Zasadniczo można powiedzieć, że olej napędowy ma bardzo długi okres trwałości. W przypadku firm, które odpowiadają za magazynowanie i konsumpcję przez klienta końcowego w ramach dostaw awaryjnych, przechowywanie trwa około dziesięciu lat, ale w tym przypadku ważne jest odpowiednie przechowywanie.
Dopływ powietrza powoduje problemy
Jednym z największych problemów oleju napędowego jest powietrze. Kiedy olej napędowy wchodzi w kontakt z tlenem, zachodzi zjawisko zwane utlenianiem, które przekształca olej napędowy w krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Te kwasy tłuszczowe są z kolei niebezpieczne dla silnika i układu wtryskowego, a zastosowane mogą spowodować nieodwracalne uszkodzenia. Podobnie jak w przypadku benzyny, w przypadku oleju napędowego ważne jest, aby był przechowywany w hermetycznym pojemniku bez dopływu powietrza, należy za wszelką cenę unikać kontaktu z tlenem i wodą. Nie dotyczy to jednak oleju napędowego, który znajduje się już w baku samochodu. Choć liczba oktanowa z czasem spada, należy ją zużyć na tyle szybko, aby nie sprawiała żadnych problemów.
Niskie temperatury są szkodliwe
Kolejnym problemem związanym z olejem napędowym są duże wahania temperatury, które znacznie pogarszają jakość paliwa. Mówiąc prościej, olej napędowy lepiej nadaje się do wyższych temperatur, dzięki składnikowi „parafina”, który ma tendencję do tworzenia płatków w niższych temperaturach. Szczególnie dotyczy to filtrów, z których niektóre w ciężkich przypadkach nie przepuszczają już paliwa, co oznacza, że nie można już uruchomić silnika. Aby temu zapobiec, w miesiącach zimowych zmniejsza się zawartość parafiny w paliwie, ale nie ma to żadnego znaczenia dla konsumenta.
Plaga diesla
O tak zwanej pladze diesla mówi się od 2007 roku, kiedy to wprowadzono kontyngent biopaliw do produkcji oleju napędowego, który przewiduje, że siedem procent oleju napędowego musi być produkowane z biopaliw. Dodatek wody, który w niewielkim stopniu sprzyja pladze oleju napędowego, nie jest szczególnie korzystny dla oleju napędowego. W trakcie tego grzyby tworzą czarną warstwę na powierzchni paliwa, a powstałe bakterie osadzają się w postaci jednorodnej masy wewnątrz zbiornika i filtra. W wyniku tego zjawiska chemicznego powstaje osad biologiczny, zwany potocznie plagą Diesla. Prowadzi to do zatorów w przewodach, co utrudnia przepływ paliwa w kierunku silnika lub, w najgorszym przypadku, całkowite zatrzymanie. Plaga Diesla często rozwija się w sprzęcie, który jest używany w kontekście użytkowania rolniczego, na przykład do gospodarowania pastwiskami. W miesiącach zimowych stoją one w miejscu, a jeśli zostaną użyte na wiosnę, olej napędowy mógłby już stać się bezużyteczny.
Wniosek
Daty ważności, takiej jak żywność, nie można określić w przypadku oleju napędowego, w tym celu należałoby wziąć pod uwagę wiele czynników, które realnie wpływają na datę ważności. Jednak zaleca się przechowywanie w pojazdach nigdy nie dłużej niż sześć miesięcy.W przypadku dłuższego przechowywania zaleca się hermetyczny pojemnik, który, jeśli to możliwe, nie będzie narażony na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Jednak aspekt bezpieczeństwa wyraźnie przemawia przeciwko prywatnemu przechowywaniu paliw. Oznacza to, że łatwopalne opary mogą szybko wydostać się z pojemników i stanowić zagrożenie dla ludzi i środowiska. Z tego powodu należy również rozważyć zatwierdzenie przez RKK dla takich statków