Twój samochód nie może funkcjonować bez oleju silnikowego. Smaruje elementy silnika , czyści i chroni części wewnętrzne przed korozją oraz pomaga regulować temperaturę silnika. Jednak podobnie jak wszystkie płyny silnikowe, olej również z czasem ulega pogorszeniu, dlatego regularne wymiany oleju są niezbędne do prawidłowej konserwacji pojazdu.
Głównym zadaniem oleju jest smarowanie wewnętrznych części silnika, zmniejszając tym samym negatywne skutki tarcia. Pomaga również utrzymać części w czystości. Przepływając przez silnik, zbiera naturalne produkty uboczne tarcia i spalania. Są to na przykład cząstki metali, sadza i inne zanieczyszczenia, takie jak kurz i zanieczyszczenia paliwa. Poza tym zawiera również dodatki zapobiegające korozji i utlenianiu.
Dodatki te ulegają degradacji, ponieważ zanieczyszczenia stopniowo obniżają właściwości smarne oleju. W rezultacie osiągi silnika, a tym samym również zużycie paliwa, mogą ulec pogorszeniu. Stary, brudny olej powoduje również gromadzenie się węglowodorów w skrzyni korbowej silnika i tworzenie „szlamu”. Ten osad na dnie silnika zmniejsza przepływ oleju, co może prowadzić do gorszej ochrony, a nawet przegrzania silnika.
W wielu krajach odstęp między wymianami oleju samochodowego znacznie się wydłużył w ciągu ostatnich 20 lat. Ma to kilka konsekwencji dla jakości oleju:
- Pogorszenie na skutek efektów mechanicznych i termicznych (takich jak ścinanie i utlenianie)
- Utrata wydajności z powodu zwiększonej lepkości i kwasowości (utlenianie)
- Wzrost poziomu zanieczyszczeń, takich jak sadza ze spalania, metale zużywające się i zanieczyszczenia zewnętrzne (takie jak kurz i woda).
Regularna wymiana oleju nie tylko zapewnia prawidłową pracę silnika, ale także oszczędza paliwo i pomaga zredukować emisje.
Co się stanie, jeśli nie wymienisz oleju silnikowego?
Brak wymiany oleju silnikowego może mieć szereg konsekwencji, od unieważnienia gwarancji po poważne uszkodzenie silnika. Wiele z tych problemów jest potencjalnie kosztownych. Można ich całkowicie uniknąć, jeśli regularnie wymieniasz olej.
Jak wszystkie płyny samochodowe, olej silnikowy ulega stopniowemu pogorszeniu. Spada lepkość i traci właściwości smarne. Niedostatecznie nasmarowany silnik grozi przegrzaniem. Może to prowadzić do różnych problemów, takich jak: B. pęknięta uszczelka głowicy lub wypaczone części silnika. Oba wymagają kosztownych napraw, ale nie są to nawet najgorsze możliwe konsekwencje niewymiany oleju silnikowego. W najgorszym przypadku silnik mógłby się „zakleić”. Zablokowanych silników nie można naprawić, a jedynie wymienić. Krótko mówiąc, niski koszt regularnej konserwacji może na dłuższą metę zaoszczędzić niepotrzebnych wydatków.
Jak często należy wymieniać olej silnikowy?
Istnieje szereg czynników, które decydują o tym, jak często należy wymieniać olej. To zawiera:
- zalecenia producenta
- poziom wydajności oleju (specyfikacje)
- styl jazdy (elastyczny, szybki, sportowy)
- rodzaj trasy: na przykład krótkie podróże po obszarach miejskich doprowadzą do tego, że smar zostanie rozcieńczony niewielką częścią niespalonego paliwa. Zjawisko to prowadzi do pogorszenia stanu smaru – w szczególności spadku lepkości.
- warunki zewnętrzne:
- w gorącym klimacie olej ma tendencję do większego utleniania
- w zapylonej i/lub wilgotnej atmosferze olej gromadzi zanieczyszczenia (np. drobne cząstki ścierne lub woda)
- Przebieg roczny: Nawet jeśli przebieg roczny jest niski (mniej niż 10 000 km), zaleca się spuszczanie oleju przynajmniej raz w roku.
Dokładne informacje na temat częstotliwości wymiany oleju można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu.
Wiele nowszych modeli pojazdów wymaga olejów syntetycznych lub olejów z mieszankami syntetycznymi, które umożliwiają dłuższe okresy między wymianami. Starsze modele wykorzystujące konwencjonalny olej silnikowy mogą wymagać częstszych wymian oleju.
Twoje nawyki jazdy również odgrywają rolę. Jeśli regularnie jeździsz na krótkich odcinkach, jeździsz z zatrzymywaniem się i jeździsz, holujesz lub przewozisz ciężkie ładunki lub jeździsz w bardzo gorących, zimnych lub zapylonych warunkach, konieczna może być częstsza wymiana oleju.
Wiele nowszych modeli pojazdów jest wyposażonych w czujniki monitorujące żywotność oleju silnikowego i automatycznie podpowiadające, kiedy należy go wymienić. Jeśli jeździsz starszym samochodem, instrukcja obsługi prawdopodobnie poda dwa różne okresy wymiany oleju: jeden dla typowych warunków jazdy, a drugi dla trudnych warunków.
Kiedy Twój samochód jest nowy, ważne jest, aby dokładnie przestrzegać harmonogramu konserwacji. W przeciwnym razie ryzykujesz unieważnienie gwarancji.
Jak często należy wymieniać olej?
W pojazdach lekkich wymianę oleju w silnikach 4-suwowych należy przeprowadzać co około 15 000 do 30 000 km w zależności od warunków pracy.
W przeszłości olej silnikowy wymieniano co 5000 km. Chociaż może to nadal dotyczyć starszych samochodów, które nadal używają olejów mineralnych, większość nowszych modeli wykorzystujących oleje syntetyczne wymaga wymiany oleju co 12 000 km.
Wraz z pojawieniem się olejów syntetycznych odstępy między wymianami oleju znacznie się wydłużyły. Niektórzy producenci zalecają wymianę oleju co 12 000 do 16 000 km. Inni zalecają nawet zmianę co 15 000 mil. Zamiast polegać na przejechanych kilometrach, możesz po prostu zaplanować wymianę oleju co sześć miesięcy – mniej więcej tak często, jak zmieniasz opony.
Oznaki konieczności wymiany oleju silnikowego
Lampka ostrzegawcza oleju na desce rozdzielczej to nie jedyny znak, że powinieneś wymienić olej silnikowy. Jest kilka innych znaków, na które należy zwrócić uwagę. Obejmują one od tekstury oleju, przez dziwne odgłosy silnika, po gęsty dym wydobywający się z rury wydechowej.
1. Pierwszą rzeczą do sprawdzenia jest sam olej, jeśli jest nieprzezroczysty i ziarnisty, jest nasycony zanieczyszczeniami i wymaga wymiany.
2. Zwróć także uwagę na wydech swojego samochodu. W chłodne dni widoczne są opary wydobywające się z układu wydechowego, ale nadmierny niebieski lub szary dym wskazuje na wyciek oleju, który często pochodzi ze starego oleju.
3. Słuchaj dziwnych dźwięków. Jeśli Twój samochód wydaje odgłos tykania podczas uruchamiania silnika lub grzechocze i trzęsie się na biegu jałowym, jest bardzo prawdopodobne, że olej silnikowy będzie wymagał wymiany.
4. Na koniec powąchaj wnętrze swojego pojazdu. Zapachy oleju lub benzyny są często oznaką, że silnik traci olej lub się przegrzewa. Oba są oznakami, że olej silnikowy nie działa już prawidłowo.
Olej jest nieuchronnie tracony z upływem czasu: większość silników spala część oleju silnikowego podczas pracy. Dlatego konieczne jest regularne sprawdzanie oleju silnikowego iw razie potrzeby uzupełnianie.
Sprawdź olej silnikowy i zmierz poziom oleju – w 5 krokach:
W większości marek i modeli samochodów łatwo jest sprawdzić olej silnikowy. Procedura jest niemal uniwersalna, ale jak zwykle zalecamy najpierw zapoznać się z instrukcją obsługi samochodu. 5 kroków do sprawdzenia oleju silnikowego to:
-
1
Zaparkuj samochód na równej powierzchni – zapewni to dokładny pomiar. Wyłącz silnik i pozwól mu ostygnąć przez 10 do 15 minut.
-
2
Otwórz maskę i znajdź miarkę. Jest zwykle identyfikowany przez żółtą lub czerwoną zakładkę i znajduje się w pobliżu korka gazowego.
-
3
Wyciągnij bagnet i sprawdź kolor i konsystencję oleju. Jeśli jest w kolorze jasnobursztynowym i przykleja się do bagnetu, jest w dobrym stanie. Jeśli jest czarny, nieprzejrzysty, mleczny, rzadki lub ziarnisty, czas na zmianę.
-
4
Wytrzyj wskaźnik poziomu do czysta ręcznikiem papierowym lub niestrzępiącą się szmatką, włóż go ponownie na kilka sekund, a następnie ponownie wyciągnij. Tym razem sprawdź poziom oleju. Możesz użyć oznaczeń na dolnym końcu bagnetu, aby sprawdzić, czy w misce olejowej jest za dużo lub za mało oleju.
-
5
Wytrzyj wskaźnik poziomu do czysta i włóż go ponownie. Jeśli w Twoim silniku jest mało oleju, otwórz korek wlewu i dodaj niewielką ilość oleju, sprawdzając bagnetem, aż ilość będzie prawidłowa. Załóż korek wlewu i zamknij maskę.
W zasadzie w większości marek i modeli samochodów łatwo jest samodzielnie sprawdzić stan oleju silnikowego. Procedura jest niemal uniwersalna, ale jak zwykle zalecamy najpierw zapoznać się z instrukcją obsługi samochodu.
Jak często należy sprawdzać poziom oleju?
Sprawdzając olej silnikowy, monitorujesz jego jakość i ilość. To inne wskaźniki ogólnego stanu Twojego samochodu. Dlatego warto sprawdzać olej przynajmniej raz w miesiącu. Na dłuższą metę te proste kroki pozwolą Ci zaoszczędzić dużo pieniędzy na naprawach. Pod warunkiem posiadania odpowiedniego sprzętu wymiana oleju jest stosunkowo szybkim i łatwym zadaniem.
Czego potrzebujesz do wymiany oleju:
Zanim zaczniesz, upewnij się, że masz następujące rzeczy:
- Olej (patrz instrukcja obsługi, rodzaj i ilość)
- Filtr oleju
- Wymienna podkładka korka spustowego oleju
- Podnośniki i podpórki (lub rampy) i bloki kół.
- Klucz (klucz imbusowy lub klucz nasadowy)
- Klucz do filtra oleju
- Ölablass-Wanne
- Latexhandschuhe (opcjonalnie)
Instrukcja krok po kroku: wymień olej samodzielnie
Krok 1: Zaparkuj pojazd na równej powierzchni, wyjmij kluczyki ze stacyjki, zaciągnij hamulec postojowy i pozostaw pojazd do ostygnięcia przez 10-15 minut.
Krok 2: Zlokalizuj punkt podnoszenia pod przednim końcem podwozia (sprawdź instrukcję obsługi, jeśli nie możesz go znaleźć). Podnieś pojazd na odległość około 46 cm.
Umieść podpórki pod podwoziem po obu stronach pojazdu. Jeśli korzystasz z ramp, ustaw je w jednej linii z przednimi kołami pojazdu i ostrożnie wjedź pojazdem na rampy. Następnie zabezpiecz tylne koła blokami kół. Kilkakrotnie popchnij maskę, aby upewnić się, że samochód jest bezpieczny.
Krok 3: Otwórz maskę i zdejmij korek wlewu oleju. Umieść pojemnik zbiorczy pod miską olejową. Odkręć korek spustowy kluczem, zdejmij dołączoną podkładkę i pozwól, aby stary olej spłynął całkowicie (około 2-3 minuty). Załóż ponownie podkładkę i ostrożnie zakręć korek spustowy na misce olejowej.
Krok 4: Znajdź filtr oleju pod maską. Obróć go w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara ręcznie lub za pomocą klucza do filtra oleju. Przed zamontowaniem nowego filtra oleju posmaruj palcem niewielką ilość oleju na uszczelce filtra. Ostrożnie odkręć go zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Krok 5: Wlej nowy olej do otworu wlewowego pod maską. Załóż z powrotem korek wlewu.
Krok 6: Uruchom silnik. Jeśli lampka ciśnienia oleju zapali się na desce rozdzielczej, może to oznaczać wyciek. Sprawdź spód pojazdu pod kątem wycieków. Najprawdopodobniej pochodzą z korka spustowego lub filtra oleju. Jeśli zauważysz wyciek, wyłącz silnik. Pozostawić do ostygnięcia przez 10 minut, a następnie w razie potrzeby dokręcić korek spustowy oleju.
Krok 7: Sprawdź poziom oleju za pomocą prętowego wskaźnika poziomu. W razie potrzeby dolej więcej. Załóż korek wlewu i zamknij maskę. Zdejmij podpórki, opuść pojazd i zdejmij klocki kół. Pamiętaj, aby właściwie pozbyć się zużytego oleju – nie wyrzucaj go po prostu do kosza. Wiele sklepów z częściami samochodowymi i niektóre stacje benzynowe przyjmują zużyte filtry oleju i oleju do recyklingu.
Jeśli nie możesz samodzielnie wymienić oleju, nie wahaj się skontaktować z wykwalifikowanymi specjalistami w zakresie konserwacji Twojego pojazdu. W większości warsztatów najczęściej wykonywaną operacją jest wymiana oleju.