Zacznijmy od tego, że: jeśli zatankowaliśmy niewłaściwe paliwo, nie próbujmy odpalić silnika! Nie słuchajmy też mądrych rad kolegów i obsługi stacji benzynowej.
- nie próbuj włączyć silnika
- wezwij obsługę stacji i zapytaj czy posiadają sprzęt do wypompowania paliwa lub wskażą najbliższy warsztat
- jeśli przekręciłeś kluczy w stacyjce, jak najszybciej wyłącz silnik i nie próbuj odpalać ponownie, dzwoń po lawetę.
Dlatego zanim odpalicie silnik, zalecamy wykonać telefon do serwisu lub mechanika. Zapewne mobilny serwis odwiedzi nas jeszcze na stacji, a następnie odessie nieprawidłowo zalane paliwo. Na tym nasze kłopoty się skończą.
Jeśli jednak przekręcimy kluczyk w stacyjce, a nasz silnik odmówi współpracy, w praktyce oznacza to początek kosztownych problemów.
https://badanie-techniczne.pl/2018/11/benzyna-zatankowana-do-diesla-co-robic/
Zatankowałem olej napędowy do silnika benzynowego – co robić?
Teoretycznie najbezpieczniej będzie wezwać lawetę i zabrać samochód do warsztatu. Niewielka ilość ropy dolana do benzyny spowoduje, że silnik straci moc ale umożliwi jazdę. Jeśli jednak zatankowaliśmy znaczą ilość ropy, niestety ale nasz silnik prawdopodobnie w ogóle nie odpali. O ile dla samego silnika nie ma żadnego ryzyka, to katalizator może ulec uszkodzeniu. Otrzyma sporą dawkę niespalonego paliwa. Jeśli mieliśmy pusty bak i dopiero zaczęliśmy tankowanie, możemy zatankować do pełna właściwe paliwo i przepalić niewielką ilość ropy.
Zalanie benzyny do silnika diesla jest rzadko spotykaną sytuacją, gdyż oba dystrybutory wyposażone są w zupełnie inne końcówki. Jednocześnie sytuacja taka jest najmniej ryzykowna w kontekście kondycji silnika.
- Jeśli nie przekręciłeś kluczyka, bezpieczniej będzie wezwać serwis i odessać paliwo. Będzie to tańsze, niż potencjalna wymiana katalizatora.
- Jeśli przekręciłeś i samochód ruszył, zatankuj do pełna i przepal. Robisz to na własne ryzyko!
- Jeśli przekręciłeś i samochód stoi, wezwij lawetę i miej nadzieję, że katalizator jest w dobrym stanie.
W tej sytuacji mechanik powinien skupić się na wypłukaniu układu paliwowego oraz usunięciu resztek oleju napędowego.
https://badanie-techniczne.pl/2018/11/nowe-oznakowanie-paliw-na-stacjach-benzynowych/
Podsumowanie
Niewielka ilość benzyny w oleju napędowym nie zaszkodzi starym silnikom, o ile zatankujemy właściwego paliwa do pełna i będziemy tanie tankowanie powtarzali co kilkadziesiąt kilometrów.
Jeśli zalałeś benzyniaka ropą, pamiętaj, że wymiana katalizatora i sondy lambda może być bardzo kosztowna, dlatego podobnie jak w wyżej opisanej sytuacji, łatwiej i taniej jest zapłacić za lawetę i mechanika.