Czym jest magiczna bariera 3500 kg i dlaczego tak bardzo zwracamy na nią uwagę? Dlaczego dla kierowców kamperów i właścicieli przyczep kempingowych to taka ważna wartość?
DMC czyli Dopuszczalna Masa Całkowita (czyli masa pojazdu + bagażu + pasażerów i kierowcy). To wyznacznik nie tylko wskazany w przepisach, ale też wskaźnik producenta pojazdu określający granice jego ładowności. O ile wartość 3500 kg oznacza tyle, że możemy prowadzić pojazd, praktycznie dowolny, którego DMC nie przekracza 3500kg. To warto pamiętać, że nie każdy pojazd ma to DMC ustalone na 3500kg, np. samochód osobowy ma 2400 kg.
Granica nie do przekroczenia… i oszczędności
DMC 3500 kg wg. przepisów obowiązujących od dobrych 70 lat wyznacza pewną granicę. Granicę do której posiadanie prawa jazdy B jest wystarczające do poruszania się pojazdem o DMC 3500 kg. Po przekroczeniu tej granicy (i tu warto pamiętać o zerowej tolerancji błędu) wchodzimy w obszar kolejnych kategorii prawa jazdy, głównie kategorii C.
Prawo jazdy kategorii B upoważnia nas do kierowania samochodami osobowymi o DMC do 3500 kg. A także pojazdami ciężarowymi (lekkimi) które także mieszczą się w tym przedziale, np. Master, Sprinter, itp. Samochody te są w stanie przewieźć więcej i przekroczyć DMC 3500 kg, ale wtedy to my musimy posiadać odpowiednie prawo jazdy. Sam pojazd jest wtedy także dostosowany do przewozu cięższych ładunków (lepsze zawieszenie, hamulce, czasami podwójna oś czy koło).
Nie każdy pojazd nadaje się do przewożenia ładunków
Warto zwrócić uwagę że DMC 3500 nie oznacza, że pakujemy dowolny samochód ładunkiem, po to aby docelowo ważył on 3500 kg maks. Samochód osobowy przykładowo posiada DMC w granicy 2250 kg. Jest to więc powiedzmy 1900 kg masy własnej i pozostałe 350 kg ładunku.
Czy to dużo? 4 osoby dorosłe około 300 kg + pozostaje 50 kg na bagaż. Ktoś powie w tym miejscu, że przewoził rodzinę i jeszcze 10 worków cementu. Ok. Ale oznacza to, że nie tyle przekroczył barierę 3500 kg upoważniające go do prowadzenia pojazdu, co przekroczył DMC producenta wskazane w dowodzie rejestracyjnym (m.in). Naraził więc wszystkich na niebezpieczeństwo i złamał prawo (jeśli patrol chciałby to sprawdzić i zważyć pojazd).
Prawo jazdy a przyczepa
Zgodnie z przepisami prawo jazdy kategorii B uprawnia do ciągnięcia przyczepy, tzw. przyczepy lekkiej. Przyczepa lekka to taka, której dopuszczalna masa całkowita (DMC), nie przekracza 750 kilogramów. Przyczepa lekka nie jest przyczepą w której wymagany jest hamulec najazdowy.
Na kategorię B możemy też ciągnąć przyczepę o znacznie większym DMC (większą). Warunkiem jest to, że masa całego zestawu (DMC – dopuszczalna masa całkowita), nie przekroczy 3500 kg. W tej sytuacji przyczepa musi posiadać hamulec najazdowy.
Walczymy o każdy kilogram
Kierowcy kamperów oraz posiadacze przyczep kempingowych walczą o każdy kilogram, tak aby nie przekroczyć ani zaleceń producenta, ani nie złamać prawa w odniesieniu do posiadanych uprawnień. Dlaczego? Bo kontrole pojazdów ciężarowych, ale i kamperów to norma na drogach europejskich. A przekroczenie DMC to wysokie grzywny a czasami i konieczność redukcji masy na miejscu, podczas kontroli.
M.in. z tego powodu ceny nowych przyczep i kamperów są takie wysokie. W zamian za przestrzeń i liczne udogodnienia, producenci biją się o redukcję masy. Tak aby poza łóżkiem do spania, krzesłem i zbiornikiem paliwa, właściciel mógł zabrać także rodzinę i bagaże. Kolejną kwestią jest zmieszczenie się w DMC 3500 kg ze względu na uprawienia. Uprawienia do kierowania pojazdami oraz konieczność wnoszenia dodatkowych opłat za przejazd drogami ekspresowymi i autostradami.
Zakup kampera o DMC do 3500 kg, biorąc pod uwagę jego budowę i konieczność zabrania wielu dodatkowych rzeczy, to tak naprawdę jazda na krawędzi. 100 litrów paliwa, zbiornik z wodą, 2 osoby dorosło, dzieci, bagaże, garnki no i masa własna pojazdu. Trzeba być dobrze zorganizowanym.
Sytuacja jeszcze bardziej komplikuje się, jeśli zdecydujemy się wyruszyć z przyczepą. Tu mamy dwa rozwiązania wynikające z przepisów prawa:
- poruszanie się samochodem o DMC do 3500 kg, do którego możemy podpiąć przyczepę o DMC do 750 kg. Razem daje nam to 4250 DMC.
- poruszanie się zespołem (samochód + przyczepa) o łącznym DMC 3500 kg, ale przyczepa ma DMC większe niż 750kg ale nie większe niż DMC pojazdu ciągnącego.
W tej drugiej sytuacji możemy więc sobie pozwolić na lepszą przyczepę ale… mamy mniejszy limit DMC którego nie możemy przekroczyć. Czy to korzystne rozwiązanie? Samochód osobowy też ma ograniczenia.
Drugą kwestią jest to, że o ile zestaw 4250 nadal pojedzie na prawo jazdy kategorii B, to będziemy musieli za to zapłacić viaToll.
Kod 96 zgłoś się
Istnieje jednak możliwość wprowadzenia, niewielkim kosztem, dodatkowej opcji. Wprawdzie nie zwolni ona nas z opłat viaToll, ale umożliwi dodatkową konfigurację składu.
Kod 96 przy prawo jazdy kategorii B upoważnia nas do holowania przyczepy której DMC przekracza 750 kg, ale cały zestaw nie przekracza… 4250 kg. Przypomnę, że w sytuacji opisanej wyżej, jeśli przyczepa przekracza DMC 750, to cały skład nie może przekroczyć 3500 kg. Rozszerzenie 96 dodaje nam więc ekstra 750 kg.
Jest jeszcze warunek, który mówi że DMC przyczepy nie może przekraczać DMC pojazdu ciągnącego ją. Stosunek DMC samochodu do DMC przyczepy wynosi 1,33:1.