ak sama nazwa wskazuje, droga tutaj schodzi w dół. Najczęściej dzieje się tak, gdy droga jest intensywnie eksploatowana przez ciężkie pojazdy, np. pojazdy rolnicze, ciężarówki. Na drodze tworzą się zagłębienia, koleiny i uszkodzenia . Są one nie tylko irytujące pod wieloma względami, ale mogą być również niebezpieczne.
Jaki jest duży problem z zagłębieniami drogowymi?
Główny problem z zagłębieniami na drogach polega na tym, że woda gromadzi się w rowkach, wgnieceniach i wybrzuszeniach oraz tworzą się kałuże. Zwiększa to znacznie ryzyko aquaplaningu (ryzyko śliskiej wody). Innymi słowy, pojazd nie ma już wystarczającej przyczepności w zatopionym odcinku drogi , samochód dosłownie „pływa” i jest coraz trudniej kontrolować, im wyższa prędkość. Woda zawsze musi być przemieszczana przez opony, aby mieć przyczółek na drodze. Jeśli zagłębienie w drodze jest szczególnie głębokie i gromadzi się w nim duża ilość deszczu lub roztopionej wody, wystarczy nawet niewielka prędkość, aby stać się niebezpieczną. Kierowca może stracić kontrolę nad pojazdem i spowodować wypadek.
Nawierzchnia drogi jest zwykle stosunkowo nieistotna. W przypadku asfaltu woda stoi, tzn. musi wysychać w zagłębieniach nawierzchni, aby nie było już niebezpieczeństwa aquaplaningu. Jednak same umywalki są już bardzo zdradzieckie. Wyboje zawsze mogą spowodować, że zdziwiony kierowca oderwie kierownicę i tym samym straci panowanie nad autem. Wypadki nie są zatem rzadkością, nawet na suchych drogach.
Jednak zagłębienia w jezdni mogą być również niebezpieczne w przypadku innych nawierzchni , takich jak beton mineralny czy pasy wiejskie. Chociaż woda zwykle lepiej spływa lub odpływa, błoto, liście, błoto itp. mogą osadzać się w zagłębieniach, które następnie zachowują się w podobny sposób.
Aquaplaning i pokrywy lodowe
Ale zagłębienia na jezdni mogą być niebezpieczne, nie tylko przy temperaturach powyżej zera. Nawet przy ujemnych temperaturach mogą tu tworzyć się niebezpieczne tafle lodu, które często są przyczyną wypadków, zwłaszcza przy nadmiernych prędkościach. Zwłaszcza gdy temperatury ulegają silnym wahaniom, np. minusowe temperatury w nocy, lekko dodatnie stopnie w ciągu dnia, zagłębienia na drodze mogą stać się bardzo niebezpieczne, jeśli nie zostanie dostosowany styl jazdy. Ponieważ jednak depresje drogowe często występują na większych drogach łączących, takich jak drogi federalne i autostrady, prędkości 100 kilometrów na godzinę i więcej nie są rzadkością. Zwłaszcza na drogach wielopasmowych prawy pas jest zwykle szczególnie mocno dotknięty opadaniem pasa spowodowanym ruchem i ogromnym obciążeniem ciężkimi pojazdami, ale inne pasy również nie są na to odporne.
Wysadź w powietrze i tonie na drodze
Problemem może być również wysadzenie w wysokich temperaturach (nadmierne rozciągnięcie asfaltu, zwłaszcza gdy latem jest gorąco). Tam, gdzie nawierzchnia drogi się wznosi, często opada w innym miejscu. Jednak mróz może również spowodować trwałe uszkodzenie asfaltu przez małe pęknięcia i spowodować jego zatonięcie.
Zagłębienia drogowe to realne zagrożenie w ruchu drogowym – dla każdego. Przy suchej pogodzie, ale szczególnie w mrozie, lodzie i wilgoci w szczególny sposób. Dlatego zawsze dostosowuj swój styl jazdy, nawet jeśli znasz obszar i często jeździsz tą samą trasą. Ale nawet na stosunkowo nieznanych trasach wolisz jechać wolniej i ostrożniej. W końcu trzeba liczyć się także z błędami popełnianymi przez innych użytkowników dróg.