Producenci pojazdów coraz częściej stosują reflektory ksenonowe w swoich pojazdach wyższej jakości. Dużą zaletą reflektorów ksenonowych jest to, że są jaśniejsze niż konwencjonalne reflektory. Ponadto wyglądają bardzo elegancko. Jednak każdy, kto kiedykolwiek słyszał o reflektorach ksenonowych, z pewnością zauważył, że naprawa takich reflektorów jest bardzo kosztowna. Ale dlaczego reflektory ksenonowe są tak drogie ?
Dlaczego reflektory ksenonowe są tak drogie?
Jeszcze kilka lat temu reflektory zasilane żarówką były najczęściej używane w produkcji pojazdów. Od pewnego czasu jednak producenci coraz częściej stosują reflektory LED. Chociaż ksenon jako źródło światła jest od pewnego czasu używany w produkcji pojazdów, nigdy nie był szeroko stosowany w pojazdach we wszystkich przedziałach cenowych. Ze względu na małe wymagane ilości, zarówno koszty produkcji, jak i przechowywania tych reflektorów są szczególnie wysokie, co wpływa na cenę. Chociaż żarówki ksenonowe są teoretycznie łatwiejsze i tańsze w produkcji, cena ta jest podbijana niskim popytem .
Kupując nowy pojazd, niektórzy mogli zauważyć, że reflektory ksenonowe kosztują znacznie więcej jako opcja dodatkowa. Wynika to nie tylko z powodów wymienionych powyżej, że ilości są zbyt małe i na małe ilości wpływają wysokie koszty produkcji i magazynowania, ale także na technologię przełączaniaw pojeździe jest znacznie bardziej skomplikowana. W przypadku reflektorów z konwencjonalną żarówką zwykle wymagane są nie więcej niż dwa kable i nieskomplikowana jednostka sterująca. Reflektory ksenonowe tworzą tak zwany łuk, który jest generowany przez wysokie napięcie. Ponadto reflektory są włączane i wyłączane automatycznie, do czego wymagany jest silnik, jednostka sterująca, czujnik i system czyszczenia. W rezultacie technologia przełączania jest znacznie bardziej złożona i wpływa na cenę.
Jakie są różnice między różnymi reflektorami?
Istnieją trzy różne popularne typy reflektorów w konstrukcji pojazdów. Są to reflektory halogenowe , ksenonowe i LED . Reflektory halogenowe
to reflektory z „normalną” żarówką. Oferują one najlepszy stosunek ceny do wydajności, ponieważ wadliwe żarówki można łatwo wymienić, a ich wymiana jest bardzo tania. Żywotność żarówek nie jest szczególnie długa, ale w dużej mierze zależy od odpowiednich warunków. Jednak światło często wydaje się żółtawe i nie świeci tak jasno jak inne reflektory, co często nie zapewnia optymalnego widoku.
Reflektory LED to standard w dzisiejszej konstrukcji pojazdów, nie tylko dlatego, że ich żywotność jest ponad dwukrotnie dłuższa niż w przypadku żarówek, ale światło jest znowu znacznie jaśniejsze. W przypadku wielu reflektorów temperaturę barwową można zmienić na zimną biel lub bogatą, bardziej żółtawą tonację. Problem z reflektorami LED polega jednak na tym, że w przypadku usterki należy wymienić nie tylko pojedynczą żarówkę, ale cały reflektor. W zależności od modelu pojazdu może to być nawet 3000 euro.
Reflektory Xeon są znacznie dłuższe niż reflektory LED, ale oferują te same zalety, co duży i jasny stożek światła. Reflektory ksenonowe mają jednak ten sam problem, co reflektory LED – w przypadku usterki należy wymienić cały reflektor, co w zależności od pojazdu może kosztować kilka tysięcy euro.