FWD to napęd na przednią oś, RWD to napęd na tylną oś.
Rozróżniamy trzy typy napędu: przedni napęd, tylny napęd, napęd na cztery koła. W praktyce producenci samochodów korzystają z czterech oznaczeń:
- FWD – Front wheel drive czyli napęd na przednie koła,
- RWD – Rear wheel drive czyli napęd na tylne koła,
- AWD – All webeel drive czyli napęd na wszystkie koła,
- 4WD – 4 wheel drive czyli napęd na 4 koła (popularne 4×4).
Zasadniczo na rynku samochodów osobowych najczęściej spotkamy się z napędem FWD i RWD. Staniemy przed wyborem: ciągnąć samochód czy go pchać. Skąd takie określenie?
FWD vs RWD
FWD to napęd na przednią oś, która ciągnie cały pojazd. Jest to najtańsze rozwiązanie, najprostsze, najpopularniejsze w Europie. Są najbardziej ekonomiczne w eksploatacji i skierowane przeważane do samochodów małej i średniej wielkości. Napęd na przednią oś generuje jednak zawsze drobne problemy z utrzymaniem stabilności przy przyśpieszaniu i hamowaniu. Trudno więc uznać aby napęd FWD był gorszy od RWD, ale z pewnością to napęd RWD cieszy się większą popularnością w dużych i szybkich samochodach.
RWD to napęd na tylną oś, co w przypadku samochodów z silnikiem zlokalizowanym z przodu, niesie za sobą także ogromny wzrost masy pojazdu. O ile nie rozmiar silnika ma tu znaczenie co także dodatkowe elementy napędu jak wał i przekładnia różnicowe. Napęd jest więc bardziej skomplikowany w budowie, podnosi masę samochodu, inaczej rozkłada obciążenie tyłu i przodu. Są więc stabilniejsze przy przyśpieszaniu i hamowaniu, ale mogą być problematyczne w prowadzeniu w trudnych warunkach.
Problemy z RWD moga nie tylko wynikać z umiejscowienia napędu na tylną oś. Także z faktu, że samochody te zwykle wyposażone są w mocniejsze silniki. Mamy więc trudniejszy do opanowania napęd dodatkowo wzmocniony większą mocą.
Między innymi z powodu wad napędu RWD a zarazem słabej mocy FWD ogromną popularnością cieszą się napędy na cztery koła. Napęd stosowny w samochodach osobowych, w tym mocnych samochodach osobowych i sportowych.