Opony Runflat to opony samochodowe przeznaczone do użytku w przypadku przebicia opony lub skrajnego niedoboru powietrza. Podstawowa geneza projektu run-flat w rzeczywistości sięga końca 1800 roku, ale stała się bardziej powszechna dopiero w latach 70-tych i jest oferowana głównie w samochodach luksusowych, zwłaszcza sportowych. Korzystanie z opon run-flat ma wiele zalet, ale są też pewne wyraźne wady, które należy wziąć pod uwagę przed zamontowaniem opon run-flat.
Do opon run-flat można stosować różne systemy. Opony samouszczelniające mają wewnętrzną wkładkę, która automatycznie uszczelnia przebicia, utrzymując oponę na miejscu w przypadku przebicia. Opony samonośne mają sztywne ściany boczne, które umożliwiają użytkowanie opony nawet po przebiciu lub częściowym spuszczeniu powietrza, a systemy wspomagające mają dodatkowy pierścień nośny.
Opony run-flat są również wyposażone w czujniki, które dostarczają dane o ciśnieniu w oponach wraz z ostrzeżeniami. Samochód zwykle musi jechać ze zmniejszoną prędkością, gdy opony są przebite i ma stosunkowo krótki zasięg. Rozerwanie może wystąpić, jeśli opona jest tak uszkodzona, że powoduje katastrofalną awarię, lub jeśli samochód jedzie pomimo ostrzeżeń o run-flat wskazujących, że opona wymaga wymiany lub naprawy.
Dużą zaletą opon run-flat jest bezpieczeństwo. Przebite opony i ich utrata mogą stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowców. Podobnie jak w przypadku innych środków zwiększających bezpieczeństwo pojazdów, stosowanie opon typu run-flat może obniżyć składki ubezpieczeniowe, ponieważ firmy ubezpieczeniowe chcą zachęcić klientów do zwiększenia bezpieczeństwa. Te opony są również wygodne, ponieważ nie musisz natychmiast się zatrzymywać, aby naprawić przebicie. Dla osób, które dużo jeżdżą, zwłaszcza przy dużych prędkościach, takich jak te na autostradzie, opony run-flat mogą być niezwykle przydatne, a nawet ratować życie.
Jednak opony run-flat mogą być znacznie droższe niż opony konwencjonalne, a zużycie bieżnika przez cały okres użytkowania opony jest przedmiotem dyskusji. Opony te są również sztywniejsze, co zapewnia sztywniejszą jazdę i mniejsze zużycie paliwa, co może stanowić problem dla niektórych kierowców. Ponadto w wielu samochodach przeznaczonych do użytku z oponami typu run-flat brakuje miejsca na koło zapasowe, co oznacza, że jeśli kierowca zmieni opony na konwencjonalne, nie ma miejsca na koło zapasowe w przypadku przebicia.