Opony całoroczne są znacznie tańsze od opon zimowych . Ale co mogą zrobić? Porównujemy cztery modele na każdą pogodę 215/60 R17 do kompaktowych SUV-ów ze zwycięzcami testów od specjalistów.
Zmiana opon z letnich na zimowe stała się dla wielu kierowców znacznie droższa. Jeśli musisz kupić cały komplet zimowych kół, naprawdę to poczujesz. Ponieważ z wyjątkiem kilku producentów samochodów, którzy – jak np. Grupa Volkswagen – polegają na pośrednim pomiarze ciśnienia powietrza poprzez obwód toczenia za pomocą czujników ABS, wielu z nich wyposaża swoje pojazdy w często bardziej precyzyjne, mierzące bezpośrednio systemy monitorowania ciśnienia w oponach. Małe czujniki w każdym kole, które są również potrzebne w każdym kole zimowym, mogą szybko dodać do 400 euro i więcej przy zakupie nowego zestawu kół. Jeśli jeździsz specjalnymi oponami na każdy sezon, potrzebujesz dwóch kompletów, a więc dwa razy 400 euro.
Ale czy nadal konieczne jest przejście na prawdziwe opony zimowe? W związku z ostatnimi łagodnymi zimami postawa znanego specjalisty zimowego w obszarach o niskim śniegu jest wątpliwa , zwłaszcza jeśli samochód może stać w garażu, gdy pada śnieg .
Opony całoroczne spełniają wymagania dotyczące opon zimowych
Czy musiałby to robić również z oponami na każdą pogodę? Nie, nie musi: są przynajmniej oznaczone symbolem M+S. Z prawnego punktu widzenia to wystarczy, aby można było uznać ją za oponę zimową, ale nie świadczy o niczym więcej niż nieco grubszym profilu. Z kolei dobre opony na każdą pogodę są również wyposażone w znak płatka śniegu wyższej jakości, który w przeciwieństwie do etykiety M+S zaświadcza, że opona ma określony poziom właściwości zimowych – co również musi udowodnić porównując ją z oponą referencyjną dla każdego modelu. Nie bez powodu przyszła definicja opon zimowych powinna opierać się na weryfikowalnych właściwościach, poświadczonych symbolem płatka śniegu.
Do porównania wykorzystaliśmy zwycięzców testów Continental z testów opon letnich i zimowych 2015 . A konkretnie: SUV Continental WinterContact TS 850P i Continental PremiumContact 5.
Opony całoroczne to kwestia interpretacji
Przyczepność zimowa czy letnia? To pytanie stwarza konflikt celów dla opon całorocznych i ich producentów. Miękkie mieszanki gumowe i liczne lamele (wąskie nacięcia) w blokach bieżnika są ważnymi warunkami wstępnymi dobrych właściwości zimowych. Jeśli opona powinna być dobra na krótkie drogi hamowania na mokrych i suchych torach latem, miękka mieszanka, głęboki profil i lamele wydają się być szkodliwe. Tak więc sposób projektowania opony na każdą pogodę w dużej mierze zależy od filozofii jej twórców. Oto jak zdali egzaminowani kandydaci w naszym teście (maksymalnie 10 punktów na ocenę):
Goodyear Vector 4Seasons 215/60 R17 (zwycięzca testu)
Ocena ogólna 8,1 (zalecana)
Ocena na śniegu: 8,3 Ocena na
mokrej nawierzchni: 8,0
Ocena na suchej nawierzchni: 6,7
Pro: Łatwa w prowadzeniu opona z dobrą podsterownością na śniegu. Dopuszczalna dynamika na mokrym, stabilna i bezpieczna dynamika pokonywania zakrętów na suchym torze.
Minusy: Dłuższa droga hamowania i mniejsza rezerwa na suchej nawierzchni, niewielka słabość w zakrętach na mokrej nawierzchni i aquaplaning wzdłużny. Raczej zorientowane na zimę opony na każdą pogodę z wzorowo niskimi oporami toczenia.
Michelin CrossClimate 215/60 R17
Ocena ogólna 7,9 (nadal zalecana)
Ocena na śniegu: 7,4 Ocena na
mokrej nawierzchni: 8,0
Ocena na suchej nawierzchni: 8,1
Pro: Wciąż przyzwoite właściwości zimowe, dobre wartości hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, bezpieczne i stabilne osiągi na suchej nawierzchni z dobrymi rezerwami, cichy hałas toczenia.
Minusy: Niewielkie słabości na śniegu, pokonywanie zakrętów na mokrej nawierzchni i poprzeczny aquaplaning. Letnia opona na każdą pogodę o akceptowalnych właściwościach zimowych.
Nokian Weatherproof SUV 215/60 R17
Ogólna ocena 7,8 (nadal zalecana)
Ocena na śniegu: 8,1 Ocena na
mokrej nawierzchni: 8,3
Ocena na suchej nawierzchni: 7,4
Pro: Bezpieczna trakcja i bezpieczne hamowanie na śniegu. Właściwości mokre bez słabości i bardzo wyważone. Bezpośredni, a jednocześnie bezpieczny podczas szybkiej zmiany pasów.
Minusy: Nieco wrażliwy na zmiany obciążenia i nerwowy na pokrytych śniegiem lub mokrych zakrętach, dłuższa droga hamowania na suchej nawierzchni. Zimowa opona na każdą pogodę.
Vredestein Quatrac 5 215/60 R17
Ogólna ocena 6,9 (warunkowo zalecane)
Ocena śniegu: 6,7 Ocena na
mokrej nawierzchni: 6,2
Ocena na suchej nawierzchni: 7,5
Pro: Stabilne opony na suchych torach ze sportową dynamiką pokonywania zakrętów, które zapewniają szybkie czasy okrążeń nawet na mokrych torach. Dobra trakcja na śniegu.
Minusy: Znaczne rozbieżności między pokonywaniem zakrętów a przyczepnością na śniegu. Zbyt długa droga hamowania, zwłaszcza na mokrej i suchej nawierzchni. W podejściu do najbardziej sportowej opony na każdą pogodę – ale ze słabościami.
Wniosek: opony na każdą pogodę są alternatywą
Każdy, kto stawia na maksymalne bezpieczeństwo o każdej porze roku, nie powinien obejść się bez sezonowej zmiany opon letnich na zimowe. Z wyjątkiem bardziej nastawionego na lato Michelin CrossClimate , produkty, a każdy kupujący powinien mieć tego świadomość, są bardziej oponami zimowymi niż letnimi w swoich właściwościach – z odpowiednimi deficytami na suchym asfalcie.
Nawet ci, którzy polegają na sportowej dynamice, nie pasują do wszystkich sezonów. Jednak nowoczesne opony na każdą pogodę są poważną alternatywą dla tych, którzy jeżdżą rzadko, głównie w ruchu miejskim na płaskim terenie lub do użytku w wynajmowanych samochodach lub we flotach pojazdów – również ze względu na koszty. A kiedy najlepiej montować opony na każdą pogodę? Oczywiście w październiku, w sam raz na sezon zimowy. Ponieważ wtedy, przynajmniej w pierwszym roku i kiedy to naprawdę ma znaczenie, dostępna jest pełna głębokość profilu na ewentualne wyprawy śnieżne.