Czy trzeba wyważać koła, opony, felgi przed każdym sezonem? Przy każdej ich wymianie? To jedno z tych pytań, gdzie znajdziemy wielu przeciwników jak i zwolenników danego rozwiązania i nie trudno o spór. Wystarczy odwiedzić pierwsze lepsze forum motoryzacyjne, aby zobaczyć podzielone zdania w dyskusji dot. wyważania kół.
Po co wyważać, jak same się wyważą. Jeśli masz dwa komplety na osobnych felgach, to raz wyważasz i potem tylko zakładasz. Trzeba wyważać, bo zmienia się geometria koła. Nie trzeba wyważać, bo Ci wagi nie ubędzie w jednym miejscu. Trzeba wyważać, zwłaszcza jak masz nowe opony, potem nie trzeba.
Felgi i opony zapewniają nam bezpieczeństwo podczas jazdy, hamowania i w trudnych warunkach drogowych. Ich właściwy dobór zapewni nam bezpieczeństwo ale także komfort jazdy. Jednak zarówno opony jak i felgi są wykonywane z odlewów dlatego mogą posiadać pewne zmiany w geometrii i wadze, które eliminujemy poprzez wyważanie kół.
Wyważanie kół czyli rozkład masy
Wyważenie koła polega więc na równomiernym rozkładzie masy obu elementów: felgi i opony, tak, aby masa koła została rozłożona równomiernie wokół środka obrotu. O ile tocząc się po osiedlowej drodze nie odczujemy żadnej różnicy w dobrze i źle wyważonym kole, to w miarę rosnącej prędkości będzie to miało ogromne znaczenie. Na to dlaczego trzeba wyważać koła wpływ ma wspomniany już odlew opony i felgi, sposób osadzenia oplotu opony lub ułożenia innych komponentów wtapianych i nakładanych na opony i felgi.
Może także zdarzyć się, że wyważenie koła nie będzie możliwe. W tej sytuacji można próbować obrócić oponę względem felgi (nałożyć ją ponownie) lub złożyć reklamację tytułem wady fabrycznej.
Przy źle wyważonych kołach, nawet niewielkich odstępstwach, już przy 90-100 km/h możemy odczuć drgania na kierownicy. Analogicznie wibracje na karoserii będą miały swój początek w źle wyważonych tylnych kołach.
Skutki niewyważenia kół
Złe wyważenie koła może mieć także swoje odbicie w pokonywaniu zakrętów, podbijaniu tyłu pojazdu, a także nierównomiernym zużyciu bieżnika. Równomierny rozkład masy felfi i opony ma też wpływ na zużycie amortyzatorów, a także uszkodzenie samej felgi (jej odkształcenie). Wszystkie nienaturalne drgania, bicia radialne i poprzeczne, mają także wpływ na ogólną kondycję pojazdu.
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę także na stan naszych dróg. Jazda po wyboistych drogach, zaliczanie przysłowiowych dziur i krawężników, może także przyczynić się do zmiany geometrii koła oraz utraty jego prawidłowego wyważenia.
Przyjmuje się więc, że wyważanie kół powinno być wykonywane przynajmniej raz na 15-20 tysięcy kilometrów, podobnie jak wymiana oleju. Częstsze wyważanie opon, podobnie jak wymiana oleju, będą zależne od stylu jazdy oraz ilości przejechanych kilometrów. A także, jeśli zależy nam na ciągłym utrzymaniu pojazdu w dobrej kondycji.
Kiedy trzeba wyważyć koło
Zaleca się wyważanie kół na nowo po każdej kolizji i wypadku, uderzeniu w krawężnik, zaliczeniu przysłowiowej dziury. Jeśli jeździmy w sportowym stylu, narażamy opony i układ hamulcowy na częste hamowanie, dłużą jazdę w trudnych warunkach. Także jazda w błocie i śniegu może przyczynić się do zmiany w geometrii, dlatego zaleca się wyważanie kół dwa razy w roku, a najlepiej korzystać z dwóch kompletów opon, które będą wyważane przy każdorazowej wymianie/zmianie.