Częstym problemem właścicieli samochodów jest oscylująca praca na biegu jałowym, podczas postoju samochód będzie nadmiernie lub zbyt słabo. Uszkodzona uszczelka wlotu, wlot powietrza lub wadliwy zawór PCV mogą powodować takie problemy.
Dzisiejsze nowoczesne, sterowane elektronicznie układy paliwowe mogą wydawać się skomplikowane, ale elementy, które je obsługują, nie zmieniły się znacząco na przestrzeni lat.
Niezależnie od tego, czy Twój samochód jest klasycznym, czy niedawno wydanym, częstym problemem właścicieli samochodów jest silnik, który nie utrzymuje prędkości podczas postoju lub pod obciążeniem.
Istnieje kilka czynników, które określają prędkość obrotową silnika na biegu jałowym. Poniżej przedstawiono niektóre elementy, które kontrolują lub powodują wysokie lub niskie obroty biegu jałowego silnika oraz sposoby rozwiązywania tych problemów.
Dlaczego silnik samochodu oscyluje na biegu jałowym?
Silnik na biegu jałowym oznacza, że silnik pracuje, gdy pojazd się nie porusza. Ogólnie rzecz biorąc, prędkość biegu jałowego jest wystarczająca, aby silnik pracował bez zatrzymywania. Średnia prędkość biegu jałowego samochodów na rynku waha się od około 800 do 1100 obrotów na minutę (RPM).
Czasami prędkość silnika może być wyższa lub niższa od tej średniej z wielu powodów. Niektóre silniki o wysokich osiągach, takie jak te znajdujące się w samochodach wyścigowych, są zaprojektowane tak, aby działały dłużej niż przeciętnie. Jednak ogólnie istnieją dwa problemy, które mogą spowodować spowolnienie silnika poza specyfikacją:
• Problemy z zaworem sterującym podciśnieniem;
• Wycieki podciśnienia lub utrudnienia przepływu paliwa/powietrza w komorze spalania;
Najlepiej jest zadzwonić do profesjonalnego mechanika, aby sprawdzić, dlaczego silnik samochodu pracuje zbyt nisko lub zbyt wysoko i dowiedzieć się, jaki jest dokładny powód.
Co powoduje, że prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym jest wysoka lub niska?
W nowoczesnym silniku z wtryskiem paliwa prędkość silnika jest kontrolowana przez jednostkę sterującą silnika (ECU) i elektrycznie sterowany moduł sterujący klapami. Jeśli poziom bezczynności jest wysoki lub niski, może to być spowodowane awarią tego systemu lub poszczególnych elementów systemu.
Zawór sterujący powietrzem biegu jałowego kontroluje prędkość obrotową silnika na biegu jałowym i umożliwia mieszanie określonej ilości powietrza z paliwem płynnym, tworząc opary, które są spalane w komorze spalania. Gdy ulegnie awarii lub wystąpią problemy, w konsekwencji następuje zmiana prędkości biegu jałowego silnika.
Podzespoły, które mogą wpływać na prędkość obrotową silnika na biegu jałowym
1. Uszczelki wlotowe
Uszczelnienie wlotowe ma za zadanie utrzymywać stałe ciśnienie w silniku. Jeśli uszczelka ulegnie awarii, ciśnienie nie jest już stałe.
2. Rury próżniowe
Przewody ssące, jak również uszczelka wlotowa powyżej, służą do kontrolowania wewnętrznego podciśnienia w silniku i mogą powodować problemy na biegu jałowym, jeśli zostaną uszkodzone lub niewłaściwie zabezpieczone.
3. Kolektor dolotowy
Funkcja wlotu powietrza polega na przekazywaniu powietrza do silnika. Uszkodzenie umożliwia przepływ większej ilości powietrza, powodując nadmierne obroty silnika na biegu jałowym. Problem z uszkodzonym korpusem przepustnicy prowadzi do tej samej sytuacji, ponieważ nie jest już w stanie regulować ilości powietrza docierającego do silnika.
4. Zawór PCV
Zawór PCV lub system wentylacji dodatniej skrzyni korbowej usuwa opary z silnika. Jeśli silnik nie działa prawidłowo, może pracować na różnych obrotach.
5. Czas cyklu silnika
Prędkość biegu jałowego również pochodzi z czasu cyklu pracy silnika. W przypadku nieprawidłowego zaprogramowania rezultatem będzie zbyt szybka lub zbyt wolna praca silnika.
Wszystkie te komponenty mogą powodować problem z prędkością biegu jałowego, jeśli nie działają prawidłowo.