Sprzęgło jest bardzo wrażliwe, a wymiana uszkodzonego sprzęgła może kosztować sporo pieniędzy, dlatego zawsze należy dbać o sprzęgło, gdy tylko jest to możliwe. Zaleca się, aby podczas prowadzenia pojazdu nie używać sprzęgła podczas hamowania, o ile nie jest to absolutnie konieczne, a także w przypadku zbliżania się do świateł, również tutaj, ale tylko przy zatrzymywaniu się, również wyłączaj.
- Jeśli to możliwe, nie włączaj sprzęgła
- Używaj sprzęgła tylko podczas zmiany biegów i podczas postoju
- Sprzęgło podczas jazdy
- Zmiana biegów w normalnej manualnej skrzyni biegów
- Zmiana biegów w automatycznej manualnej skrzyni biegów
- Konwerter momentu obrotowego
- Podsumowanie
Jeśli to możliwe, nie włączaj sprzęgła
Sprzęgło zwykle nie jest tak naprawdę zauważane, bo trzaskasz biegami, a potem narzekasz, że sprzęgło jest bardzo sztywne i w tym momencie sprzęgło już ucierpiało.
Demontaż sprzęgła jest bardzo skomplikowany i nie zawsze łatwy, nawet dla fachowców. Jeśli dbasz o sprzęgło i rezygnujesz z jego używania podczas każdej podróży i każdego procesu hamowania, będziesz miał coś z niego dłużej i unikniesz niepotrzebnych kosztów.
Używaj sprzęgła tylko podczas zmiany biegów i podczas postoju
Już w szkole jazdy uczący się kierowca dowiaduje się, że jeśli pozwala na to ruch uliczny, powinien powoli zbliżać się do sygnalizacji, jeśli to możliwe w przejściu, aby móc natychmiast kontynuować jazdę, gdy światło nagle zmieni się na zielone.
Ale jeśli uczący się kierowca zatrzyma się na światłach, powinien zdjąć bieg, a tym samym rozłączyć sprzęgło. Dzieje się tak również w przypadku, gdy trzeba hamować, tutaj nie zawsze trzeba jednocześnie hamować i obsługiwać sprzęgło, po prostu zostaw to w spokoju, gdy ruch uliczny tego nie wymaga. Z pewnością dłużej skorzystasz ze swojego sprzęgła, jeśli będziesz jeździć w ten sposób i oszczędzisz sobie niepotrzebnie wysokich kosztów naprawy.
Sprzęgło podczas jazdy
Po uruchomieniu silnika samochód zaczyna generować energię poprzez spalanie paliwa. Generowana w ten sposób moc jest skoncentrowana, wzmacniana i regulowana przez złożony system dźwigni i przekładni. Tak dzieje się w skrzyni biegów.
Samochód nie zawsze jedzie do przodu z taką samą siłą. Kierowca lub sam samochód musi dostosować siłę do żądanej prędkości i warunków drogowych. Po to są biegi i łączenie mocy w prędkości. Jeśli bieg się zmienia, zmienia się prędkość napędu. Aby osiągnąć to technicznie, różne biegi muszą być połączone lub sprzężone ze sobą.
Aby umożliwić te przejścia podczas jazdy, w pojeździe znajduje się jedno lub więcej sprzęgieł.
Zmiana biegów w normalnej manualnej skrzyni biegów
Zanim kierowca będzie mógł zmienić bieg w samochodzie z manualną skrzynią biegów, musi całkowicie przerwać przenoszenie siły napędowej z silnika. Ma to związek z rozmieszczeniem kół zębatych w skrzyni biegów. Kierowca może włączyć nowy bieg tylko wtedy, gdy biegi zatrzymają się na chwilę lub zwolnią. Aby to osiągnąć, kierowca całkowicie wciska pedał sprzęgła. W tym momencie tarcza sprzęgła oddziela się od koła zamachowego. Następuje praca na biegu jałowym i można włączyć nowy bieg.
Zmiana biegów w automatycznej manualnej skrzyni biegów
W pojeździe automatycznym skrzynia biegów nie musi być całkowicie rozłączona, aby zmienić bieg. Struktura transmisji jest tutaj zupełnie inna. Przekładnie, które regulują moc poprzez prędkość, nie są ułożone jedna za drugą, ale dynamicznie ułożone w kulisty kształt. Mówi się o przekładni planetarnej, ponieważ struktura odpowiada bardziej układowi słonecznemu niż łańcuchowi liniowemu. Ten rodzaj technologii napędu ma również jedną lub dwie tarcze sprzęgła. Sprzęgła zapewniają złożone zazębienie kół zębatych. Jednak łączenie komponentów przebiega tutaj płynniej. Technologia pojazdu sama rozpoznaje niezbędną regulację prędkości i automatycznie zmienia biegi.
Konwerter momentu obrotowego
Ogólnie rzecz biorąc, ta część techniki napędowej w pojeździe automatycznym nazywana jest również „sprzęgłem automatycznej skrzyni biegów”. Wały napędowe są sprzężone hydrodynamicznie za pomocą oleju. Płyn zapewnia płynne i płynne przejście. Nowoczesne przekładnie hydrokinetyczne współpracują z dwoma sprzęgłami. Następny bieg jest już włączony, zanim zostanie w końcu zapytany. Jeśli jedno ze sprzęgieł zostanie teraz zwolnione, następny etap jest dostępny natychmiast. Przerwa w działaniu siły napędowej pozostaje minimalna.
Podsumowanie
Samochód automatyczny nie ma pedału sprzęgła, który musi obsługiwać kierowca. Jednak automatyczna skrzynia biegów ma sprzęgła lub tarcze sprzęgła w regulacji technologii napędu. Jeśli ktoś potocznie mówi, że pojazd automatyczny nie ma sprzęgła, może to oznaczać obecność pedału sprzęgła. Mówiąc nieco myląco, stwierdzenie może również odnosić się do procesu aktywnego włączania sprzęgła przez kierowcę.