwych połączeniach półosi.
Jednak stukanie podwozia w starych samochodach jest znacznie częstsze niż dwa pierwsze odgłosy . Wraz ze wzrostem przebiegu gumowe tuleje w podkonstrukcji powoli ustępują i wydają odgłosy grzechotania, które są spowodowane uderzaniem w metalowe tuleje łożyskowe. Laikowi zwykle trudno jest zlokalizować dokładne pochodzenie. Na przykład łożysko wahacza zwykle wydaje dźwięki podczas przyspieszania i hamowania, a łożysko stabilizujące, gdy droga jest wyboista. Najlepszą rzeczą, jaką można tutaj zrobić, to pozwolić profesjonalistom zrobić to w warsztacie. Ponieważ zużyte łożyska podwozia ograniczają stabilność pojazdu, a tym samym bezpieczeństwo jazdy.
Wniosek: co zrobić, jeśli samochód wydaje nieznany hałas?
Pierwszą rzeczą do zrobienia jest: zachowaj spokój . Bardzo pomaga dobra lokalizacja hałasu, może nawet wideo z przyzwoitym dźwiękiem. Na przykład możesz samodzielnie przeprowadzić ukierunkowane naprawy, jeśli dostępne są niezbędne narzędzia. W przeciwnym razie coraz głośniejsze odgłosy powinny zostać pilnie usunięte przez specjalistę. Jeśli zbyt długo zignorujesz irytujące dźwięki w samochodzie, ryzykujesz poważną usterkę techniczną w pojeździe.