Definicja transportu krótkodystansowego
Krótkie odległości to odległości mniejsze niż dziesięć kilometrów. W zależności od typu pojazdu zazwyczaj nie jest możliwe osiągnięcie przez pojazd temperatury roboczej poniżej dziesięciu kilometrów – dotyczy to głównie wody chłodzącej i oleju silnikowego samochodu. W rezultacie ruchome części nie są optymalnie smarowane, co z kolei oznacza duże zużycie silnika i skrzyni biegów. Pojazdy, które często lub tylko jeżdżą na krótkich dystansach, w dłuższej perspektywie ulegną uszkodzeniu.
Definicja zimny start
Rozruch silnika, który nie jest w temperaturze roboczej, nazywany jest rozruchem na zimno. Wszystkie części silnika i skrzyni biegów są zatem zimne i nie są jeszcze wystarczająco nasmarowane olejem do smarowania. Silnik uruchamiany na zimno ulega bardzo dużemu zużyciu , szczególnie w początkowej fazie zimnego rozruchu. Wynika to z faktu, że wymiary elementów w stanie zimnym oraz ze względu na różne materiały różnią się pod względem rozszerzalności. To z kolei powoduje większe zużycie w fazie nagrzewania, ponieważ niektóre części silnika i skrzyni biegów rozszerzają się szybciej niż inne. Ma również znaczenie, czy Twój pojazd zostanie uruchomiony na przykład latem czy zimą przy ujemnych temperaturach, im niższa temperatura, tym większe zużycie silnika i skrzyni biegów, aż do osiągnięcia temperatury roboczej.
Olej silnikowy musi również zapewniać maksymalne osiągi w fazie pracy na zimno, ponieważ zimny olej jest bardziej porowaty, dopóki nie osiągnie temperatury roboczej i nie dociera prawidłowo do wszystkich odpowiednich części silnika i skrzyni biegów. Z tego powodu ważne jest, aby zimą w silniku był cieńszy olej niż np. latem. Oleje odpowiednie dla Twojego pojazdu można znaleźć w instrukcji obsługi Twojego pojazdu. Konwertery katalityczne są również bardzo szkodliwe dla środowiska, gdy są zimne, ponieważ lepiej redukują zanieczyszczenia, gdy są ciepłe.
Jakie są skutki jazdy z zimnym silnikiem w porównaniu z ciepłym?
Silnik pojazdu, który nie osiągnął jeszcze swojej temperatury roboczej, powoduje przede wszystkim duże zużycie podczas fazy pracy na zimno i zanieczyszcza środowisko bardziej niż ciepły silnik. W tym czasie zużycie paliwa będzie również znacznie wyższe niż przy rozgrzanym silniku. Szkodzi to również środowisku, ponieważ emisje zanieczyszczeń są odpowiednio wysokie. Oczekiwana długość życiazimnego silnika jest również znacznie niższy w porównaniu z ciepłym. Pojazdy, które są eksploatowane przez długi czas po zimnym starcie, takie jak taksówki czy pojazdy dalekobieżne, mogą z łatwością pokonać pięćset tysięcy kilometrów i więcej w ciągu swojego „życia”. Pojazdy, które pokonują tylko krótkie dystanse i są obsługiwane prawie wyłącznie w niskich temperaturach, podlegają tak dużemu zużyciu eksploatacyjnemu, że mogą wymagać remontu po zaledwie stu pięćdziesięciu tysiącach kilometrów lub nie są już szczególnie mocno sprężone ze względu na oznaki zużycia.
Czy pojazd powinien być rozgrzany?
Pojazd nie powinien się nagrzewać. Zamiast tego pojazd powinien po uruchomieniu pracować na wolnych obrotach, tak aby wszystkie ważne części silnika i skrzyni biegów były wystarczająco napełnione olejem, a następnie pojazd należy delikatnie rozgrzać .
W tym miejscu należy jednak wspomnieć, że istnieją nowoczesne pojazdy, które osiągają prędkość około 1500 obrotów na minutę przez około dwadzieścia sekund po uruchomieniu silnika. Producenci tych pojazdów uzasadniają to stwierdzeniem, że katalizatory szybciej osiągają założone osiągi, a tym samym są bardziej przyjazne dla środowiska. Nie zmienia to jednak faktu, że przy wyższych prędkościach tarcie ruchomych części silnika powoduje bardzo duże zużycie, co z kolei nie jest dobre dla silnika.
Jak długo trwa osiągnięcie przez pojazd temperatury roboczej?
Jeśli posiadasz pojazd z wyświetlaczem temperatury, możesz użyć go jako przewodnika. Temperatura robocza obwodu chłodzącego wynosi zwykle około 90 stopni . Jednak temperatura robocza oleju trwa około dwa razy dłużej – zależy to od modelu pojazdu i ilości oleju. Jeśli temperatura wody chłodzącej wynosi od 85 do 90 stopni, pojazdem można już normalnie jeździć.
Streszczony
Zimny rozruch pojazdu zawsze wiąże się z większym wpływem na środowisko . Wynika to głównie z wyższej emisji zanieczyszczeń spowodowanej początkowo wyższym zużyciem paliwa . Po uruchomieniu pozostaw pojazd na kilka sekund na biegu jałowym przed rozpoczęciem jazdy. „Rozgrzewka” nie jest konieczna i szkodzi tylko środowisku. Rozgrzej swój pojazd przy niskich obrotach, aż osiągniesz temperaturę wody chłodzącej około 85 do 90 stopni.