Dumni właściciele nowych aut często borykają się z problemem, że nowe auto nie ma zaczepu do przyczepy, ale jest to absolutnie konieczne np. przy przyczepianiu kampera. Jednak oferta sprzęgieł samochodowych różnych typów i producentów jest zwykle niewiarygodnie duża, więc wybór odpowiednich akcesoriów może nie być łatwy.
Różne rodzaje haków holowniczych
Istnieją trzy rodzaje haków holowniczych: stały , zdejmowany i odchylany . To pierwsze charakteryzuje się tym, że kulowy drążek sprzęgu jest na stałe przymocowany do pojazdu. Natomiast odpinany zaczep , jak sama nazwa wskazuje, można w łatwy sposób zaczepiać i odpinać. W zdejmowanych hakach holowniczych znajdują się również systemy automatyczne, których mechanizm i działanie zostało dopracowane i wyrafinowane. Taki system jest nie tylko dużo bardziej ekskluzywny, ale także dużo droższy – stosunkowo wysoka cena w praktyce się opłaca ze względu na jeszcze łatwiejszą obsługę. Najbardziej luksusowym systemem jestobrotowy zaczep przyczepy . Gdy nie jest używany, można go obracać pod zderzakiem. Skomplikowany i czasochłonny demontaż tego akcesorium nie jest konieczny i nie jest wymagane miejsce do przechowywania w piwnicy lub bagażniku. Obrotowy zaczep przyczepy jest więc zdecydowanie najwygodniejszym rozwiązaniem. Proste, sztywne haki holownicze są dostępne online już od 100 euro . Znani producenci czasami pobierają prawie 400 euro za zaczep do przyczepy, na przykład do Golfa VII.
Który zaczep do przyczepy jest właściwy?
Decyzja o rodzaju zaczepu przyczepy zależy zasadniczo od trzech czynników: częstotliwości i czasu jego użytkowania, dostępnego budżetu oraz pojazdu, w którym system ma zostać zainstalowany.
Sztywny zaczep przyczepy ze względu na jego stały montaż jest szczególnie przydatny i praktyczny w przypadku szczególnie częstego użytkowania przyczepy . Ten system jest również najtańszy i dlatego nadaje się również do mniejszego budżetu. Odłączany zaczep do przyczepy jest również modelem stosunkowo niedrogim i jest szczególnie polecany, jeśli nie jest używany na stałe, a jedynie sporadyczniejest, na przykład na coroczne wakacje na kempingu. Z kolei wspomniany już system automatyczny jest w wyższym segmencie cenowym. Obrotowy zaczep to luksusowa wersja haka holowniczego. Ponieważ można go szybko i łatwo złożyć i rozłożyć, jest zalecany zarówno dla użytkowników długoletnich, jak i okazjonalnych. Waszą największą zaletą jest na pewno brak uciążliwego i czasochłonnego (de)montażu systemu. Ze względu na swoją ekskluzywność sprzęg obrotowy jest również jednym z najdroższych modeli.