Każdy, kto stosuje w swoim samochodzie oleje o niskiej lepkości, może odnieść znaczne korzyści i obniżyć koszty. W tym artykule dowiesz się, jak to działa, dlaczego tak jest i jakie pojazdy mogą być eksploatowane z olejami o niskiej lepkości. W tym poradniku dowiesz się, czym różnią się oleje o niskiej lepkości od innych olejów silnikowych i kiedy nie warto stosować takiego oleju do silnika.
Czym są oleje o niskiej lepkości?
Oleje o niskiej lepkości to specjalne oleje silnikowe, które sprawiają, że silnik pracuje płynniej . Oleje o niskiej lepkości należą do podgrupy olejów silnikowych i posiadają na opakowaniu klasyfikację 0W lub 5W . Właściwości płynięcia olejów o niskiej lepkości są również określane jako lepkość. Klasyczny, płynnie pracujący olej silnikowy jest zawsze rzadki i charakteryzuje się szczególnie niskimi właściwościami płynięcia , co pozwala oszczędzać energię na krótkich trasach i pozytywnie wpływa na zużycie paliwa w ruchu miejskim.
Jakie pojazdy można eksploatować z olejami o niskiej lepkości i kiedy warto je stosować?
Niezależnie od tego, czy posiadasz klasyczny silnik benzynowy czy wysokoprężny , możesz napełniać oba typy pojazdów olejami o niskiej lepkości i korzystać z wielu zalet. Stosowanie oleju o niskiej lepkości jest szczególnie opłacalne w przypadku pojazdów poruszających się głównie w ruchu miejskim. Nawet kierowcy, którzy pokonują krótkie odległości samochodem, mogą chronić silnik pojazdu, stosując oleje o niskiej lepkości. We wszystkich motocyklach i pojazdach silnikowych można stosować oleje o niskiej lepkości.
Dlaczego stosowanie olejów ekonomicznych jest korzystne dla pojazdu?
Olej o niskiej lepkości jest rzadszy niż inne oleje silnikowe i łatwiej przepływa przez gładką konsystencję . Powoduje to mniejsze tarcie w komorze silnika, co ma pozytywny wpływ na zużycie paliwa . Niższy opór tarcia oszczędza energię , a kierowca na krótkich trasach lub trasach ruchu miejskiego zauważy różnicę.
Czy olej opałowy jest dobry do zimnego silnika?
Jeśli wlejesz do silnika olej o niskiej lepkości, nie musisz obawiać się falstartu zimą. Oleje o niskiej lepkości należą do olejów wielosezonowych i dlatego idealnie nadają się do płynnego rozruchu na zimno, nawet w niskich temperaturach zewnętrznych . Nawet w niższych temperaturach płynnie działający olej zachowuje doskonałe właściwości płynięcia i smarowania, dzięki czemu pomaga oszczędzać paliwo i umożliwia lepszy rozruch zimą.
Kiedy nie warto stosować gładko działającego olejku?
Właściwości oszczędzania paliwa szybko się zużywają, jeśli jeździsz głównie na długich dystansach. Płynnie działający olej jest bardziej odpowiedni dla kierowców poruszających się na krótkich dystansach oraz w ruchu miejskim , zwłaszcza zimą, gdy temperatury na zewnątrz są niskie. Jeśli dużo jeździsz, przy następnej wymianie oleju nie powinieneś przechodzić na olej o niskiej lepkości, ponieważ duże odległości i lepsze właściwości płynięcia oznaczają, że zużywasz więcej oleju.
Wniosek: Uwaga kierowcy na krótkich dystansach i osoby dojeżdżające do pracy w mieście – przy następnej wymianie oleju pomyśl o oleju o niskiej lepkości i oszczędzaj paliwo
Podczas następnej wizyty w warsztacie pomyśl o nadchodzącej wymianie oleju i zapytaj o zrównoważone i wysokiej jakości oleje o niskiej lepkości. Jeśli dużo jeździsz po mieście, warto stosować oleje o niskiej lepkości, ponieważ poprawiają one płynność pracy silnika i oszczędzają energię. Jeśli jeździsz dużo na krótkich dystansach, wyświadczasz swojemu silnikowi przysługę, przechodząc na oleje o niskiej lepkości. Pojazd zużywa wyraźnie mniej paliwa ze względu na mniejsze tarcie w komorze silnika. Inwestycja nie jest jednak opłacalna dla kierowców długodystansowych, ponieważ wyższe zużycie oleju przewyższa oszczędności w zużyciu paliwa.