Skuter wodny należy do grupy pojazdów czy też łodzi, które wymagają posiadania odpowiednich uprawnień. Nie wystarczy samo posiadanie dowodu osobistego. M.in. z tego powodu nad jeziorami oraz w nadmorskich kurortach nie często zobaczymy widok skuterów. Czy to oznacza, że są mało popularne? Wręcz przeciwnie. Na rynku można kupić skuter wodny nawet za kilka tysięcy złotych. O ile silnik jest sprawny a kadłub nie przecieka, można się naprawdę fajnie zabawić na wodzie.
Skuter wodny wg. przepisów jest klasyfikowany jako mały statek o napędzie mechanicznym. Pomimo niedużej mocy silnika, ich waga i rozmiar pozwalają osiągać duże prędkości. W Polsce, sterowanie jachtem motorowym o mocy silnika powyżej 10 kW (ok. 13KM) wymaha posiadania stosownego patentu. Wyjątkiem od konieczności posiadania patentu, a możliwością sterowania łodziami motorowodnymi będzie sytuacja w której moc silnika nie przekracza w/w parametrów.
Nie dowód osobisty a patent sternika
Abyśmy jednak mogli pływać na skuterze wodnym, konieczne jest posiadanie uprawnień, a jest nim patent sternika motorowodnego. Można uzyskać go już od 14 roku życia, a jego zdobycie wiąże się z koniecznością zdania egzaminu. Egzaminu teoretycznego jak i praktycznego. Jest to spowodowane zarówno warunkami technicznymi pojazdu, mocą oraz chociażby brakiem hamulców, ale też specyfiką sterowania zależną od pracy silników. Na wodach obowiązują także określone przepisy ruchu wodnego, których nie należy lekceważyć. Posiadanie wiedzy na temat obsługi skutera wodnego pozwoli nam także uniknąć sytuacji, w której zwyczajnie spadniemy ze skutera wodnego, a ten odpłynie w siną dal.
Warto także pamiętać o bezpieczeństwie, skutery wodne potrafią rozwijać duże prędkości (jak na maszyny pływające) i osiągają je porównywalnie szybko do samochodów sportowych. Upadek ze skutera wodnego i uderzenie w wodę, jest porównywalny do upadku na beton, a więc niewiele różni się, np. od upadku na motocyklu. M.in. z tego powodu należy pamiętać zarówno o lince odcinającej zapłon jak i kamizelce asekuracyjnej.
Patent sternika motorowodnego i co dalej?
Pamiętajmy także, że wspomniany wyżej paten, pierwszy poziom, daje nam o wiele więcej możliwości niż tylko pływanie skuterem wodnym.
Uprawnienia osoby posiadającej patent sternika motorowodnego:
– prowadzenie łodzi motorowych po wodach śródlądowych,
– prowadzenie łodzi motorowych o długości kadłuba do 12m po wodach morskich w strefie do 2Mm od brzegu, w porze dziennej.
Osoby, które nie ukończyły 16 roku życia, mogą spływać na jachtach motorowodnych o ograniczonej mocy silnika do 60kW.
W praktyce oznacza to, że dysponując takim patentem możemy pozwolić sobie na wynajęcie większości łodzi motorowych, tj. motorówek. Możemy pływać nimi nawet po morzu, np. wzdłuż linii brzegowej. Nie zapominajmy, że poza tym co daje nam patent sternika motorowodnego, istnieją także inne regulacje. Jasno określają gdzie i czym możemy się poruszać po wybranym akwenie. Dotyczy to także regulacji wewnętrznych, np. dot. jezior, gdzie często wprowadzane są osobne ustawy, mówiące, np. tylko o możliwości używania silników elektrycznych.
Ile kosztuje patent sternika motorowodnego?
Cena kursu wynosi zwykle od 500 do 1000 zł w zależności od ośrodka, w którym będziemy się szkolili. Warto w tym miejscu poza sprawdzeniem oferty prywatnych firm, sprawdzić także lokalne mariny, ośrodki ratownictwa wodnego, itp., które często oferują takie kursy w atrakcyjnych cenach. Za egzamin zapłacimy od 125 do 250 zł w zależności od tego czy uczymy się czy nie, czy mamy poniżej 26 roku życia. Dodatkową opłatą około 50 zł będzie wydanie samego patentu.