Opony całoroczne przygotowują się, by bezpiecznie towarzyszyć swoim kierowcom przez wszystkie pory roku. czy to działa? Tak, ale z ograniczeniami.
Sezonowa zmiana opon z letnich na zimowe stała się znacznie droższa dla wielu właścicieli pojazdów. Jeśli będziesz musiał kupić kompletny zestaw kół zimowych z czujnikami monitorowania ciśnienia w oponach w zimnych porach roku, będziesz musiał doliczyć do 1600 euro więcej, w zależności od marki. Czy nie możesz się obejść bez zmiany? Czy nie powinno się używać opon całorocznych zamiast opon zimowych? Opony całoroczne są oznaczone przynajmniej symbolem M+S. Z prawnego punktu widzenia to wystarczy, aby zostać uznaną za oponę zimową. Jednak znak nie certyfikuje opony jako niczego innego niż nieco grubszy profil.
Z drugiej strony dobre opony całoroczne, podobnie jak opony zimowe, są również wyposażone w wyższą jakość oznakowania płatka śniegu, która w przeciwieństwie do etykiety M+S wyraźnie potwierdza, że opona ma określony poziom jakości zimowej, co musi udowodnić również, porównując ją z oponą referencyjną dla każdego modelu. Nie bez powodu przyszła definicja opon zimowych powinna opierać się na weryfikowalnych właściwościach, poświadczonych symbolem płatka śniegu. To, które właściwości opony naprawdę pomagają w ekstremalnych sytuacjach i czy uniwersalne chwytaki mogą dorównać osiągom specjalistów letnich lub zimowych, zostało dokładnie zbadane w wielu testach opon.
Opony całoroczne to prawdziwa alternatywa?
Konkluzja testerów: opony całoroczne to poważna alternatywa dla odpowiednich specjalistów letnich i zimowych. Ale proszę tylko wtedy, gdy jazda w ekstremalnych warunkach zimowych jest niemożliwa i jeśli masz wątpliwości, samochód może się czasem zatrzymać. W rzeczywistości nowoczesne opony całoroczne są bardzo zbliżone do przyczepności i hamowania opon zimowych. Często jednak brakuje zakrętów wymaganych do bezpiecznego pokonywania zakrętów. Opony całoroczne mają więcej wad latem niż zimą.
Na ciepłym asfalcie, zarówno mokrym, jak i suchym, uniwersalne opony w żaden sposób nie nadążają za zawodowymi letnimi kolegami. W przypadku opon całorocznych należy zaakceptować długą drogę hamowania i nieco gąbczastą jazdę, która jest bardziej typowa dla opon zimowych. Jedno jest pewne: każdy, kto polega na sportowym, dynamicznym stylu jazdy i oczekuje od swoich opon latem maksymalnej dynamiki i bezpieczeństwa, a także możliwie najcichszego hałasu toczenia w połączeniu z oszczędnymi, niskimi oporami toczenia, musi nadal się zmieniać. Jeśli nadal zdecydujesz się na całoroczny chwytak: idealny czas na przesiadkę to późna jesień. Ponieważ wtedy, przynajmniej przez pierwszy nadchodzący sezon zimowy, dostępna jest pełna głębokość bieżnika.
Kiedy należy to zmienić?
Niezależnie od głębokości bieżnika opony wymienia się oczywiście wtedy, gdy opona zimowa lub na każdą pogodę stoi już na rowkach od pięciu lat. Zmiany nie należy również dokonywać, dopóki pozostała głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Jesienią opona powinna mieć co najmniej 4 mm, aby zachować przynajmniej podstawowe właściwości zimowe. Z czysto prawnego punktu widzenia opony zimowe lub całoroczne do 1,6 mm mogą być również używane w Niemczech, ale sytuacja prawna w sąsiedniej Austrii jest inna: opony zimowe są tutaj również obowiązkowe, ale tylko opony z M+S i co najmniej 4 mm są uznawane za głębokość bieżnika opon zimowych. Testerzy z auto motor und sport sprawdzili również, jak niebezpieczne mogą być zużyte opony zimowe w ramach testu opon. Nawet przy bieżniku szczątkowym 4 mm, droga hamowania na mokrej nawierzchni wydłuża się o około 27 procent, a niewystarczające 1,6 mm aż o 50 procent. Mimo niesprzyjającej pogody prawidłowe ciśnienie w oponach nie powinno pozostać niesprawdzone. Zalecane ciśnienie w oponach dla Twojego pojazdu jest zwykle podane na naklejce na klapie wlewu paliwa lub na słupku drzwi. W razie wątpliwości wyspecjalizowany sprzedawca również może tutaj pomóc. Zbyt niskie ciśnienie powietrza oznacza dłuższą drogę hamowania, pogarsza się stabilność jazdy auta i nie można wykluczyć negatywnego wpływu na zużycie paliwa i większe zużycie opon. jest zwykle odnotowany na naklejce w klapie zbiornika lub na słupku drzwi. W razie wątpliwości wyspecjalizowany sprzedawca również może tutaj pomóc. Zbyt niskie ciśnienie powietrza oznacza dłuższą drogę hamowania, pogarsza się stabilność jazdy auta i nie można wykluczyć negatywnego wpływu na zużycie paliwa i większe zużycie opon. jest zwykle odnotowany na naklejce w klapie zbiornika lub na słupku drzwi. W razie wątpliwości wyspecjalizowany sprzedawca również może tutaj pomóc. Zbyt niskie ciśnienie powietrza oznacza dłuższą drogę hamowania, pogarsza się stabilność jazdy auta i nie można wykluczyć negatywnego wpływu na zużycie paliwa i większe zużycie opon.
Krótko mówiąc: opony zimowe, całoroczne i letnie
zimowe opony
Opony zimowe na rynek środkowoeuropejski, takie jak Conti TS 850 P, są zoptymalizowane pod kątem niskich temperatur od około +7 do -20°C dzięki bardziej miękkiej mieszance gumowej. Podczas gdy wcześniejsze opony zimowe o bardzo szorstkim profilu były prawdziwymi specjalistami od śniegu, dzisiejsze przekształciły się w prawdziwie uniwersalne opony na brudną pogodę. Wymagania kierowców są wysokie: opona powinna zapewniać optymalne bezpieczeństwo i przyczepność na śniegu i lodzie, nie wymagając zbyt wielu kompromisów w codziennym, zimowym życiu na zimnych, mokrych i suchych drogach. Głośny do wewnątrz hałas toczenia jest tak samo mało tolerowany, jak zbyt długa droga hamowania na suchej nawierzchni.
opony całoroczne
Dlaczego opony całoroczne? Ponieważ rynek tego wymaga. W szczególności kierowcy, którzy jeżdżą głównie po płaskim terenie lub w miastach, zastanawiają się nad zmianą opon na każdą pogodę. Z reguły te całoroczne opony to prawdziwi specjaliści od deszczu, czyli warunków drogowych, które mogą wystąpić przez cały rok. Jeśli chodzi o ich właściwości, większość z nich jest bardziej przyporządkowana do grupy opon zimowych niż letnich, ponieważ bez symbolu płatka śniegu świadczącego o przydatności do warunków zimowych, opona na każdą pogodę kompletnie mija się z celem. W zależności od marki charakterystyka w kierunku lata lub zimy może się znacznie różnić. Niezależnie od tego te opony pozostają kompromisem.
opony letnie
Opony letnie są przeznaczone na mokre i suche drogi w temperaturach powyżej +7°C. Dzisiejszy rozwój koncentruje się na rozwiązaniu istniejącego konfliktu celów między optymalną przyczepnością na mokrej nawierzchni a minimalnymi oporami toczenia przy jednoczesnym zwiększeniu trwałości opon. Zapotrzebowanie na jak najniższe opory toczenia pochodzi w szczególności z branży motoryzacyjnej – wykorzystuje się tu każdą okazję do zmniejszenia zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 pojazdów. W przypadku pojazdów hybrydowych lub elektrycznych niższe opory toczenia widać bezpośrednio z większego zasięgu. Nie ma wątpliwości co do znaczenia dla bezpieczeństwa krótkiej drogi hamowania.
Co potrafi opona na każdą pogodę?
Porównanie hamowania na śniegu od 50 km/h do zatrzymania
Najnowsze testy opon samochodowych i sportowych ujawniają to: nawet opony na każdą pogodę, które są przeznaczone głównie do użytku letniego, zapewniają większe bezpieczeństwo zimą.
Próba, której należy przestrzec przed naśladowaniem na drogach publicznych. Testujemy na zamkniętych torach z dużą ilością poboczy. A to jest konieczne: z zaledwie 50 km/h z hamowaniem ABS najlepsza opona zimowa w ostatnim teście porównawczym auto motor und sport zatrzymała się po 23,2 metra. Testowane opony na każdą pogodę mają od 24,5 do około 27 metrów. To jest dobre. Opona letnia używana do porównania hamuje przez niebezpiecznie długi czas, pomimo fabrycznie świeżej głębokości bieżnika. Potrzeba przerażających 41 metrów, aby zatrzymać się na płaskim terenie.
Zagrożenia bezpieczeństwa Niski profil i nieprawidłowe ciśnienie powietrza
Jak dobrze hamują zużyte opony zimowe?
Nie od dziś wiadomo, że nowe opony hamują lepiej niż używane – ale jakie to ma znaczenie i jakie są tego czynniki? Porównanie hamowania od 50 km/h na śniegu. Profil liczy się podczas hamowania na śniegu. Im głębszy profil, tym lepiej opona może zazębiać się z zaśnieżoną drogą. Jeśli profil się zużyje, znikają również dodatkowe lamele w blokach, zmniejsza się liczba krawędzi chwytnych, a droga hamowania rośnie. Ponadto mieszanka gumowa twardnieje wraz ze starzeniem się opon. Nie może już idealnie zazębiać się ze śniegiem lub asfaltem, traci przyczepność. Wydłuża to również drogę hamowania. Zbyt małe ciśnienie powietrza ma również negatywny wpływ na zdolność hamowania.