Kupując (nowy) samochód, kierowcy zazwyczaj mają do wyboru szeroką gamę pakietów wyposażenia. Często nie jest łatwo dowiedzieć się, co jest konieczne, a co niepotrzebne, co może być nawet bezcelowe. Często słyszy się od oszczędzających sprzęt: „Automatyczna klimatyzacja? Nie potrzebuję tego!” Chcą wtedy klimatyzację, ale system automatyczny wydaje się bezcelowy. Nic dziwnego, automatyczna klimatyzacja często kosztuje stosunkowo wysoką dopłatę.
Automatyczna klimatyzacja jest prawie zawsze zalecana!
Automatyczna klimatyzacja ma wiele dodatkowych funkcji i trudno ją porównać z normalnym systemem klimatyzacji. Pokrótce, jak to działa: W konwencjonalnym systemie klimatyzacji jest dokładnie jeden przycisk . Powoduje to włączenie klimatyzacji lub sprężarki klimatyzacji . Klimatyzacja pracuje wtedy z pełną mocą w sposób ciągły, kierowca musi mieszać (bardzo zimne) powietrze z ciepłym powietrzem (za pomocą pokrętła), aby nie złapać zimna z ciągu. Na dłuższych trasach autostradowych ciągłe dostosowywanie przepływu powietrza i temperatury może być bardzo irytujące.
Klimatyzacja automatyczna natomiast działa w następujący sposób: kierowca ustawia żądaną temperaturę, np. 22 stopnie, za pomocą cyfrowego wyświetlacza. Automatyczna klimatyzacja zapewnia utrzymanie tej temperatury przez długi czas. Czyni to poprzez ciągłe monitorowanie temperatury zewnętrznej, temperatury wewnętrznej, wilgotności itp. W przeciwieństwie do prostego układu klimatyzacji potrafi nie tylko włączyć sprężarkę, ale uruchomić ją w kilku etapach. To oszczędza dużo paliwa! Kolejną zaletą jest to, że może rozprowadzać powietrze w pojeździe w zależności od sytuacji.Oczywiste jest, że sam dobiera również wymagany poziom dmuchawy.Przykład
:Na zewnątrz jest 35 stopni. Pocisz się i wsiadasz do nagrzanego samochodu i ustawiasz automatyczną klimatyzację na 22 stopnie. Zimne powietrze nie jest teraz wdmuchiwane w niekontrolowany sposób na twarz ze środkowych otworów wentylacyjnych, ale jest wdmuchiwane na przykład przez boczne otwory wentylacyjne lub głównie otwory wentylacyjne w przestrzeni na nogi. Ryzyko przeziębienia z powodu klimatyzacji jest wtedy bardzo niskie.
Wygodne jest również to, że większość producentów dopuszcza ustawienie 2-strefowej klimatyzacji automatycznej. Oznacza to, że kierowca i pasażer z przodu mogą ustawić własną temperaturę po swojej stronie.
Najnowsza generacja automatycznej klimatyzacji, na przykład modele Audi od 2010 roku, działają nawet w zależności od pozycji słońca. Jeśli np. południowe słońce przepala się przez boczną szybę na kierowcę przy wysokich temperaturach, ta strona jest chłodzona bardziej niż strona pasażera, na której dziewczyna siedzi w cieniu.
Nie ma więc znaczenia, jaki rodzaj klimatyzatora posiadasz. Kiedy jest włączony, potrzebujesz trochę więcej paliwa.
Wniosek
Automatyczna klimatyzacja (zwana także Climatronic) to opracowanie przemysłu motoryzacyjnego, w które włożono wiele wysiłku i prac rozwojowych. W przeciwieństwie do podgrzewanej kierownicy nie jest to cecha, którą można uznać za „zabawkę” czy „sztuczkę”. Jeśli pozwala na to budżet, każdy powinien je zamówić. Jazda z automatyczną klimatyzacją zmniejsza ryzyko przeziębienia, jest znacznie wygodniejsza i bardziej ekonomiczna.