„Chłodnica jest elementem układu chłodzenia silnika, który rozprasza mieszankę płynu niezamarzającego i wody, która uwalnia część ciepła, pobierając chłodne powietrze przed powrotem do silnika”.
Definicja, części i zasady działania chłodnicy
Definicja chłodnicy
Chłodnica to kluczowy element układu chłodzenia silnika. Jego główną rolą jest rozproszenie mieszanki płynu niezamarzającego i wody w żebrach, które uwalniają część ciepła z silnika, jednocześnie pochłaniając chłodne powietrze, zanim przejdzie dalej przez resztę silnika. Obok chłodnicy znajduje się przewód rozgałęźny, pompa wody i sprzęgło wentylatora. Każdy z nich odgrywa inną rolę we wspomaganiu chłodnicy w utrzymywaniu chłodu silnika. Linia ostrogowa kieruje ciepły płyn chłodzący do rdzenia nagrzewnicy, aby w razie potrzeby wytworzyć gorące powietrze, podczas gdy pompa wodna kieruje płyn chłodzący do silnika. Najważniejsza jest rola sprzęgła wentylatora, które ma dostarczyć więcej powietrza do chłodnicy i pomóc obniżyć temperaturę mieszanki płynu niezamarzającego i wody.
Części i zasady działania chłodnicy
W samej chłodnicy ma 3 główne części, znane jako zbiorniki wylotowe i wlotowe, rdzeń i korek ciśnieniowy. Każda z tych 3 części odgrywa własną rolę w chłodnicy.
Główną rolą przewodu chłodnicy jest połączenie silnika z chłodnicą i umożliwienie przepływu płynu chłodzącego przez odpowiedni zbiornik. Zbiornik wlotowy odpowiada za prowadzenie gorącego płynu chłodzącego z silnika do chłodnicy w celu ochłodzenia, a następnie krąży z powrotem do silnika przez zbiornik wylotowy.
Po dostaniu się gorącego chłodziwa krąży przez ogromną metalową płytkę, która zawiera wiele rzędów cienkich metalowych żeberek, które pomagają schłodzić dopływające gorące chłodziwo, zwane rdzeniem. Następnie jest zawracany do silnika przez zbiornik wylotowy, gdy płyn chłodzący osiągnie odpowiednią temperaturę.
Podczas gdy płyn chłodzący podlega takiemu procesowi, istnieje również korek ciśnieniowy lub korek chłodnicy, których rolą jest szczelne zabezpieczenie i uszczelnienie układu chłodzenia, aby upewnić się, że pozostaje pod ciśnieniem do pewnego momentu. Gdy osiągnie ten punkt, zwolni ciśnienie. Bez korka ciśnieniowego płyn chłodzący może się przegrzać i spowodować wyciek. Powoduje to nieefektywną pracę chłodnicy.
Sposoby konserwacji chłodnicy
Podobnie jak w przypadku innych części pojazdu, również i chłodnicę należy regularnie sprawdzać i konserwować. Oto kilka wskazówek dotyczących konserwacji chłodnicy w Twoim pojeździe.
- Zachowaj ostrożność podczas sprawdzania poziomu płynu chłodzącego i chłodnicy! Należy pamiętać, że nigdy nie należy otwierać korka chłodnicy ani korka złącza przewodu nagrzewnicy, gdy silnik pracuje, ponieważ gorący płyn chłodzący może wybuchnąć i spowodować oparzenia i inne obrażenia. Podczas sprawdzania płynu chłodzącego wyłącz silnik i poczekaj, aż ostygnie. Następnie powoli i ostrożnie otwórz nakrętkę grubą szmatką.
- Podczas uzupełniania poziomu płynu chłodzącego podczas mroźnej zimy, ważne jest, aby dodać płyn niezamarzający i upewnić się, że są one zgodne w stosunku 5:5. W przeciwnym razie zimna woda może zamarznąć w silniku. Ponadto dodanie płynu niezamarzającego z płynem chłodzącym może zapobiec korozji osłony chłodnicy lub powiązanych części.
- Aby zapobiec szkodliwym cząsteczkom lub erozji rdzy, należy czyścić chłodnicę co najmniej raz na 30 000 km lub 12 miesięcy (zaleca się sprawdzenie instrukcji obsługi).
- Za każdym razem, gdy wymieniasz olej, zaleca się również przyjrzenie się wężom chłodnicy, aby sprawdzić, czy nie ma zauważalnych pęknięć lub wycieków.
- Wreszcie, jeśli podczas instalacji chłodnicy lub nagrzewnicy wykonano jakiekolwiek prace elektryczne w pojeździe, należy sprawdzić, czy nie występują prądy błądzące, ponieważ mogą one powodować korozję, która może prowadzić do awarii chłodnicy.