Coraz więcej pojazdów ma już w standardzie funkcję Start & Stop dla silnika. Zasada działania jest prawie zawsze taka sama: jeśli zatrzymasz się na światłach, przełączysz na luz i zdejmiesz nogę ze sprzęgła, silnik się zatrzyma. Gdy tylko ponownie wciśniesz sprzęgło, automatycznie uruchomi się ponownie. Ta funkcja ma również duży potencjał oszczędności w korkach . Z grubsza rzecz biorąc, funkcja Start&Stop jest opłacalna od około 10-15 sekund , podczas których silnik jest wyłączony. Za funkcją start&stop kryje się zwykle złożona technologia, dlatego istnieje kilka powodów, dla których silnik czasami się nie wyłącza :
Dlaczego silnik nie zawsze się wyłącza
- Silnik nie osiągnął jeszcze temperatury roboczej (wystarczy około 50 stopni). Zimą, gdy temperatura spada poniżej zera, często można zauważyć, że silnik wyłącza się dopiero po około 20-30 minutach jazdy
- Temperatura we wnętrzu jest za wysoka/zbyt niska: Jeśli latem we wnętrzu jest za gorąco, klimatyzacja musi działać. Działa to tylko przy uruchomionym silniku
- Pojazd nie jest całkowicie nieruchomy
- Kierowca nie ma zapiętego pasa
- Poziom naładowania baterii jest OK
- Drzwi kierowcy nie są zamknięte
- Zatrzymaj się i ruszaj : pojazd jechał z prędkością poniżej 5 km/h od poprzedniego zatrzymania silnika
Dlaczego silnik uruchamia się ponownie automatycznie?
- Wnętrze nagrzewa się przy włączonej klimatyzacji
- Niska próżnia hamulców z powodu wielokrotnego uruchamiania hamulców
- Przetoczony pojazd (prędkość > 5 km/h)
- Zbyt niski poziom naładowania akumulatora z powodu długiej fazy zatrzymania silnika