Dla kierowcy decydująca różnica w porównaniu z automatyczną skrzynią biegów polega na tym, że nie musi on naciskać pedału sprzęgła, a biegi są zmieniane automatycznie. Ale czy to oznacza, że te samochody w ogóle nie mają sprzęgła?
Sprzęgło podczas jazdy
Po uruchomieniu silnika samochód zaczyna generować energię poprzez spalanie paliwa. Generowana w ten sposób moc jest skoncentrowana, wzmacniana i regulowana przez złożony system dźwigni i przekładni. Tak dzieje się w skrzyni biegów.
Samochód nie zawsze jedzie do przodu z taką samą siłą. Kierowca lub sam samochód musi dostosować siłę do żądanej prędkości i warunków drogowych. Po to są biegi i łączenie mocy w prędkości. Jeśli bieg się zmienia, zmienia się prędkość napędu. Aby osiągnąć to technicznie, różne biegi muszą być połączone lub sprzężone ze sobą.
Aby umożliwić te przejścia podczas jazdy, w pojeździe znajduje się jedno lub więcej sprzęgieł.
Zmiana biegów w normalnej manualnej skrzyni biegów
Zanim kierowca będzie mógł zmienić bieg w samochodzie z manualną skrzynią biegów, musi całkowicie przerwać przenoszenie siły napędowej z silnika. Ma to związek z rozmieszczeniem kół zębatych w skrzyni biegów. Kierowca może włączyć nowy bieg tylko wtedy, gdy biegi zatrzymają się na chwilę lub zwolnią. Aby to osiągnąć, kierowca całkowicie wciska pedał sprzęgła. W tym momencie tarcza sprzęgła oddziela się od koła zamachowego. Następuje praca na biegu jałowym i można włączyć nowy bieg.
Zmiana biegów w automatycznej manualnej skrzyni biegów
W pojeździe automatycznym skrzynia biegów nie musi być całkowicie rozłączona, aby zmienić bieg. Struktura transmisji jest tutaj zupełnie inna. Przekładnie, które regulują moc poprzez prędkość, nie są ułożone jedna za drugą, ale dynamicznie ułożone w kulisty kształt. Mówi się o przekładni planetarnej, ponieważ struktura odpowiada bardziej układowi słonecznemu niż łańcuchowi liniowemu.
Ten rodzaj technologii napędu ma również jedną lub dwie tarcze sprzęgła. Sprzęgła zapewniają złożone zazębienie kół zębatych.
Jednak łączenie komponentów przebiega tutaj płynniej. Technologia pojazdu sama rozpoznaje niezbędną regulację prędkości i automatycznie zmienia biegi.
Konwerter momentu obrotowego
Ogólnie rzecz biorąc, ta część techniki napędowej w pojeździe automatycznym nazywana jest również „sprzęgłem automatycznej skrzyni biegów”. Wały napędowe są sprzężone hydrodynamicznie za pomocą oleju. Płyn zapewnia płynne i płynne przejście. Nowoczesne przekładnie hydrokinetyczne współpracują z dwoma sprzęgłami. Następny bieg jest już włączony, zanim zostanie w końcu zapytany. Jeśli jedno ze sprzęgieł zostanie teraz zwolnione, następny etap jest dostępny natychmiast. Przerwa w działaniu siły napędowej pozostaje minimalna.
Znowu wkrótce
Samochód automatyczny nie ma pedału sprzęgła, który musi obsługiwać kierowca.
Jednak automatyczna skrzynia biegów ma sprzęgła lub tarcze sprzęgła w regulacji technologii napędu.
Jeśli ktoś potocznie mówi, że pojazd automatyczny nie ma sprzęgła, może to oznaczać obecność pedału sprzęgła.
Mówiąc nieco myląco, stwierdzenie może również odnosić się do procesu aktywnego włączania sprzęgła przez kierowcę.