Kolumna MacPhersona jest najczęstszym rodzajem zawieszenia przedniego w nowoczesnych samochodach. Zawieszenie MacPhersona to prosta, niezależna konstrukcja zawieszenia stosowana przez prawie każdego głównego producenta samochodów na świecie, zwykle do przednich kół. Opiera się na podstawowym trójkątnym projekcie w dwóch częściach; ramię sterujące i drążek promieniowy, które razem tworzą trójkąt na podwoziu samochodu. Zazwyczaj ten trójkąt znajduje się na dole zawieszenia, a nie na górze.
Sprawdź także:
W ten sposób rozpórka MacPhersona tworzy trzypunktową strukturę mocowania koła, która okazuje się bardzo mocna i wszechstronna. Można ją łatwo dostosować do bardziej wymagających zastosowań, takich jak jazda po torze. To również tani projekt.
W ciągu ostatnich lat pojawiły się różne interpretacje projektu, od pierwszych szkiców Earle S. MacPhersona, w których wydłużony stabilizator działał również jako pręt promieniowy, po aktualne pomysły, w których oba są oddzielne. Niektóre samochody używają teraz wahacza zamiast starej kombinacji wahacza i drążka promieniowego.
To oczywiście dobry system. Używają go tacy producenci jak BMW i Porsche, a na przykład ukrywa się za przednimi kołami Golfa GTI.
Konfiguracja podwójnego wahacza pozwala na większą regulację pochylenia i środka przechyłu, co może zmniejszyć przechylenie nadwozia. Jest to także opcja sztywniejsza, a niektórzy twierdzą, że zapewnia większą kontrolę nad prowadzeniem samochodu. Faktem jest, że kolumna MacPhersona to znakomicie skuteczny sposób na połączenie siły, sprężyny i stabilności przy niskich kosztach produkcji.
Kolumna MacPhersona może być określona nią, tylko wtedy gdy spełnione są następujące założenia:
- jest to zawieszenie na przodzie,
- amortyzator, sprężyna i zwrotnica razem tworzą jeden mechanizm, element,
- za prowadzenie/kierowanie układem odpowiada jeden wahacz poprzeczny i jest on mocowany do dolnej części zwrotnicy,
- amortyzator obraca się względem swojej osi gdy obracamy kierownicą.
Największą wadą całego układu jest to, że nie jest to układ zawieszenia zalecany do samochodów o dużej mocy i do tego z napędem na przednią oś. Zawieszenie MacPhersona ogranicza możliwość stosowania szerokiego ogumienia, a do tego układ jest podatny na zmianę kąta pochylenia kół, czego nie ma w zawieszeniu typu A. Zawieszenie oparte na kolumnie MacPhersona przenosi także więcej drgań z jezdni, co czyni je łatwym na uszkodzenia i mniej komfortowym. Jest jednak bardzo tanie w produkcji i eksploatacji, generalnie zapewnia ogrom możliwości i komfort w stosunku do niewielkiej ceny, co czyni go dobrym i sprawdzonym rozwiązaniem.
Warto także zwrócić uwagę, że na rynku istnieje wiele podobnych rozwiązań, które także posiadają system kolumnowy ale są oparte na większej ilości elementów. Takie układy, inne niż wyżej pokazane i opisane, nie są już zawieszeniem opartym o kolumnę MacPhersona chociaż są do niego zbliżone. Warto o tym jednak pamiętać, bo w miarę modyfikacji układu zawieszenia, mogą znacząco zmieniać się jego koszty eksploatacji i naprawy.