Wielu producentów samochodów oferuje szeroką gamę opcjonalnych dodatków. Jednak wybór nie jest wystarczający dla wszystkich. Jeśli chodzi o prawdziwą personalizację Twojego pojazdu , jest jedna rzecz, której nigdy nie możesz mieć zbyt wiele: felgi.
Najprawdopodobniej przyciągną wzrok na samochodzie. Każdy, kto lubi tuning, zawsze zrobi tutaj pierwszy krok. Z dala od wszelkich wymagań dotyczących własnej wiarygodności na ulicy , nowe felgi mogą również zmienić zachowanie podczas jazdy – na lepsze i na gorsze. Przy różnorodności różnych materiałów i producentów łatwo jednak stracić orientację.
Nawet jeśli od teraz nie zamierzasz nosić czapki bejsbolowej w niewłaściwy sposób, w tym momencie chcielibyśmy polecić nowe felgi. Wyjaśniamy dążenie do lekkiej konstrukcji, zalety i wady różnych materiałów oraz przedstawiamy rekomendowanych producentów.
Lekkie felgi: złowieszcza „masa nieresorowana”
Być może zastanawiasz się: jaki jest sens ultracienkich, kutych felg aluminiowych, aby połączyć je z dwutonowym „sportowym” SUV-em? Z jednej strony masz rację, z drugiej jednak nie dlatego zmniejszenie masy przy felgach jest tak ważne. Aby to zrobić, należy najpierw zrozumieć działanie masy resorowanej i nieresorowanej.
Masa nieresorowana odnosi się do mas, czyli w zasadzie mas elementów pojazdu, które działają bezpośrednio na drogę bez zawieszenia. Innymi słowy: wszystko w samochodzie, co nie jest pochłaniane przez amortyzatory, sprężyny i zawieszenie. W ten sposób silnik, nadwozie i wszystko inne reprezentuje masę resorowaną pojazdu.Masa nieresorowana obejmuje – oprócz układu hamulcowego, amortyzatorów i stabilizatorów – przede wszystkim felgi.
Im wyższy udział masy nieresorowanej w porównaniu z masą resorowaną, tym więcej drgań i wahań obciążenia koła wpływa na resztę nadwozia, a tym samym na właściwości jezdne. Ponieważ masa nieresorowana (a zwłaszcza felga) podąża za każdym rowkiem i każdym wybojem na drodze. Aby zorientować się, jaki wpływ ma to na obsługę, pamiętaj o następującej zasadzie: wpływ jednego kilograma masy nieresorowanej na prowadzenie jest równoważny około siedmiu kilogramom masy resorowanej.
Zdecydowanie najważniejsza jest tutaj felga; Przykład obliczeń: starsza 17-calowa stalowa felga może z łatwością ważyć 12 kilogramów i więcej. 17-calowa sportowa obręcz ze stopu lekkiego „OZ Alleggerita HLT” waży 6,35 kg. Przy czterech felgach, przy założeniu różnicy 6 kilogramów, daje to różnicę 24 kilogramów w masie nieresorowanej. Odpowiada to 168 kilogramom masy resorowanej! Jak zawsze podróżując z dwoma dodatkowymi pasażerami na pokładzie.
Mniej znaczy więcej
Jeśli chcesz nie tylko wyglądać stylowo ze swoimi felgami, ale także czuć się komfortowo i jeszcze szybciej na drodze, powinieneś unikać zbyt dużych średnic felg. Opony cienkościenne, które prawie nie mają powietrza do oddychania w nadkolu, mogą wyglądać fajnie, ale znacznie obniżają komfort jazdy, a być może nawet przyczepność!
Opony odgrywają rolę w zawieszeniu pojazdu, której nie należy lekceważyć. Jeśli dużo jeździsz po zepsutych wiejskich drogach, przebite opony sportowe, które z trudem stykają się z drogą, są mało przydatne. Ponadto duże felgi również zwiększają masę nieresorowaną: tutaj wymagana jest równowaga.
To zależy od materiału
Nie wszystkie felgi są takie same – nawet jeśli na pierwszy rzut oka wyglądają podobnie, to mogą znacznie różnić się materiałem, a co za tym idzie właściwościami.
stalowa felga
Felga stalowa była przez długi czas najpopularniejszym typem felgi i nadal jest popularna, zwłaszcza w pojazdach użytkowych. Jest wytłoczony z walcowanej stali, dzięki czemu jest szczególnie tani w produkcji i zakupie. Dobre felgi stalowe są dostępne za mniej niż 50 euro, a oferta obejmuje wszystkie rozmiary. Zwykle składają się z dwóch części – felgi i tarczy koła – które są ze sobą zespawane.
Szwy spawalnicze są zaprojektowane w taki sposób, aby nawet w wysokich temperaturach i naprężeniach nie dochodziło do pęknięć włoskowatych, co zapewnia stałą stabilność. Stalowa felga jest również dobrze zabezpieczona przed solą drogową, błotem i gruzem. Jednak duża gęstość walcowanej stali oznacza spory ciężar, który jest zauważalny najpóźniej przy zmianie opon. Oczywiście nie są atrakcją wizualną, dlatego tylko (bardzo) tanie auta w standardzie dostarczane są ze stalowymi felgami.
aluminiowa felga
W międzyczasie aluminiowa felga stała się standardem w większości klas samochodów osobowych. Są odlewane w jednym kawałku lub w dwóch częściach: obręcz i obręcz dobrze. Aluminium to lekki, ale też bardzo miękki metal. Dlatego podczas produkcji dodawane są inne metale, takie jak żelazo, a nawet krzem. Zwiększa to stabilność i odporność na uderzenia felgi.
Więc słusznie byłoby nazwać je felgami ze stopu aluminium – nieco nieporęczne do codziennego użytku. Felgi aluminiowe są zawsze lżejsze niż felgi stalowe, co również ułatwia obsługę podczas wymiany. Ponadto, ponieważ są odlewane i frezowane, Alus są dostępne w szerokiej gamie wzorów, rozmiarów i kolorów. Nie ma prawie żadnych ograniczeń dla kreatywności.
Różnorodność kształtu i przewaga wagi mają swoją cenę: za pojedynczą aluminiową felgę szybko trzeba zapłacić wysoką trzycyfrową kwotę. Ponadto jest dość podatny na uszkodzenia. Niefortunny kontakt z krawężnikiem podczas parkowania może nie tylko zdrapać go nieestetycznie, ale także zagrozić stabilności na dłuższą metę. Zaleca się ostrożność tutaj.
obrzeże magnezowe
Felgi magnezowe są jeszcze lżejsze. Podobnie jak felgi aluminiowe, są wykonane ze złożonego stopu metali zamiast czystego magnezu – w przeciwnym razie przy niewłaściwym zaparkowaniu prawdopodobnie wybuchłby spektakularny pożar. Niektórzy producenci mówią o zmniejszeniu masy nawet o 30 procent, a jednocześnie o bardzo solidnej konstrukcji. Felgi magnezowe są bardzo drogie i stosowane są przede wszystkim w sportach motorowych, ale wiele (super) sportowych samochodów również na nich polega. A dzięki nowym technikom produkcji w ostatnich latach stają się coraz tańsze.
Stosunkowo taniej tutaj. Za felgi o niskiej zawartości magnezu trzeba zapłacić około 500 euro – i to jest absolutne minimum. 1500 euro za obręcz to więcej standard. Ale jeśli McLaren P1, Ferrari LaFerrari i Porsche 918 Spyder polegają na nich, co jeszcze możesz im powiedzieć?
felga karbonowa
Teraz robi się naprawdę egzotycznie. Niespotykane nawet w sportach motorowych: karbonowe felgi. Są ręcznie robione z kilku warstw włókna węglowego i wypiekane w piecu wysokociśnieniowym. Mają wyjątkowo wysoką sztywność i czasami są o 25 procent lżejsze niż felgi magnezowe. Producent hipersamochodów Koenigsegg zaczął oferować je dla swojej Agery prawie dziesięć lat temu.
Każdy, kto teraz myśli, że karbonowe felgi z pewnością nigdy nie pojawi się w prawdziwym życiu, może się mylić: kilka lat temu Ford wyposażył w nie swoją ekskluzywną w USA broń sportową, Shelby Mustang 350 R – w rodzaju projektu pilotażowego. I Renault! Dzięki Megane RS Trophy-R, Renault ustanowił rekord Nürburgring Nordschleife dla pojazdu z napędem na przednie koła w 2019 roku. Über-Hot-Hatch za 60 000 euro można było opcjonalnie zamówić z pakietem karbonowo-ceramicznym za 26 000 euro (!), który zawierał karbonowe hamulce i felgi.
Na razie masowa kompatybilność będzie musiała poczekać. Istnieją jednak obiecujące nowe procesy drukowania 3D, które mogą to zmienić w najbliższej przyszłości. Nawiasem mówiąc, powód, dla którego nawet Formuła 1 ich nie używa: Carbon przewodzi ciepło znacznie gorzej niż metalowe felgi, więc wymuszona wentylacja byłaby konieczna podczas wyścigów. Ponadto istnieją obecnie obawy dotyczące bezpieczeństwa związane z pęknięciami włoskowatymi, które są trudne do wykrycia.
Szukasz nowych felg? Powinieneś przyjrzeć się tym producentom!
Oferta na rynku felg jest ogromna. W tym miejscu chcielibyśmy przedstawić Państwu kilku rekomendowanych producentów felg premium, a także felgi ze średniego segmentu cenowego oraz kilka prawdziwych wskazówek dotyczących ceny i wydajności.
producent premium
Oz
Historia sukcesu tradycyjnego włoskiego producenta felg OZ rozpoczęła się, gdy został założony w 1971 roku. Firma jest obecnie znanym dostawcą dla prawie wszystkich serii sportów motorowych, od DTM przez WRC po Formułę 1. OZ jest również znany jako producent felg dla pojazdy drogowe – w tym felgi specyficzne dla danej marki dla różnych producentów samochodów sportowych, a także na niezależny rynek tuningowy.
Projekt Lummy
Nawet jeśli nazwa tego nie sugeruje, Lumma to niemiecki producent felg z siedzibą w Winterlingen. Od 1987 roku produkowane są tutaj wysokiej jakości felgi, z naciskiem zarówno na design, jak i bezpieczeństwo. Ich modele są zawsze projektowane przez szanowanych projektantów, z których niektórzy są znani poza światem motoryzacyjnym. Koncentrując się na SUV-ach – głównie Porsche, Range Rover i BMW – firma działa zgodnie z mottem „więcej znaczy więcej”: Asortyment zaczyna się od 19 cali i sięga nawet do 24 cali.
dotz
Istniejąca od 1985 roku firma Dotz jest uważana za trendsettera na europejskim rynku tuningowym i wtórnym. Skupiamy się tutaj na najwyższej jakości i niepowtarzalnym designie. Ponadto Dotz przywiązuje dużą wagę do doskonałej obsługi klienta i oferuje całodobową dostawę oraz bardzo rozbudowane gwarancje na felgi.
Średni segment cenowy
Borbet
W średnim segmencie cenowym na pierwszym miejscu należy wymienić legendę Borbeta z lat 80. Firma z siedzibą w Sauerland istnieje od 1881 roku i zaczęła opracowywać felgi aluminiowe w 1977 roku. Niezależnie od tego, czy chodzi o sportowe, czy klasyczne, w Borbet znajdziesz duży wybór różnych typów felg, szczególnie do starszych samochodów. Ponadto opracowane przez siebie technologie, takie jak ExaPeel i Flowforming, zapewniają, że każda felga spełnia wymagania jakościowe.
borsuk
Brock Alloy Wheels Deutschland GmbH sprzedaje wysokiej jakości felgi marek RC-Design i Brock. Firma z siedzibą w Weilerswist jest bardzo drobiazgowa, jeśli chodzi o jakość, każda felga jest sprawdzana pod kątem ewentualnych nierówności w kabinie RTG.
ronal
Szwajcarskie produkty słyną z bezkompromisowej precyzji i jakości, aw tym względzie możemy również wyróżnić firmę Ronal. Ronal produkuje felgi od 1969 i zaopatruje nie tylko różnych producentów pojazdów, ale także rynek wtórny marek Carbon Revolution i Speedline Corse. Pojazdy użytkowe mają nawet własną markę o nazwie Speedline Truck.
Wskazówki dotyczące ceny i wydajności
AUTEC
Jeśli szukasz prawdziwej wskazówki dotyczącej ceny do wydajności, powinieneś przyjrzeć się bliżej AUTEC. Producent felg z siedzibą w Nadrenii-Palatynacie od 1988 roku dostarcza na rynek wtórny wysokiej jakości felgi w atrakcyjnych cenach. AUTEC koncentruje się na szerokiej grupie klientów i oferuje swoje felgi we wszystkich popularnych rozmiarach, rozstawach śrub i przesunięciach.
Keskin
Berlin jest uważany za ważne miasto dla kreatywnych umysłów, a reprezentant felg ze stolicy Niemiec dobrze się tu wpisuje. Keskin zawsze wyróżnia się na rynku kreatywnymi i bardzo indywidualnymi projektami felg – i to za swoją cenę. Czy to klasyczny wygląd retro, czy futurystyczny projekt turbiny – na pewno znajdziesz to, czego szukasz w Keskin, jeśli szukasz felgi z głównego nurtu w dobrej cenie.
Wheelworld
Producent felg Wheelworld ma siedzibę w Ilsenburgu i już teraz może pochwalić się ponad 25-letnimi sukcesami. Kuźnia felgi zapewnia wysoką jakość dzięki najnowocześniejszym procesom odlewania niskociśnieniowego lub grawitacyjnego. Podstawą produkcji ich felg aluminiowych jest wysokiej jakości aluminium pierwotne. Czy to klasycznie-nowoczesne felgi z serii 2DRV, czy popularne wśród fanów tuningu felgi AXXION, każdy znajdzie tu coś dla siebie.
Felgi to nie tylko uchwyty na opony
Jak widać, felgi to znacznie więcej niż tylko element do mocowania opon. Ze względu na swoją strukturę, materiał i związaną z nim masę, są one w dużej mierze odpowiedzialne za zachowanie podczas jazdy i bezpieczeństwo Twojego pojazdu. Oprócz aspektów związanych z bezpieczeństwem i osiągami, felgi powinny również dobrze wyglądać. Spójrz na modele wymienionych przez nas producentów, zdecydowanie jest odpowiedni model dla Twojego gustu i portfela.